Ne a rossz példákat másold, ha nem akarod elégetni hirdetés címén a pénzt. Így hirdess, hogy gyorsan megtérüljön:
Miért olyan nehéz hirdetni? Mert alapvetően rossz példákat látunk magunk körül. A nagyobb cégek megtehetik, hogy semmitmondó óriásplakátokkal bombázzanak vagy nagy árengedményeket adjanak, egy mikrovállalkozásnak azonban létfontosságú, hogy a hirdetésre befektetett pénz jól mérhető eredményt produkáljon. Éppen ezért másként kell hirdetned, mint a nagyoknak. És másként, mint ahogyan a többség csinálja.
Mi NEM a hirdetés?
1. A jó hirdetés nem egyoldalú közlés.
A legtöbb óriásplakát és újsághirdetés egyoldalú. Pl. „Alacsony ár – magas élmény” Uuuuuuncsiii 🙂 Persze, ha sokat látod, megmarad és talán be is mész a boltba, megnézni az alacsony árakat, de attól, hogy látsz egy ilyen plakátot még nem rohansz azonnal az üzletbe és nem írod fel, melyik honlapon lehet rendelni.
Sokan az online hirdetéseiket is hasonlóképpen írják meg: egy általános szöveg, ami remélhetőleg mindenkinek tetszik majd. Ha tömegtermékeket árulsz (máshol is elérhető mindennapi használati cikkek, ruhák, parfümök, elektronikai cikkek stb.), akkor ez működhet is. Ha olyasmit kínálsz, ami egyedi, akkor viszont pont a terméked egyedisége vész el az unalmas hirdetés révén.
A jó hirdetés egy párbeszéd az olvasóval, amire ő reagálhat és a reakciója alapján további hirdetéseket, üzeneteket jeleníthetsz meg neki – ez az, amire a remarketing segítségével lehetsz képes.
2. A hirdetésnek nem kell mindenáron kreatívkodnia vagy szellemesnek lennie.
Jópofán hangzik, hogy „Túrva-jó használtruha”, de nem egy szójáték vagy egy vicces kép adja majd el a terméket. A hirdetésed fő célja, hogy megszólítsa a célcsoportot és rávegye arra, hogy kattintson. Egy másodperc töredékrésze alatt kell rávenned erre az olvasót, különben menthetetlenül továbbgörget. Hiába van egy jó poén a szövegben, ha nem egyértelmű, miről van szó és nem látja az olvasó, miért kell kattintania, mire felfogja a jó poénodat, már el is gördített.
Ha kreatív és meglepő szeretnél lenni, akkor a képválasztás területén legyél az, ugyanis a hirdetésedet jobban észreveszik, ha meglepő és szokatlan kép tartozik hozzá, mintha egy semmitmondó stockfotót választasz.
Mutatok egy példát erre:
A képeket egyébként te is tesztelheted úgy, hogy egy hirdetés szöveghez több képet adsz hozzá és 1-2 napig futtatod őket, aztán megnézed, melyik hozta a legjobb eredményt.
3. Nem a hirdetésben kell elmondani mindent.
Ne akard a teljes ajánlatodat belezsúfolni a hirdetésbe. Arról írj a hirdetésben, ami a célcsoportodat a legjobban érdekli, emeld ki a legfájóbb, legbosszantóbb problémát! Aki pedig rákattint a hirdetésre, az majd az oldaladon elolvassa, amit tudnia kell.
Hogyan hirdess jól?
1. Tudd kinek szól a hirdetés, rá célozz és neki szóljon a szöveg!
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden célcsoportodat igyekezz pontosan beállítani (pl. aszerint, hogy milyen tartalmakat olvasott az oldaladon, aktív volt-e a Facebook oldaladon, melyik termékedet vette meg korábban, milyen korosztály stb.) más-más szöveget írj a hirdetésbe és más-más képet csatolj hozzá.
Jó, ha az érkezési oldal is célcsoportonként más és más (nem kell az egészet átírni, de az oldal teteje passzoljon a hirdetés szövegéhez, amiről idejött).
2. A hirdetésed legyen párbeszéd a vásárlóval!
Ne egyetlen jó hirdetést akarj megtalálni, hanem mindig gondolkodj kampányban, egymásra épülő hirdetésekben mindegyikben más-más üzenettel. Például, ha 7 napig tart a kampányod, minden napnak lehet egy saját üzenete, egy poszt, ami kiemeli a terméked egy előnyét vagy választ ad egy kifogásra. Ezt a kampányt meghirdetheted pl. a remarketing lista körében, tehát azoknak, akik már jártak az oldalon, de még nem vásároltak.
3. Írj. Röviden.
A többszörösen cirádás barokk körmondatok jól mutatnak a regényedben, azonban a Facebookon görgető olvasó figyelmét csak rövid, világos, sallangoktól és töltelékszavaktól mentes szöveggel tudod megfogni.
Kulcsszavakkal.
KIEMELVE a fontos dolgokat.
Röviden.
4. Célozz pontosan!
Ne azoknak hirdess, akik lájkolták az oldaladat, hanem azoknak, akik aktívak voltak az oldaladon mostanában. Ezt a Hirdetéskezelő -> Célközönségek -> Célközönség létrehozása -> Egyéni célközönség -> Aktivitás alatt tudod beállítani:
Kiknek hirdethetsz még?
- Hirdess azoknak, akik érdeklődnek a téma iránt!
Használj remarketinget, hogy azokra tudj célozni, akik már megnézték a terméked oldalát, akik bizonyos témákban olvastak cikkeket a blogodon vagy mondjuk az elmúlt fél évben jártak a terméked oldalán, de nem vásároltak.
- Hirdess azoknak, akik megnézték a videóidat vagy résztvettek egy élő adásodban! (szintén az Aktivitás menüpont alatt tudod beállítani)
- Hirdess a régi ügyfeleidnek! (a listájukat feltöltheted és kifejezetten nekik szóló ajánlatot hirdethetsz, az Ügyfélfájl menüpontban tudod beállítani)
Egy kis összefoglalás: Mit is hirdess akkor és kinek?
1.lépés Ha még csak most indultál el (alig vannak rajongóid): elsőként azon dolgozz, hogy legyenek Facebook rajongóid és hírlevél feliratkozóid – indíts lájkolószerző és hírlevélfeliratkozásra buzdító hirdetéseket!
2.lépés Mélyítsd el a kapcsolatot a követőiddel, adj neki sok-sok tartalmat (ennek a hogyanjáról volt szó az előző részben). Ha kicsi az organikus elérésed, ezeket meg is hirdetheted, illetve akkor is érdemes hirdetned őket (hasonmás célcsoportoknak vagy a célcsoportodnak), ha még nem követtek téged eddig, mert ezzel is új rajongókat és követőket szerezhetsz, növelheted a vállalkozásod holdudvarát.
3.lépés Azoknak, akik már aktívak az oldaladon vagy érdeklődést mutattak valamelyik termékeddel, tartalmaddal kapcsolatban vagy feliratkoztak a hírleveledre, nekik érdemes a terméket meghirdetned.
Páran kérdeztétek, hogy van-e, akinek érdemes rögtön a terméket meghirdetnie akár „hideg” célcsoportnak is? És, ha igen, hogyan csinálja, milyen számokra figyeljen oda?
A tapasztalat azt mutatja, hogy minden esetben gazdaságosabb azoknak hirdetned, akik már kapcsolatot építettek a márkáddal, az oldaladdal. Egyszerűen jobbak lesznek a konverziós költségek, azaz kevesebbet kell költened egy-egy vásárlóra.
Létezik azonban egy olyan stratégia, ami a termék hirdetésével indul:
1. „Hideg” célközönségnek hirdeted a termékedet és a vásárlókat azonnal az értékesítési oldalra küldöd, ahol megrendelhetik a terméket.
2. Ha valaki nem vásárol elsőre (a többség), az oldalról való kilépéskor egy felugró ablak felajánlja, hogy:
A) verzió: iratkozzon fel a hírlevélre – és utána a hírlevélben kap tőled néhány tartalmat, majd eladsz neki
B) verzió: kap egy kupont, amivel olcsóbban vásárolhat, így akit csak az ár tartott vissza, esetleg mégiscsak vásárol.
C) verzió: felajánlasz neki egy downsell ajánlatot (az oldalon bemutatott termék vagy csomag „lebutított” és olcsóbb verziója)
3. Aki nem vásárol, de járt az oldalon, annak elindul egy remarketing hirdetés, ami figyelmezteti rá, hogy még mindig ott várja őt az az akciós termék.
4. Ha még ezt követően sem vásárol, elkezdesz neki tartalmakat hirdetni, hogy aktív követője legyen az oldaladnak és idővel, ha eljött az ideje, egy újabb ajánlatnál vásárol majd.
Ezt a stratégiát annak érdemes követnie:
– akinek egyértelműen elérhető a célcsoportja (pontosan tudod, kik ők és tudsz is rájuk célozni a Facebook hirdetési beállításaiban),
– tömegterméket vagy mindenki számára ismert szolgáltatást árulsz, amit jó ajánlat esetén könnyen megvesznek az emberek,
– profi landing page-et tudsz készíteni, mert már van benne gyakorlatod és tudod, hova kell nyúlni, ha esetleg nem megfelelően konvertál,
– nagyobb hirdetési büdzséd van, amiből tudsz egy kicsit (minimum pár tízezer Forintot vagy többet) szánni tesztelésre.
A cikksorozat előző részei (ha még nem láttad):
1. Ne a termékedet hirdesd! Ezt tedd, ha jó eredményt szeretnél elérni:
2. Ez az, ami igazán növeli a hirdetésed eredményességét