Ma olyan megoldásokról fogok írni, amiket sokan utálnak, amiről, ha közvéleménykutatást tartasz és megkérdezed az embereket, mindenki azt mondja, ő olyanra nem kattint, ő azt utálja, viszont mégis nagyon jól működnek. Mert bár senki sem szereti őket, mégis kattintanak rájuk, megnézik őket és népszerűség helyett vevőket csinálnak azoknak, akik használják. Mik ezek és hogyan használd őket okosan?
A legjobb marketing tanács, amit valaha hallottam így hangzott: „Ne olyan reklámot készíts, amit mások megdicsérnek, ami neked tetszik, hanem olyat, ami működik.”
Lehet nagyon szórakoztató, ötletes, kreatív a honlapod, jópofa a hírleveled, megveregethetik érte a hátadat a barátaid, ha nem hoz vevőket… Ezen sokféleképpen lehet segíteni de van néhány különösen hatékony eszköz, amire azonban kevesen gondolnak, mert ők maguk nem kedvelik őket, pedig lehet őket jól használni, ha ismered az okos használat lehetőségeit.
#1 A felugró ablak
Tegye fel a kezét, aki szereti a böngészés közben felugró ablakokat! Senki? 🙂 Naná, mert amikor éppen egy izgalmas cikk címére kattintottál, szeretnéd elolvasni, erre beúszik egy nagy ablak, ami kitakarja az egészet és sehol se találod az ikszet, amivel bezárhatnád – na, ennél nincsen idegesítőbb.
De lehet ezt ennél jobban is csinálni…
Például úgy, hogy amikor éppen a hírlevél oldaladat nézegeti az olvasó és úgy dönt, mégsem iratkozik fel, akkor megjelenik neki egy felugró ablak és felajánl egy másik csalit.
Amikor a webáruházadban böngész, beletett valamit a kosarába és kilépni készül vásárlás nélkül (a webáruházak látogatóinak több, mint fele teszi ezt!), felugrik egy ablak és szól neki, ne menjen el, esetleg még egy ajándékot vagy kedvezményt is felajánlasz, ha most vásárol.
Amikor valaki már legalább 3 perce olvas a blogodon, akkor jelenik meg neki a felugró ablak a témához kapcsolódó hírlevélfeliratkozási lehetőséget kínálva.
Amikor a felhasználó már percek óta nézegeti a termékeidet és egy felugró ablakban megkérdezed tőle, segíthetsz-e valamiben.
Működik? Igen! Az utóbbi megoldás például webáruházak esetén az éppen menekülni készülők 14,7%-át teszi mégis vásárlóvá. Hírlevél feliratkozás esetén pedig akár megháromszorozhatja a felirakozók arányát.
Hogyan oldhatod meg? Mindenképpen olyan felugró ablakos rendszert érdemes választanod, ami testreszabható és képes viselkedés alapon megjeleníteni a felugró ablakot, hogy az ne legyen idegesítő és ne jelenjen meg mindenkinek, csak az és csak akkor lássa, amikor szükség van rá.
A webáruházadban a visszatérő vásárlóknak megjeleníthetsz egy kupont, amivel kedvezményesen vásárolhatnak, ajándékot kaphatnak vagy ingyenes szállítást vehetnek igénybe.
Hogyan lehet a felugró ablakod értékes marketing eszköz és közben nem idegesítő?
1. Csak annak jelenjen meg, akit el szeretnél érni, ne mindenkinek, így releváns célcsoportnak releváns üzenetet jeleníthetsz meg.
2. Lehessen kikapcsolni, annál nincs idegesítőbb, mint amikor nincs (X) a jobb felső sarokban, csak másodpercekkel később jelenik meg, vagy el van dugva és keresgélni kell, ezzel csak frusztrálttá teszed az olvasót.
3. Ne legyen kötelező nézési idő (pl. csak 5 mp után lehet bezárni az ablakot)
4. Mindig legyen célja és funkciója az ablaknak (pl. valamire iratkozzon fel, kérjen el egy kupont, éljen egy akciós lehetőséggel stb.)
5. Legyen responzív a felugró ablakod, nincs annál idegesítőbb, mint mobilon görgetni össze-vissza, mire előkerül a kikapcsoló gomb.
Néhány megoldás, amivel megcsinálhatod:
Optimonk Fullextrás hazai fejlesztésű rendszer, ami mindent tud a témában, ami csak elvárható és az árai is megfizethetőek.
PopUp Manager Egyszerűbb, ingyenes popup ablak menedzser WordPress alá. Számtalan formázási lehetőséget és 4-5 féle időzítési lehetőséget tud (kilépéskor, időzítve, inaktivitáskor vagy görgetéskor megjelenő felugró ablak).
További popup ablak megoldásokat itt találsz
#2 „Nagyobb krumplival adhatom?”
A gyorséttermekben gyakran hallhatod ezt és úgy tűnhet, puszta formaság az egész, nem túl sokan élnek az ajánlattal és még kicsit nyomulósnak is érezheted, pedig valójában nagyon jó profitnövelő lehetőségről van szó, ha a saját vállalkozásodban alkalmazod. Mi ez? Az upsell, amikor vásárláskor egy másik terméket vagy szolgáltatást, esetleg nagyobb csomagot ajánlasz a vásárlónak.
A weben is jól működik az upsell, hiszen a legkönnyebb akkor eladni a vásárlónak, amikor éppen vesz. A legtöbb webáruházrendszer alapból képes erre, csak be kell kapcsolni: amikor valaki vásárol, rögtön fel lehet ajánlani neki egy másik terméket, egy kiegészítőt, amit mellé megvehet.
De az upsell tárgya lehet szolgáltatás is. Pl. ha kézműves termékeket árulsz, azok egy részét ajándékba veszik, miért ne adnál el mellé díszcsomagolást, különleges dobozt, személyre szóló üdvözlőkártyát? Sőt egy görög bőrdíszműves weboldalán találkoztam azzal az ötlettel, amikor az upsell egy másik ugyanolyan termék volt, a kettő együtt kedvezőbb áron, azzal az indokkal, hogy biztosan másnak is szívesen ajándékoznál ilyet (plusz ötlet: náluk ezen a ponton még választhattál ugyanannak a terméknek két színváltozata között). Ebben a videóban gyűjtöttem össze további ötleteket arra hogyan használd az upsellt.
És, ha ezt most nem tudod megvalósítani az oldaladon, megteheted azt is, hogy a vásárlás utáni visszaigazoló levélben ajánlod fel az upsellt, vagy a kiküldött csomagba teszel bele egy ellenállhatatlan ajánlatot.
Megéri ezzel pepecselni, amikor a vásárlók 80%-a talán nem is kéri?
Igen, mert 15-20% viszont él vele. Szorozd csak fel a havi árbevételedet ennyivel. Megéri, nem? 🙂
#3 Több hírlevél?
Sokan ódzkodnak sok hírlevelet küldeni, többet posztolni a Facebookon, nehogy tolakodóak legyenek. Mit fog szólni a sok olvasó, ha állandóan veled találkoznak? Nem fognak nyomulósnak gondolni, ha nem heti 1, hanem 2 levelet küldesz? És, ha gyakran posztolsz?
Egyáltalán nem.
Ha a követőid 100%-ban találkoznának a bejegyzéseiddel, ha az olvasóid 100%-a megnyitná a hírleveleidet, talán zavarná őket, ha túl sokat küldenél, most viszont csupán egy részük olvassa, amit írsz, a gyakoriság növelésével tehát azt éred el, hogy több emberhez jusson el a vállalkozásod híre.
A Facebook esetében a követőidnek csupán néhány százaléka látja 1-1 bejegyzésedet, a hírfolyamukban nagy reklámzajból kell kitűnnöd ahhoz, hogy még, ha látják is a posztodat, reagáljanak is rá. Ha fontos üzeneted van és szeretnél a többségükhöz elérni, nem elég heti 1-2x posztolnod. Naponta 1-2 bejegyzés már egész jó hatékonysággal éri el őket, ha pedig nagyon fontos üzeneted van, érdemesebb gyakrabban posztolnod. A gyakori bejegyzés azt is lehetővé teszi, hogy teszteld a különféle témákat, formátumokat, így egyre rutinosabb leszel abban is, mit és mikor érdemes kitenni az oldaladra/csoportodba. Persze az se árt, ha tudod, milyen posztok azok, amikre a legtöbben reagálnak, amiket a legtöbben osztanak meg (az erről szóló videómat itt találod).
A hírlevelek esetén szintén nagy reklámzajból kell kitűnnöd. Itt a felhasználó email fiókja az “üzenőfal”, tele érdekes tárgymezőkkel, sokféle feladóval. Melyik levelet nyitja meg? Amit olyan ember küldött, akinek a levelére kíváncsi és azt, ami valami számára is érdekes dologról szól. Ha a hírleveled hírlevélnek néz ki, kevesebben nézik meg, mint azt, aminél úgy tűnik, mintha egy barát írta volna. Ez az a kapcsolat, amit fel kell építened az olvasóiddal: úgy kezeljenek, mint egy barátot, ne pedig olyasvalakit, aki folyton akciókat és unalmas leveleket küldözget.
Ahhoz, hogy ebből a reklámzajból ki tudj tűnni, sokat segíthetnek a jó tárgymezők, de ezt sok idő kitapasztalni, letesztelni, mi is az, ami jól működik nálad. Biztosabb megoldás az, ha kampányidőszakban kikerülhetetlen leszel, amikor megnyitja a levelezését mindig ott csücsül tőled akár több levél is.
Lesz, akit zavarni fog és leiratkozik? Biztosan.
De lesznek, akiknél pont ezzel éred majd el, hogy végre észrevegyenek és a terméked/szolgáltatásod jobbá tegye az életüket.
Mit tehetsz érte, hogy egy-egy ilyen sok hírlevélből álló kampány ne „égesse el” a teljes listádat, ne tegye közönyössé őket?
1) Minden levélben legyen valami hasznos is, ne csak arról szóljon, hogy akció-akció-akció-vegyél-vegyél-vegyél
2) Nem kell minden levelet mindenkinek küldeni. A kampány elején, még mielőtt egyáltalán nyilvánossá tennéd az akciót, válogasd le a listádból azokat, akikből a legnagyobb eséllyel lehet vásárló. Vagy úgy, hogy kiküldesz nekik egy blogbejegyzést vagy letölthető ajándékot a termékedhez kapcsolódó témában és, akik rákattintanak a linkre, letöltik, megnézik, azoknak küldesz egy néhány levélből álló kampányt (őket valószínűleg nem kell hosszan győzködni, ők azok, akik enélkül is könnyebben vásárolnak majd).
Azok, akik nem kerültek fel erre a listára, azoknak 2-3 nap múlva kiküldöd az adott tanulmányt, linket mégegyszer (lehet, hogy nem látták elsőre), ők lesznek az a csoport, akik lassabban reagálnak, nekik lehet egy kicsivel több levelet küldeni a kampányban.
A lista többi részének intenzívebben küldesz leveleket, akár naponta vagy naponta többször is, hiszen ők azok, akik még az ingyenes ajándék anyagra sem reagáltak, lehet, hogy nem is érdekli már őket az egész? Vagy csak érdektelenek? Akkor végülis nem nagy gond, ha megunják és leiratkoznak… Ha pedig mégis vásárló válik belőlük, akkor megérte (van, aki ezen a ponton dönt úgy, hogy az inaktív olvasókat 10 nem lereagált levél után leveszi a listából – végülis miért maradnának olyanok a listában, akik úgysem olvasnak?)
A másik lehetséges stratégia az, hogy az éppen friss vásárlók, azok, akik most vettek valamit, a friss olvasók, azok, akik most iratkoztak fel, ők kapják a legtöbb hírlevelet – ismerek olyan cégeket, akiknél ez a megoldás működik fantasztikusan jól. (ha még kezdő vagy és eddig sosem hírleveleztél, itt tudhatod meg, hogyan fogj bele)
Csak egy adat: egy leendő vásárlónak átlagosan 12x kell találkoznia az ajánlatoddal, mire meghozza a vásárlási döntést, szóval ne fukarkodj a levelekkel és az üzenetekkel abban a reményben, hogy talán már úgyis látták…
Most talán azt kérdezed: muszáj nyomulnom? Másként nem megy?
Nem elég, ha csak úgy kiteszem a honlapomra a termékemet és majd, aki elég okos, tudatos vásárló az megveszi?
Nyomulni semmiképpen nem kell.
Azonban, ha azt szeretnéd, hogy észrevegyenek a vásárlók szem előtt kell lenned.
A te webáruházad, a te vállalkozásod csak neked fontos. A vásárlónak csak egy a sok közül. Kivéve, ha teszel róla, hogy megjegyezzenek. Egyrészt azért, mert jó kapcsolatot építesz velük, ami sok idő, de megéri. Másrészt azért, mert szem előtt vagy, tudnak rólad, ehhez pedig kell a sok hírlevél, a Facebook posztok, a remarketing, az upsell, és néha a felugró ablakok is.
Melyikkel kezdjem?
Teszteld mindegyiket! Az online marketingben nincsenek kőbe vésett törvények, a te weboldalad, a te célcsoportod. Ki kell próbálni a felugró ablakot, az upsellt, a hírlevelezést többféle szöveggel, többféle módon és objektíven mérni, írni az eredményeket, majd pár hét múltán végignézni a statisztikákat és következtetéseket levonni.
Egy alkalom alapján, kis mintából (honlapnál legalább 1000 megtekintés, hírlevélnél legalább 500 fős lista) ítélni nem szabad, félrevezető eredményt ad.
Ahogy Zig Ziglar mondta: “Szerény marketingesnek soványak a gyerekei.”
Te ne legyél szerény marketinges 🙂