A legtöbb Facebookos nyereményjáték ugyanarra az ötletre épül: válaszolj meg 1-2 kérdést, lájkold az oldalt, ossz meg valamit és nyerhetsz. Pedig nem csak ez a nyereményjáték forma létezik és nem csak arra használhatod a játékokat, hogy több lájkolód legyen és jobban megismerjék a termékeidet. Nézzünk néhány kreatív nyereményjáték ötletet, amivel ismertebbé teheted a vállalkozásodat!
A legtöbb nyereményjáték a Facebookon egy kaptafára épül, éppen ezért egyre kevésbé hatékonyak, különösen, ha egy piacon az egyik cég a másiktól lesi el, milyen jó ötlet is a nyereményjáték és sorra ugyanolyan játékokat csinálnak.
A legnagyobb hiba azonban az, hogy a játékok célja gyakran ugyanaz, a lájkolószerzés, holott a nyereményjáték nem feltétlenül azokat hozza be az oldalra, akiket valóban érdekelhet az adott téma, sokkal inkább a szerencsevadászokat, akikből jó eséllyel soha nem lesz vásárló, csak ácsingóznak a szép termékeid iránt (olcsóbb termékek és tömegtermékek esetén ez másként van, ott a játékos érdeklődőszerzés jól működhet, drágább termékek és szolgáltatások esetén, illetve ahol a magas minőséget, a luxuskategóriát szeretnéd képviselni, más kevésbé hoz értékes és valóban vásárlóképes követőket a játék).
Az első dolog, amiben különbözni tudsz a nagy átlagtól, hogy MIRE és MIKOR használod a nyereményjátékokat, tehát kezdjük ezzel:
Mikor és mire használj nyereményjátékokat?
1. Termékbevezetési kampányban
Ha most jössz ki egy új termékkel, termékkategóriával vagy új kollekcióval és szeretnéd, hogy minél több már meglevő követőd értesüljön róla, jó lehetőség lehet egy játék.
2. Ha aktivizálni szeretnéd a közönségedet
Például pár napig szabadságon voltál vagy csak félgőzzel posztoltál és szeretnéd, hogy újra aktív legyen a rajongótáborod, előveheted egy termékedet és indíthatsz egy nyereményjátékot. Jól jöhet a játék a nyári uborkaszezonban is, amikor kevésbé aktívak a rajongóid, de te szeretnél pl. egy nagy kiárusítást rendezni vagy néhány új terméket eladni.
3. Árteszt
Ha új termékkel/szolgáltatással készülsz előállni és szeretnéd megtudni vajon milyen áron vásárolnák meg a termékedet, indíthatsz ún. árteszt játékot, amikor meg lehet tippelni, vajon az új termék mennyibe fog kerülni. Ez azért is praktikus, mert így megismerik a termékedet, el kell olvasniuk, mi is lesz ez, mire való, kinek jó stb. Érdemes a játékot úgy megcsinálni, hogy megadsz egy árkategóriát és azon belül lehet árakat megadni, vagy egy skálán lehet árakat bejelölni (ezt a Google Űrlap szolgáltatással könnyedén megoldhatod). Az az ár, amit a legtöbben bejelöltek, lesz az, amin a legtöbben megvásárolnák a terméket.
TIPP: Nézd meg azt is, melyik az az ár, amelyik neked a legjobban megéri, az is lehet, hogy kevesebb eladással, de egy magasabb árral jobban jársz. A Google Űrlaphoz tartozó táblázatban könnyen ki tudod számolni majd ezt, csak sorba kell rendezned a tippeket és utána még sinus-grafikont is készíthetsz belőle, amin a görbén pontosan látszik majd, melyik árakra érkezett a legtöbb tipp.
4. Terméktesztelés
Szeretnéd felhívni a figyelmet egy-egy termékedre? Vevővéleményekre van szükséged egy termékről? Indíts egy játékot, amiben kisorsolsz tesztelési lehetőségeket (pl. elküldesz egy tesztcsomagot 10 embernek, felajánlasz egy szolgáltatást 3 embernek stb.) és utána a nyertesektől véleményt kérsz a termékről
A játékod különbözhet a formájában is. Mostanában szinte mindenki csak a Facebook oldalán szervez játékokat, de megteheted ezt a blogodon is, így azok is résztvehetnek, akik notórius Facebook-elkerülők és ezt a hírleveledben is kiküldheted.
De szervezhetsz játékokat az Instagram vagy a Youtube követőidnek is.
Ha van játékod, jó, ha minden felületeden (hírlevél, közösségi média, blog stb.) kommunikálod, hogy hol és mit lehet játszani, ezzel még nagyobb figyelmet kaphat a játékod.
Mielőtt belevágsz a játék megszervezésébe, fontos kitalálnod:
KINEK szól a játék és mi a CÉLOD vele.
Ezután jöhet, hogy leírod a szabályokat (hidd el rengeteg későbbi vitát elkerülhetsz vele)
Amit mindenképpen le kell írnod a játékleírásba:
1. mettől meddig tart a játék (nap, óra, nemzetközi célcsoportnál az időzóna is)
2. kik vehetnek részt (ezzel elkerülheted a későbbi „miért pont ő nyert?”-típusú kérdéseket)
3. pontosan mik a nyerés feltételei (mit kell megtenni, megválaszolni és hogyan, pl. hozzászólásban, emailben)
4. pontosan mi a nyeremény (hány darab, milyen termék/szolgáltatás)
5. mikor sorsoltok és hogyan hirdettek eredményt
6. a nyertesek hogyan kapnak értesítést a nyereményükről (emailben, privát üzenetben, hozzászólásban)
Fontos, hogy a Facebookon indított játékod megfeleljen a Facebook nyereményjáték szabályzatának is, nagyon sok a szabálytalan játék és bár nem mindig van retorzió, ha sokan jelentik a játékodat azért bizony már kaphatsz büntetést (a játék törlése, az oldalról való 24 órás kitiltás stb.)
Ötletek kreatív nyereményjátékokra
1. Melyik termékünket szeretnéd kipróbálni és miért?
Ha kevesebb terméked van, akkor a játék keretében beküldheted a játékosokat a webáruházadba, ha szeretnéd ráirányítani a figyelmüket új termékekre, termékcsomagokra, akkor bemutathatod őket egy Facebook posztban, belinkelheted a posztot és innen lehet választani terméket.
Ez a fajta játék azért nagyon jó, mert a legtöbb tudásalapú játékban, ahol hozzászólásban kell beírni a válaszokat, egymásról másolnak, itt viszont kevésbé lehet egymás ötleteit másolni. Tovább fokozhatod a hatást azzal, ha azt a terméket lehet megnyerni, amit a hozzászólásban beírtak.
2. Taggelős játékok
Ezek azok, amikben valakinek a nevét kell megadni hozzászólásban. Például azért, akivel szívesen eljönne kettesben a rendezvényedre (ha ők nyernek, páros jegyet kapnak). Vagy be lehet taggelni azt, akivel szeretnék megosztani ezt a nyerési lehetőséget vagy, akinek segíthetne a terméked/szolgáltatásod. (fontos: a Facebook szabályzata szerint nem lehet pusztán a taggelés a játék részvételének feltétele, éppen ezért úgy kell kiírni a játékot, hogy a hozzászólásban való megjelölés csak opcionális legyen, pl. „A játékban való részvételhez írd le miért szeretnél eljönni a rendezvényünkre! Ha van olyan, akivel szívesen jönnél kettesben, őt is megjelölheted.”)
3. Rakd össze a puzzlet és írd be kommentben, mit ábrázol!
Az ötlet nem is olyan új, 8 évvel ezelőtt mi is csináltunk hasonló játékot. A lényeg, hogy készítsd el az új játékod képét és vágd szét puzzle-szerűen, a játékosok pedig rakják össze és írják le kommentben mit láttak rajta.
4. Fotózz! Rajzolj!
Nagyon kreatívak és érdekesek tudnak lenni azok a játékok is, amikben le kell fotózniuk valamit a játékosoknak (magukat, gyereküket, kutyájukat, a termékedet, a kedvenc sarkukat a lakásban stb.) és betenni kommentbe vagy valamit le kell rajzolniuk, felírniuk egy papírra és azt betenniük hozzászólásba, aztán a legtöbb szavazatot kapott hozzászólás nyer.
Például:
Készítsd el az új szlogenünket és fotózd le egy igazán kreatív és érdekes helyzetben, töltsd fel kommentben a fotót!
5. Írj!
Például:
– Írjatok egy legalább 2 soros verset az új termékünkről!
– Találjatok ki neki egy szlogent!
– Írd le a legszebb karácsonyod történetét!
– Találj ki egy szóviccet a termékünk nevére!
– Találd ki mi legyen az új termék neve!
– Írjál szerelmes verset a párodnak, a legtöbb szavazatot kapott vers szerzője páros belépőt nyerhet az éttermünkbe!
6. Szavazz!
„Neked melyik színben tetszik jobban az új termékünk csomagolása?”
Mutass meg 2-3 színváltozatot egy fotón (érdemes beszámozni őket) és a szavazók között sorsold ki az új terméket!
7. Szórejtvény
Készíts szórejtvényt, például ilyet:
Ezzel az online szolgáltatással egyébként könnyen készíthetsz ilyeneket.
Kérd meg a játékosokat, hogy keressék meg rajta a szlogenedet, vagy keressenek meg rajta 3 szót, ami a mai napjukat (az elmúlt 1 évüket, a hangulatukat, a párkapcsolatukat, a kutyájukat stb.) a leginkább jellemzi és írják be kommentbe!
Jó játékot 🙂