Sokan vágnak bele abban a reményben a blogolásba, hogy majd valahogyan sikerül hirdetőket szerezniük, aztán sokan hagyják abba a blogolást azért, mert ez nem sikerült. Pedig a blogolásra számtalan egyéb üzleti modell is építhető. Lássuk mik ezek!
Több alkalommal beszélgettem olyan bloggerekkel, akiknek vannak rendszeres hirdetőik, vannak szponzoraik, kapcsolatban állnak nagyobb cégekkel is, akiktől rendszeresen kapnak megkereséseket, és mindannyian ugyanarról a 2 problémáról számoltak be. Az egyik, hogy az áttörés, amikor végre sikerült megbízható hirdetőkre, jó szponzorokra találniuk, csak 2-3 év rendszeres blogolás után következett be. Kicsit könnyebb helyzetben voltak azok, akik tudatosan kerestek hirdetőket, építették a közösségüket, tudták, hogyan kell médiaajánlatot összeállítani, partnerekkel tárgyalni, mint azok, akik azt várták, hogy előbb-utóbb felfedezik őket és csak bátortalan lépésekkel haladtak.
A másik, hogy a hirdetési bevételek gyakran alacsonyak ingadoznak, néha több, néha kevesebb, jó darabig nem lehet erre építeni a megélhetésedet.
Azok tudnak túllépni ezen az ördögi körön, akik elkezdenek tanulni, figyelik, miből élnek meg más bloggerek, honnan szerzik a bevételeiket. Ilyenkor rendszerint kiderül, hogy a hirdetés a létező leggazdaságtalanabb módja annak, hogy bevételt szerezz a blogodból. Mik vannak még?
Íme:
A részletek:
#1 Tréningek
Az egyik legkézenfekvőbb megoldás, ha már vannak olvasóid és van néhány olyan téma, aminek a szakértője vagy, amiről rendeszeresen írsz: szervezz tréningeket a követőidnek! Akár minden hónapban tarthatsz kiscsoportos tréningeket több témában. Sokan csinálják azt is a sikeres bloggerek közül, hogy magát a blogolást, az írást vagy éppen az érdekes Instagram fotózást kezdik el tanítani a követőiknek. Kézművesként, kreatív bloggerként szervezhetsz kreatív műhelyeket is, ahol valamilyen technikát oktatsz, de ez lehet tematikus is (pl. karácsonyi díszek, születésnapi ajándékok, nyári lakásdíszek készítése)
Ha nem vagy benne biztos, mire lenne szükségük vagy, hogy eljönnének-e, először szervezz egy ingyenes blogtalálkozót, ahol beszélgethetsz az olvasóiddal, kérdezhetnek. Erről élő közvetítést is sugározhatsz pl. a Facebookon vagy akár a blogon keresztül is Ustream-el vagy Google Hangouts-on-Air-en keresztül, így azok is követhetik, hozzászólhatnak, akik nem tudtak résztvenni személyesen.
#2 Rendezvények, kiállítások
Ha már úgyis van egy csomó egy téma iránt érdeklődő olvasód miért ne hozhatnád őket össze egy nagyobb saját rendezvényen? Ez lehet közösségi rendezvény is, pl. ha sok hobbi-kézműves követ, szervezhetsz nekik börzét, ahol bemutathatják és értékesíthetik az alkotásaikat, ha divatblogod van, szervezhetsz gardrób-kiárusítást, ha kismamáknak szóló oldalad van, rendezhetsz bababörzét.
De jó program lehet egy adott témához kapcsolódó szakmai rendezvény is több előadóval, a családi nap, a tábor, vagy a tapasztalatcserére szolgáló klubnap.
#3 Könyvek
Kézenfekvő lehetőség, hogy a legjobb bejegyzéseidet egy blogkötetbe szerkeszd össze. Amiatt ne aggódj, hogy „nem fogják megvenni, mert úgyis megtalálják őket a blogban”, a lelkes rajongók szívesen megveszik majd és feldobhatod a kötetet néhány bónusz bejegyzéssel is.
Emellett természetesen a blogod témájához csatlakozva kiadhatsz egy „ami a blogból kimaradt”-témájú kötetet vagy bármi mást is, ami érdekes lehet az olvasóid számára.
#4 Online oktatás
Egy rendezvényt megszervezni költséges és hosszadalmas, online tanfolyamot, oktatást szervezni viszont annál könnyebb. A tanfolyamod épülhet egy zárt blogra, de lehetnek pdf alapú leckék is, amiket egy zárt, csak előfizetők számára elérhető oldalról lehet letölteni vagy emailben küldöd ki őket a résztvevők számára. Adhatsz el kisebb tanulmányokat is 1-1 témára pl. a Gumroad segítségével, készíthetsz hanganyagokat és videókat is, amiket egy komplexebb e-learning felületre tehetsz fel (pl. Moodle) vagy tarthatsz webináriumokat, online előadásokat is (pl. Google Hangouts-on-Air-en keresztül).
#5 Előfizetős blog
Exkluzív, különleges tagságot adhatsz egy fizetős blog keretében azoknak, akik még több, még mélyebb tudást szeretnének tőled kapni, vagy akár személyre szóló tanácsokat. Ez lehet egy havi vagy éves előfizetéses modell. Csatolhatsz hozzá klubtagságot is, amiben a rajongók egy zárt közösség tagjaiként nem csak extra tartalmakat kapnak, hanem a hasonló érdeklődésűekkel is barátságot köthetnek. Például fitness, egészséges étkezés vagy sport témában nagyon hasznos egy-egy ilyen felület, ahol személyesebb, intimebb beszélgetés is folyhat. Ha a blogban csak írásban publikálsz, a zárt blogra feltehetsz videókat, hanganyagokat is, ezzel is különlegessé téve azt az olvasók számára. Ha például a blogodban kézműves alkotások elkészítésé közlöd fotókkal, a zárt blogban videóval is megmutathatod részletesen hogyan lehet elkészíteni őket.
#6 Webáruház
Ahogy egy blog olvasótábora formálódik, idővel létrejön egy közösség, akik egy adott téma iránt érdeklődnek. Pl. egy futásról szóló blognál rendszeresen előkerülnak olyan témák, termékek, amiket az olvasóközönség úgyis megvesz. Egy gasztroblognál sokféle fűszerről, konyhai eszközről, speciális kiegészítőkről írsz. Miért ne vennék meg akkor nálad? Ez persze egy kicsit több szervezőmunkát igényel, mert meg kell találni azokat a partnereket, akiknek a termékeit szívesen forgalmaznád, azonban szemben egy induló webáruházzal, akinek még nincs kinek eladnia, neked már van egy olvasótáborod, akinek eladhatsz, akiket ismersz, így már kezdettől fogva sokkal hatékonyabban tud működni a webáruházad.
#7 Magazin
Ha szeretnél mélyebben írni az egyes témákról, szakértőket megszólaltatni, akár az olvasóid írásait közölni, kiegészítheted a blogodat egy magazinnal is. Ez lehet papíralapú, de akár fizetős online magazint is létrehozhatsz pl. a FlippingBook segítségével.
A magazinhoz hívhatsz más bloggereket, szakértőket is, akik szívesen publikálnak benne megjelenésért cserébe, vagy akár össze is foghattok egymással és közösen értékesíthetitek azt.
#8 Szolgáltatások
A blogodat kiegészítheted szolgáltatásokkal is. Személyes tanácsadással, oktatással vagy bármi mással, amire az olvasóknak szüksége lehet. Láttam már olyan bloggert, aki segített partikat szervezni, vagy lefoglalni a gyerekeket jópofa programokkal gyerekbulikon, a lehetőségek száma határtalan.
#9 Fizetős appok
Jó kiegészítője, folytatása lehet egy blognak egy fizetős app. Például a nálad található információk rendszerezésére is szolgálhat a mobilapplikáció (pl. receptgyűjtemény, gyerekjáték-gyűjtemény, kreatív ötletek gyűjteménye), de lehetnek benne „hogyan csináld” videók, oktatóanyagok vagy hasznos megoldások (pl. havi tervezők, háztartásnapló, bevásárlólista, edzésterv, táplálkozási terv, fogyokúra naptár) is.
És a legfontosabb: nem elég kitalálni, reklámozni is kell! Írj róla a blogodban, tedd ki a menübe, bannerként az oldalsávba, küldd ki hírlevélben, hivatkozz rá a posztjaidban! Még több ötletet a látogatószerzésre ebben a bejegyzésben találsz
Hajrá 🙂
5 Comments
Bánki Tamás, DrLinkedin.hu
2016. július 06. szerdaSzia Ági,
ismersz valakit, aki ért a Gumroadhoz? Elakadtam.
Köszönöm,
Tamás
Vida Agi
2016. július 07. csütörtökÍrj rám Facebookon és segítek!
Csilla
2016. június 08. szerdaAzt szeretném megtudni, hogy a turizmus és vendéglátás területén melyik tudásanyag vagy tanfolyam lenne megfelelő(közösségi média és online marketing a turizmusban ez érdekelne)
Vida Agi
2016. június 10. péntekA Közösségi média 2.0 tréninget ajánlom. Itt találod a leírását: http://gazdagmami.hu/treningek/kozossegi-media-20-trening/ Most éppen nem rendelhető, de van raktáron néhány darab, írj az ügyfélszolgálatnak a megrendeles@gazdagmami.hu-ra és velük tudsz egyeztetni!
Faragóné Keserű Judit
2016. május 26. csütörtökÉpp egy blogírás kellős középen vettem észre ezt az új bejegyzést. 😀 Én is épp azon gondolkodtam, hogy egy blog mennyire jó bizalomépítő, erősíti a szakértői státuszt és közelebb hozza az ügyfeleket, mert egyre jobban megismernek az írásainkon keresztül. 🙂
Ezen túl pedig a SEO szempontjából is nagyon fontosnak tartom a rendszeres blogbejegyzéseket, mert a megfelelő tartalomfejlesztéssel lehet egyre előrébb kerülni a keresőben. Az én blogjaim egyelőre a saját vállalkozásom építésére szolgálnak, de tényleg érdekes elgondolkodni azon, hogy egy érdekes, szórakoztató, oktató, közösségépítő… blogoldalból mi mindent ki lehet hozni… 🙂