Változtass!

A természet minden tavasszal megújul, mi emberek azonban gyakran képtelenek vagyunk a változásra. Egyre nehezebben változtatunk és gyakran még a biztos rosszhoz is inkább ragaszkodunk, mint hogy belevágjuk a bizonytalan jóba. De min is változtass és hogy jön mindez a marketinghez?

A monotonitástűrés tesztekben mindig kiderül, hogy ha órákig kell ugyanazt a néhány mozdulatot végezni, a legtöbb ember hamar feladja és elkezdi másként csinálni, plusz mozdulatokat iktat be, még a legszigorúbb körülmények között is keresik a kibúvókat, a lehetőségeket, hogyan lehetne kicsit másként csinálni.

Ám ez inkább csak a kis dolgokra igaz, a nagy változtatásokra már kevésbé hajlunk. Ha olyan változtatásra van szükség, ami a mindennapi életet érinti, ódzkodunk a változtatástól. Például ha arról van szó, hogy „lefogyni 1 hét alatt”, az vonzóbb számunkra, mint a teljes életmódváltoztatás. Könnyebben vásárolunk meg bármit, ami a mindennapi életünkhöz illeszkedik, mint ami fenekestől felforgatja azt, ami új szokásokat követel.

Gondolj például a ruhavásárlásra! Az ember lánya kitapasztalja, nagyjából milyen fazonokat szeret, milyen színekben érzi jól magát és ha jön valami új trend, vagy új szín, ami nagyon elüt ettől, akkor igen nehezen veszi rá magát a vásárlásra.

Szeretünk nagyjából ugyanúgy nyaralni, ugyanolyan márkájú termékeket venni, ugyanakkora karácsonyfát választani minden évben…

Viszont mivel ellentmondásos módon a változatosságot is kedveljük, ezért egy kis változtatással hatékonyabbá és izgalmasabbá teheted a marketingedet is.

Miben változtass?

#1 Változtass a honlapodon!

A nagy márkák is lecserélik a logójukat néhány évente. Nem változtatnak nagyot, az alapok általában maradnak, mert ezáltal beazonosítható a márka, de mégis van egy kevés változás. Például a két nagy kólamárka logója így változott az évtizedek folyamán:

Éppen ezért néha kell egy kis ráncfelvarrás a blogodnak és a honlapodnak is, mondjuk évente 1x. Fontos, hogy ilyenkor ne az esztétikai, hanem a hatékonysági szempontok érvényesüljenek: tedd ki máshova, új helyekre is a hírlevél-feliratkozást, legyen szebb a csalidat reklámozó banner, legyen kecsesebb a fejléc, de ne változzanak a lényegi részek: nagyjából ugyanott legyenek a megszokott menüpontok, hogy akik rendszeres látogatóid, azok is el tudjanak igazodni az oldalon.

#2 Változtass a szövegeken!

Negyedévente-félévente érdemes lecserélni a címsorokat, gyakran elég csak egy-egy szót átírni benne, és megnézni, vajon úgy hatékonyabban működik-e a hírlevél-feliratkozás, többen olvassák-e el az értékesítési szövegeket, mint korábban. Mivel a szövegírás viszonylag időigényes munka, ezért amikor végre minden oldal szövege elkészül, azt gondolhatod, most már többet nem kell hozzányúlni. Csakhogy az idő előrehaladtával a szövegek is porosak lesznek, romlik a hatékonyságuk és te is egyre jobban kiismered a vásárlóidat, rájössz, mik azok az indokok, ami miatt vásárolnak, az új vevőidtől, új vevővéleményeket szerzel, kézenfekvő hát, hogy néha átírd a fejléced szövegét, az értékesítési oldaladon a „Miért éri meg majd ez neked?”-szövegeket.

#3 Változtass a blogodban!

Blogot írni nagyon kényelmes dolog 🙂 Minél jobban belejössz, annál több ötleted van és csak írod, írod, írod… Minél inkább belemelegedsz annál könnyebben írsz változatos tartalmat és annál inkább belefásulsz a formába (mert nagyon kényelmes mindig csak szöveget írni, esetleg egy képet mellétenni és már kész is az aznapi penzumod).

Itt az ideje hát változtatni:

  • A következő blogbejegyzésedet mondd fel a videókamerába (a mobiltelefonod vagy a fényképeződ is megteszi)!
  • Készíts képernyővideókat! (pl. a screenr.com használatával)
  • Jártadban-keltedben készíts spontán fotókat az utcán és írj róluk!
  • Hosszú elemezgetések helyett készíts rövid, áttekintő slide-okat és töltsd fel a Slideshare.net-re!
  • Készíts folyamatábrákat vagy elmetérképeket egy adott kérdéssel kapcsolatban (pl. mint ez vagy ez). Gyakran egy jó ábra többet mond minden szónál.
  • Tegyél fel szavazásokat! Az ok: érdekes, az emberek szeretik és gyorsan megvan 😉 Ha nem szereted a reklámoktól használhatatlanná vált Poll-R-t, javaslom helyette a Micropollt.

#4 Változtass a forrásaidon!

Mi földlakók még abban is a megszokások hívei vagyunk, hogy honnan szerezzük be a híreket. Ugyanazt a lapot járatjuk. Ugyanazokat a honlapokat nézzük rutinszerűen végig minden nap. Ugyanazokat a blogokat olvassuk. Próbáld ki, hogy néha (mondjuk hetente egyszer) megveszel egy egészen más típusú újságot is, mondjuk kipróbálsz egy másik magazint ugyanabban a témában, amit még sohasem vettél meg, mert nem tetszett a címlapja (pl. Otthon helyett Lakáskultúra).

Próbáld ki, hogy ha egy téma érdekel, akkor rákeresel a Google-ben és megnézed, milyen új szakmai oldalak kerülnek elő a web legmélyebb bugyraiból!

Az új honlapok, blogok, szolgáltatások megismerésének és a változatosság fenntartásának pedig legjobb eszköze a Twitter. Kövess sok embert és pár napon belül egy csomó új honlapot ismerhetsz meg! (pl. kövess engem :))

#5 Változtass a szokásaidon!

Galád módon én is megpróbállak életmódváltoztatásra ösztökélni. Tudod: „csak napi 10 perc…” Ha mondjuk minden nap 30 perccel korábban ébredsz, és rászánod az időt a honlapkészítés elsajátítására, pár hét után elkészülhet a régóta tervezgetett honlapod. De szánhatod ezt az időt a linképítésre, új hirdetési helyek felkutatására, az online tanfolyamod egy-egy leckéjének elkészítésére, a könyved megírására is. Döntsd el, mi most a legfontosabb számodra és jelöld ki minden nap a „Változtatós félórát”.

Tartsd hozzá magad, ha esik, ha fúj…

És nézd meg azokat, akik nem ijedtek meg egy kis változtatástól: az Év Anyavállalata versenyzőit! (és ne felejts el szavazni is rájuk :))

14 Comments

  • Kern Ági

    2010. április 02. péntek

    Igen, már láttam, de attól tartok kihagyom. Még gondolkodom egy picit, de attól félek nem lesz túl gyakorlatias.

  • Vida Agi

    2010. április 02. péntek

    Ági, pont 5 perce gondoltam erre. És pont te jutottál eszembe, mert április 15.-én könyvmarketing konferencia lesz a Kreatív szervezésében: http://www.kreativ.hu/kreativ_csoport/konyvmarketing/index.php 🙂

  • Kern Ági

    2010. április 01. csütörtök

    Ági, a konferenciákról, amiken részt veszel, elő is adsz, mindig utólag értesülök a twitterről. Lehetséges volna, hogy időnként összeírod őket, időpontokat, helyszíneket, hogy mi is csemegézhessünk belőlük?

  • Bajna Zsóka

    2010. március 30. kedd

    Sziasztok!
    apró cseppekből lesz a zápor!

    napi néhány perc mozgás a képernyő előtt sokat segíthet, szívből ajánlom mindenkinek!

    http://www.youtube.com/watch?v=25ch0KqHgAk&feature=email

    http://www.youtube.com/watch?v=greAH29GB_Q&feature=email

    Szeretettel
    Zsóka

  • Valentina

    2010. március 30. kedd

    Én Szilviával értek egyet! 🙂 Nekem is ezt kéne!
    Az a napi 30 perc előbb felkelés és hasznos dolog csinálás jó ötlet! De ha erről reggel megkérdezel, amikor még az ágyban fekszem, biztos nem ezt mondom! 😮

  • Szilvia

    2010. március 29. hétfő

    Nálam a változtatási szándék most arra irányul, hogy ne változtassak állandóan, hogy kicsit következetesebb legyek, és ne kapjak bele hol ebbe, hol abba. 🙂

  • Évi Kertitanácsadó

    2010. március 29. hétfő

    Én is érzem, hogy eljött a változás ideje. Egy kicsit leporolni, frissíteni, új energiával megtölteni…
    Ez ilyenkor tavasszal benne van a levegőben, ahogyan a kertben is.

  • Czidlina Ildikó

    2010. március 29. hétfő

    Én már hetek óta érzem a tavaszi megújulási kényszert (kívül-belül)
    És ha ehhez hozzájön, hogy az eddigi webmestered kiszáll, és közben „rejtélyes” módon eltűnnek a honlapodról bizonyos grafikai elemek – egyértelmű az üzenet, hogy változtatni kell!
    Ráadásul Ági ösztönzéseinek hála, beneveztem „Az Év Anyavállalata” versenyre, és ez most felturbózott.
    Nem csak a nyerés lehetősége miatt, hanem mert az üzenetét nagyon jól lehet promózni. Ezért napok óta kismamákat, anyukákat lelkesítő leveleket, bejegyzéseket, blogot írok…
    Tök jó!

  • Hanna

    2010. március 29. hétfő

    OK, változtatok, szavazok, szót fogadok, eddig még nem bántam meg…. 🙂

  • Ágoston Péter

    2010. március 29. hétfő

    Na, mire begépeltem a kommentem, Ági már leírta ugyanazt amit én akartam :DDD

  • Ágoston Péter

    2010. március 29. hétfő

    Persze, hisz a taavsz a megújúlás ideje. A természet is megújul, mi is megújulunk. Tél végén lezárjuk az előző évet és helyet csinálunk életünkben az újnak. Pont ezért a tavasz a kedvencem 🙂

  • Momo

    2010. március 29. hétfő

    Úgy, ahogy mondod, én sem csak a ruhásszekrényeket tettem rendbe! Én is változtattam, tanultam, megcsináltam. És játszunk is, egyre többen.
    Ági, köszönöm a tanácsaidat, eddig még nem szóltam hozzá egyetlen bejegyzésedhez sem, de használom a tanultakat. (Nem kismamaként, hiszen az én gyerkőceim már iskolába járnak.)
    Most a Twitter-re készülődöm… És persze nagyon sok minden még előttem áll.
    Szép napot mindenkinek! 🙂

  • Ági

    2010. március 29. hétfő

    Talán azért is tavasszal jön ránk a változtathatnék, mert ilyenkor a természet is megújul, és az ösztöneink is azt súgják, hogy nekünk is követnünk kell a természetet…

  • Kontár

    2010. március 29. hétfő

    Érdekes,hogy tavasszal mindenkire rájön ez a változtathatnék:)
    Szilveszter és tavasz,ez az a 2időzóna,amikor az emberek nekiindulnak az ilyen projecteknek,bár szerintem tavasszal könnyebb az ilyen, én sose voltam a szilveszteri fogadalmak híve, idén tettem, és nem is sikerült eddig betartani:) talán inkább óraállítós fogadalmat kéne csinálni:)