Kezdő vállalkozónak lenni egyáltalán nem egyszerű, tudom. Éppen ezért összefoglaltam néhány olyan saját tapasztalatot, ami segíthet neked az első időkben.
Az ujjam a billentyűzeten startra készen, a fejemben gondolatok cikáznak: hű, de izgultam én annakidején, amikor meghoztam a döntést, hogy jelentkezzek egy online vállalkozás indításáról szóló tréningre! Kicsit drágább is volt, mint a tűréshatárom, több, mint egy havi GYES. Meg aztán ott volt az a kérdés is, hogy meg tudom-e én csinálni ezt, lehet-e ezzel pénzt keresni.
Ennek már lassan 10 éve. Nem volt könnyű az első időszak, bevallom. A gyerekek még nagyon kicsik voltak, csak hajnalban tudtam dolgozni, nem volt még ennyi ötlet, minta, mint ma, mindent a nulláról kellett kitalálni, és pénzem sem volt, ezért kezdetben csak ingyenes vagy nagyon olcsó megoldások jöhettek szóba.
Kis segítség, ha most indulsz és hasonló helyzetben vagy:
#1 A lényegre fókuszálj!
Egy induló cégben a legfontosabb: vevőket szerezni! Ettől sok minden eltéríthet, kreatív ötletek, a távoli jövőbe mutató nagy projektek, adminisztratív apróságok, új ötletek, amiket majd ki kéne próbálni, de a vevőszerzés mindennél fontosabb. Vevő nélkül nem megy a cég, ez az üzemanyag 🙂
Dolgozz rajta folyamatosan, hogy újabb és újabb látogatók jöjjenek az oldaladra, hogy mindig legyenek új érdeklődők és feliratkozók, és mindig legyen valami ok arra, hogy vásároljanak tőled!
#2 Keress példaképeket!
Akkoriban még nem volt ennyi sok online vállalkozás, nem lehetett tudni, mi lesz ebből, van-e itt helye a kicsi cégeknek egyáltalán. Most már rengeteg minta van, sok-sok ötlet, lehet figyelni, ki mit csinál, sok helyről lehet tanulni és vannak sikertörténetek is bőven, akik már megcsinálták. Érdemes körülnézni a világban, jegyzetelni, elgondolkodni azon 1-1 cégnek mi az üzleti modellje, hogyan „csinálnak” pénzt, keresni olyanokat, akiknek tetszik a kommunikációja, a profizmusa, tanulni tőlük, inspirálódni belőlük! Az Év Anyavállalata versenyen és A Hónap ügyfele rovatban is ilyen példaképekről olvashatsz, vállalkozó anyukákról, akik már megcsinálták és akiknek a történetéből sokat tanulhatsz.
#3 Készíts tervet!
Nem kell rögtön 20 éves terv, de legyen egy 1 éves terved LEÍRVA (nem fejben!!!). Legyen egy CÉLOD, ahova 1 év alatt el akarsz érni és aztán abból készüljön el a havi terv (ebbe bele tudod kalkulálni, mikor van több időd egy évben, mikor kevesebb) és heti terv arról, mivel kéne előrehaladni az adott héten. A tervedet tartsd mindig szem előtt (én az íróasztalom felett a feliújságra szoktam kitűzni), így nem fogod elfelejteni és motiválni fog a haladásra!
#4 Mérd az eredményeket!
Az első naptól fogva rendszeresen mérd a honlapod, a hírleveled statisztikáit! Nem kell állandóan őket bújni, de minden héten egyszer nézd meg:
– hány látogatód volt,
– hányan iratkoztak fel a hírlevélre,
– hány vásárlód volt.
Ez segít objektíven átlátnod, min kéne növelni, változtatni, javítani ahhoz, hogy hatékonyabb legyen az oldalad.
#5 Minden nap egy kicsi lépést tegyél meg!
Ha nincs pénzed, a kitartásoddal és a szorgalmaddal pótolhatod azt. Például úgy, hogy minden egyes nap megírsz egy blogbejegyzést. Ez nagy munka, de hosszú távon sok-sok látogatót hoz.
Soha ne az ideális időpontra várj, amikor egyben túllehetsz a feladaton! Ha a nagy falat a honlapod elkészítése, akkor bontsd szét apró lépésekre és minden napra ütemezz be egyet!
Ugyanígy megteheted, hogy minden héten megírsz két hírlevelet és 2 hónap múlva kész az automatizált hírlevélsorozatod.
Lehet minden héten egyszer egy heti akciód, amit csak a Facebookon hirdetsz meg és egy másik, amit csak a hírlevélben (máris van két alkalom egy héten, amikor vevőt szerezhetsz).
Ha például szeretnél egy online tanfolyamot, a legjobb módja, ha meghirdeted, eladod, aztán napról napra haladva elkészíted a leckéket, így nem dolgozol feleslegesen egy olyan terméken, amire nincs kereslet.
#6 Írd fel az ötleteidet!
Az elején egyszercsak átkattansz ötletelős üzemmódba és csak úgy szikrázik majd az agyad a zseniálisabbnál zseniálisabb ötletektől. Beléjük is fogsz szeretni kicsit 🙂 Legyen nálad mindig valami, amibe fel tudod írni őket (bosszantó, ha 2 perc múlva már elfelejted), aztán minden héten egyszer nézd át őket és azt valósítsd meg, ami még akkor is tetszik!
#7 Tanulj folyamatosan!
Olvass, hallgass előadásokat, nézegess blogokat, iratkozz fel hírlevelekre! Fejlődj a szakmádban, inspirálódj a Pinteresten és az Instagramon, hallgass TED előadásokat, hogy szélesedjen a látóköröd és természetesen érdemes üzleti könyveket is olvasnod (elsőként ajánlom a Vállalkozás mítoszát és persze a saját, kezdő vállalkozónőknek szóló könyvemet :)) De ne úgy tanulj mint az iskolában, nem kell mindent kijegyzetelni, meg a definiciókat felírni és bemagolni 🙂 Helyette azt írd fel, melyik ötlet az, ami hasznos lehet a saját vállalkozásod számára MOST, mi az, amit meg tudnál valósítani, ami segíthetne, hogy jobban menjen a cég!
Ha pedig még nem indultál el és nehezen látod át a lehetőségeket, a jogszabályokat, a kötelezettségeket és a szükséges információkat, a Tudástárban találsz a kérdéseidre választ.