„Elkészült a weboldalam, de mi legyen a következő lépés?” – gyakran hangzik el ez a kérdés az elmúlt napokban, hiszen már csak alig 1 hét van hátra a 4 hónapos 2. Gazdagmami Tanfolyamból. Sok szép honlap készült el, a konzultációkon sokat beszélgettünk termékekről, stratégiáról, de vajon mi a következő lépés? Hogyan lehet felfuttatni egy induló online vállalkozást?
Ahhoz, hogy a továbblépésen gondolkodj, rendben kell lenni az alapoknak. Az online üzlet nem csak abból áll, hogy van egy honlapod: fel kell építened egy rendszert, aminek a honlap csak egy része (ez talán a leglátványosabb, de nem csak egy honlap az egész). A honlaphoz kapcsolódik még a hírlevél-rendszer, ami elengedhetetlenül fontos része a rendszerednek, sőt: majdhogynem fontosabb, mint maga a honlap.
A honlapodra érkező új látogatók ugyanis a legtöbbször nem vásárolni jönnek. A többségük csak nézelődik, olvasgat, információt gyűjt egy adott témában. Csupán az internetezők 2%-a keres kifejezetten vásárlási céllal az interneten, a többiek „csak” információt gyűjtenek. Miért hagynád őket továbbmenni? Ha az első látogatásukkor, amikor az oldaladon járnak, ráveszed őket, hogy kérjenek tőled még több információt – és cserébe csak az e-mail címüket kéred el, akkor újra meg újra vissza tudod csábítani őket a honlapodra és rá tudod venni őket a vásárlásra is. Gondolj bele: ha egy vadidegen próbál neked személyesen eladni, akkor minimum egy „Köszönöm, csak nézelődök” szöveggel elhajtod, ha viszont olyasvalaki, akit már ismersz, beszélgettél vele, egy csomó hasznos információt kaptál tőle, akkor ha mást nem, legalábbis meghallgatod.
Szóval a rendszered alapja mindenképpen a honlap+csali+hírlevélszoftver legyen. De mit kell tenned ezután?
Nyilván a feladatod most az, hogy látogatókat terelj az oldalra: sok látogató -> sok feliratkozó (közben a sok látogató hatására ki fog derülni a konverzió is, ilyenkor módosítanod kell kicsit az oldalon). De vajon milyen eszközöket használj a célcsoportod elérésére?
Első körben mindenképpen rendben kell lenniük az alap eszközöknek, azoknak, amik a hosszútávú növekedést és forgalmat biztosítják a honlapod számára:
- a keresőoptimalizálás,
- a linképítés,
- a tartalomfejlesztés (rendszeresen frissített, keresőoptimalizált tartalom)
Második körben pedig nyilván szeretnél sok látogatót az oldaladra gyorsan, hogy igazán elinduljon a biznisz 🙂
Lássuk, milyen eszközöket érdemes használnod:
1. Google Adwords
Szánj rá bőven időt, energiát és néhány hónapot, hogy alaposan kihasználd a Google Adwordsben rejlő lehetőségeket. Induláskor ez az az eszköz, amiből a legtöbbet profitálhatod, hiszen itt pontosan ki tudod számolni, mennyibe került egy látogató, a látogatószámból pedig már ki lehet számolni az egy feliratkozóra eső költségeidet, ha pedig tudod, hány feliratkozó kell ahhoz, hogy létrejöjjön egy vásárlás, akkor már ki tudod számolni, mennyibe kerül számodra egy vásárló. Ha ez az összeg túl magas a terméked értékéhez képest, akkor tovább kell optimalizálnod az Adwords kampányodat.
Ha csak egyszer beizzítasz egy kampányt és többet felé sem nézel, akkor bizony azt tapasztalod, hogy egyre többet és többet fizetsz a kattintásokért, és egyre kevesebb profitod marad, ezért ezzel folyamatosan foglalkoznod kell.
2. Bannerhirdetés
Hagyományos bannerhirdetésekkel is rengeteg látogatót tudsz szerezni, ehhez 3 tényezőnek kell meglennie:
-
– megfelelő hirdetési helyek, ahol a célcsoportodat éred el
– megfelelő hirdetés, ami jó kattintási arányokat produkál
– megfelelő érkezési oldal (az az oldal, ahova a bannere való kattintás után a látogató érkezik), ahol nem tud elkalandozni a látogató, hanem mihamarabb feliratkozó lesz belőle.
Nézzük az első tényezőt, hogy HOL hirdess!
1) Közösségi oldalakon
Nem kifejezetten a Facebookra gondolok, bár ott is megéri hirdetni és a Facebook Fan Page is alkalmas arra (az FBML alkalmazás segítségével), hogy a látogatóid feliratkozzanak a hírleveledre, hanem azokra az oldalakra gondolok, ahol sokan fórumoznak a te témádban, ezeket kell megkeresni a Google segítségével, utánajárni, milyen látogatottságuk van (ebben segíthet a Google Trends és az Alexa Rank is – pontos adatokat egyik sem ad, de az oldal médiaajánlatával összevetve, viszonyítási alapnak jó). Olvasd el a médiaajánlatukat, vagy ha nem találod, kérj e-mailben médiaajánlatot tőlük és nézd meg az árakat. Tegyél egy egy hónapos próbát az oldalallal és akkor hirdess itt tovább, ha az eredményeket megfelelőnek találod.
2) Linkgyűjteményekben
Keresd meg a témádat érintő linkgyűjteményeket és kérdezd meg, mennyiért hirdethetnél ezeken az oldalakon. A mai napig sokan kezdik linkgyűjteményekben a nézelődést, ha egy adott témában keresnek, ha másért nem, akkor a Google találati listáján megtalálják őket. Különösen akkor jó ez a módszer, ha a találati listán a legfontosabb szavakra előtted éppen linkgyűjtemények állnak: ha már nem tudod (még ;)) megelőzni őket, miért ne hirdethetnél ezeken az oldalakon.
3) Kutass!
KUTATÁS #1 Kutass fel olyan oldalakat, amelyek előtted vannak a kereső találati listáján a legfontosabb kulcsszavaidra, és láthatóan csak hirdetési bevételeik vannak (pl. Google Adsense hirdetésekkel van tele az oldal). Itt általában néhány ezer Forintért lehet hirdetési helyeket vásárolni. Ne becsüld le az így szerezhető látogatókat – nagy érték van ám abban, hogy bármerre megy az olvasó egy adott témában, mindenhol a te hirdetéseddel találkozik 🙂
KUTATÁS #2 Keress olyan kisebb szakmai portálokat, hobbi honlapokat, amiket a célcsoportod látogat, de nem a te témáddal foglalkozik az oldal (és a hirdetési bevételekből élnek, vagy még abból sem). Például, ha a célcsoportod a kerttulajdonosok, akkor keress kertészeti újdonságokkal foglalkozó szakportálokat és hirdess ezeken. Különösen akkor érdemes hirdetni, ha nagy a fórumélet az adott oldalon, a fórumélet intenzitásának hiánya mindig lebuktatja a kevésbé látogatott oldalt 😉
KUTATÁS #3 Kutass fel olyan blogokat, amiket biztosan látogat a célközönséged (a hozzászólásokból sok minden kiderül) és hirdess ezeken. A blogger nagyon fog örülni a plusz bevételnek, te pedig jó áron szereztél hirdetési helyet.
Ha ezeket a módszereket folyamatosan fejlesztgeted konverzió szempontjából, akkor elégedett lehetsz az eredményeiddel. Ha pedig már ez sem elég, akkor a következő lépés a saját partnerprogramod elindítása lehet…
27 Comments
z.cs.eszter
2011. július 24. vasárnapÍrtam egy letölthető könyvet, amit lassan 100-an le is töltöttek.
Amikor elkezdtem a honlapomat csinálni, arra gondoltam, csinálok tanfolyamot, vagy írok egy könyvet, vagy a kész termékeimet értékesítem.
Most jöttem rá, hogy ez nem olyan egyszerű. Kreatív hobbyval foglalkozom, ami elég sok mindent foglal magában. Hogyan tudnám kideríteni, kit mi érdekel? Elvégre hiába írok egy tanfolyamot, vagy könyvet gyöngyékszerek készítéséről, ha a letöltőket mondjuk a varrás érdekli inkább.
Olívia
2010. október 25. hétfőÁgi,
nagyon szépen köszönöm a gyors választ 🙂
Oliv
Kiss Olívia
2010. október 25. hétfőSzia Ági!
Jelenleg 3. kisbabámat várom és már van egy mműködő vállalkozásom (fordítással foglalkozom). Már táppénzen vagyok és hamarosan TGYÁS, majd GYED. Nagyon örültem az oldaladnak és az okatató anyagoknak, mert sok ötletem volt/van, de nem tudtam, hogyan kezdjek és mihez 🙂
Kérdéseim maradtak viszont az első lépésekkel kapcsolatban, pedig igyekeztem mindent elolvasni, remélem nem én voltam felületes:
1. A tárhelyet, domain regisztrációt a vállalkozás nevére intézzem,ugye? Vagy rosszul gondolom?
2. Ez a regisztráció illetve a honlap „üzembe helyezése” belefér az ügyvezetés kategóriába vagy munkavégzésnek (személyes közreműködésnek) számít?
3. A későbbiekben (baba mellett), ha dolgozom az oldalon (írom, válaszolok, reklámozok….stb) azt megtehetem TGYás ill. Gyed mellett vagy alkalmaznom kellene valakit?
Már úgy belevágnék, de nem szeretnék rögtön a legelején „hülyeséget” csinálni!
Válaszod előre is nagyon köszönöm
Olívia
Vida Agi
2010. október 25. hétfőSzia 🙂
1. Igen, a vállalkozás nevére igényeld, le lehet írni a költségeit.
2. Nem, ez még nem személyes közreműködés.
3. Amíg csak írsz az nem gond. De, ha egyedül vagy a cégben vagy csak te vagy beltag és nincs alkalmazott, és elkezdenek jönni a bevételek, akkor nyilvánvaló, hogy te működsz személyesen közre, hiszen, ha rajtad kívül nincs más, akkor ki dolgozik? Szóval ezt akkor tudod gond nélkül megtenni, ha Kft esetén többen vagytok, vagy Bt esetén más is beltag, vagy van alkalmazott (érdemes a cégbe tagként egy családtagot felvenni, akinek legalább heti 36 órás munkahelye van, így nincs járulékfizetés, viszont a tevékenységet ő is végezheti)
Heni
2010. október 19. keddElőre is elnézést kérek a nem teljesen témába vágó kérdésért, de vajon a Google Adsense a képes vagy a szöveges hirdetést jutalmazza jobban? Melyiket érdemes inkább feltennem? (Tudom, nem ebből fogunk meggazdagodni, de addig is egy kis kiflirevaló…):-)
Vida Agi
2010. október 21. csütörtökEzt tesztelni kéne (felteszed az egyiket, vársz egy hetet, hogy milyen kattintási árak voltak, majd felteszed a másikat is egy hétre), de szerintem a szöveges ér többet
Eszter
2010. szeptember 01. szerdaKöszi, Judit!
Judit
2010. szeptember 01. szerdaSzia Eszter!
Kérdezed, hogy lehet-e fórumon reklámozni magadat! Nekem van tapasztalatom már ezzel kapcsolatban! Akkor tiltanak le általában, ha egyértelműen látszik, hogy azért jössz fel a fórumra, hogy reklámozz. Például belépsz egy fórumra, és az első 1-2 hozzászólásodba beleteszed a linked,azt nem szeretik. Úgy tudod elhelyezni a linkedet, hogy rendszeresen hozzászólsz a fórumhoz, és egy idő után, amikor már van jó pár konkrétan a fórum témájához illő kommented, akkor helyezed el a reklámodat. Én legalábbis ezt tapasztaltam!
Anna
2010. augusztus 28. szombatKöszi, Ági!
Akkor ez a baj, iframe-ot akartam betenni…
Dr. Kovács Tímea
2010. augusztus 26. csütörtökKöszönöm szépen Ági! 🙂
Vida Agi
2010. augusztus 25. szerdaAnna, az alkalmazás neve mellett van egy kis ceruza ikon, oda kell kattintani és a Move to Wall Tab opciót választani, így megjelenik a menüpontok között felül. Ezután bemész a szerkesztésbe beírod a HTML kódot, majd elmented. Tapasztalataim szerint mindenféle HTML kódot elfogad, kivéve az IFRAME.
Lilla
2010. november 26. péntekÁgi! Nálam csak a fül törlését lehet választani:-( Miért?
Anna
2010. augusztus 24. keddJó ez az FBML alkalmazás, már fel is vettem! De hiába írok be html kódot, nem jelenik meg a feliratkozó doboz… ezt hogy kell?
Vida Agi
2010. augusztus 24. keddBernadett, ez az oldal: http://www.facebook.com/gazdagmami?v=app_4949752878
Bernadett
2010. augusztus 24. keddÁgi: Lehet, hogy csak én nem látom, de mi benne az egyedi (a te facebook oldalaidban)?
Tímea: Milyen egyedi (tetszetős) facebook oldalra gondolsz? Miben más mint a többi?
Vida Agi
2010. augusztus 24. keddAnna, köszi 🙂
Tímea, rajongói oldalt létrehozni itt tudsz: http://www.facebook.com/pages/
Egyedi megjegyezhető linket az oldalnak itt készíthetsz: http://www.facebook.com/username/
A rajongói oldalt pedig ezzel az alkalmazással teheted még egyedibbé:
http://www.facebook.com/apps/application.php?id=4949752878&ref=ts
Dr. Kovács Tímea
2010. augusztus 24. keddKapcsolódó kérdésem lenne: A facebookon hol találok pontos információt arról, hogyan tudok tetszetős oldalt szerkeszteni a szolgáltatásomnak, ahogy Te is tetted, amit aztán like-olhatnak, így terjedhet. (Akciós angol és jogi angol tanfolyamokat indítok:)) Köszönöm előre is.
Anna
2010. augusztus 24. keddJó az új dizájn! Kicsit szokatlan, de jó! 🙂
Vida Ági
2010. augusztus 23. hétfőEszter, a közösségi oldalaknak (mint a fórum is) az a szabálya, hogy nem rontunk ajtóstól a házba. Írj az oldalra, vegyél részt először linkelés nélkül, aztán ha már ismernek, akkor jöhet a link.
Hajni, mindegyik hírlevélküldőt össze tudod hozni a WP-vel: a Webgalambot, a Listamestert, a HSZ Prot, a Silihost Autorespondert stb. egyaránt. A Mailchimphez WordPress plugin is van.
langvera, a Google Kulcsszóválasztó Eszköze segíthet neked ebben, mert megmutatja, mennyien keresnek egy adott szóra: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal?forceLegacy=true
Szabó Dénes
2010. augusztus 22. vasárnapEszter: lehet reklámozni, csak ésszel. Senki nem szereti, ha a beszélgetésbe valaki beletolja a saját reklámját, mert szerinte oda tartozik.
A dolgok állása szerint nem tartozik oda, ha kitiltottak. Itt írja Ági, hogy hogy csináld: értelmesen szólj hozzá, juss el addig, hogy megnézzék a linkedet vagy kérjék.
langvera
2010. augusztus 22. vasárnapSzia Ági
nekem az lenne a kérdésem, hogy régebben a google keresőbe ha beütöttem egy kifejezést, megmutatta, hogy milyen arányban keresett a világhálón. Ez segitette azt hogy jó ill megfelelő kulcs szót / szavakat kiválasszak. Az elmúlt időben azonban a találatok számát nem látom … Van-e neked vagy valakinek ötlete, hol/hogy lehet jó kulcs szót (ki)választani?
Válaszotokat előre is köszönöm
Hajni
2010. augusztus 22. vasárnapSziasztok, milyen Wp-vel kompatibilis hirlevélküldő szoftwert ajánlanátok?
Olyat keresek, ami költséghatékony megoldás egy most induló oldalhoz. Köszi
Patak Cs. Gyöngyvér
2010. augusztus 22. vasárnapvisszagondolva a körökre, látszik, hogy „egysíkú” a gondolkodásom… hiszen a kocsikerekek is ténylegesen párhuzamosan futnak… csak nem a papírlapon…, ahogy először a szemem elé képzeltem.. néha nem árt föltekinteni a papírjainkból… 🙂
Patak Cs. Gyöngyvér
2010. augusztus 22. vasárnapAz első kör közepén (elején:))tartva már én is a második körön gondolkozom – mert ez a két kör azt hiszem párhuzamosan is futhat (ez a mondat csak a matematikában képtelenség:) ) Egy táblázatban szándékoztam épp rendszerezni a tervezett hirdetési helyeket. Megspóroltad nekem a munka elejét, Ági! Köszönöm! 🙂
Eszter
2010. augusztus 22. vasárnapSZia!
Lehet-e fórumokon reklámozni az oldalamat? Azt tapasztaltam, hogy letiltották a hozzászólásomat. Vagyis csak akkor tiltják le, ha közvetlenül a termékemet reklámozom azon az oldalon, vagy egyáltalán semmilyen blogomat nem linkelhetem be?
Lõrincz Tímea
2010. augusztus 22. vasárnapPontosan ezt a bejegyzést keresem már napok óta! Köszi szépen.
T.
[…] de nem látod át a tennivalókat, mert fogalmad sincs, hogyan is kéne vevőket szerezni, hogyan lesznek látogatók a honlapodon, hogyan lesz belőlük vevő, hogyan is kell egy videót elkészíteni és még sok […]