Mi különbözteti meg egymástól a sikeres, fejlődő vállalkozásokat, az elégedett vállalkozókat és azokat, akik csak küszködnek, folyton elégedetlenek az eredményeikkel és aztán fel is adják? Sokan azt hiszik, a siker a pénzzel egyenlő és az elégedett vállalkozók csak pénzt akarnak, pedig valójában nem. De akkor mi az, ami számít?
A motiváció, ami a vállalkozást hajtja, a szándék, ami a vállalkozás mögött áll. A vállalkozások és a vállalkozók sokfélék. Vannak egészen icipici egyszemélyes vállalkozások, amiknek nincs hatalmas bevétele, van viszont egy boldog tulajdonosa, aki pont azt az életstílust teremtette meg a vállalkozásával, amit szeretett volna (pl. digitális nomádként járni a világot egy hátizsákkal és egy laptoppal) és vannak, akik hatalmas cégbirodalmakat birtokolnak és folyton újabbakat hoznak létre, szeretnek vezetni, irányítani, szervezni, kapcsolatokat építeni rendszereket átlátni – ez motiválja őket.
De akkor a pénz egyáltalán nem fontos?
Dehogynem, hiszen egy vállalkozást a bevételek tartanak életben. Azonban önmagában a bevétel nem jó motiváció. Ezért működik nagyon nehézkesen minden olyan állásajánlat, ahol azt mondják, hogy „értékesíts és sokat kereshetsz a jutalékkal”, mert pusztán a nagy bevétel ígérete nem tudja ellensúlyozni a sok kudarcélményt és visszautasítást. A profi értékesítőket sem feltétlenül a pénz maga motiválja, hanem az életstílus, amit megteremtenek maguknak, az öröm a sikeres üzletkötés végén, tárgyalás izgalma stb.
A vállalkozásodban sok örömforrás lehet. Élvezetet lelhetsz a munkában, amit végzel, az ügyfelek visszajelzéseiben, örömet okozhat a közösségi médiában felépített közösséged, a szervezés, a tervezés, az emberekkel végzett munka és még sok minden más is, attól függően, milyen személyes motivációid vannak, mi okoz neked örömet, mitől érzed teljesnek az életedet.
A pénz részben a megélhetésedhez kell, részben pedig ahhoz, hogy a vállalkozásod fejlődjön. Egy kezdők által gyakran elkövetett hiba, hogy csak annyit szeretnének kihozni a vállalkozásból, amennyi a mindennapi megélhetéshez kell és elfeledkeznek az adókról, illetve arról, hogy a vállalkozás működtetésének is vannak költségei (szoftverek, előfizetések pl. számlázórendszer stb.) és a fejlődéshez is pénz kell (pl. hirdetésre).
Önmagában a befizetett sárga csekkek ígérete nem segít át az első hónapok nehézségein és nem segít átlendülni a nehezebb időszakokon, csak az, ha van valamilyen más motivációd is, ami miatt csinálod az egészet.
A motivációd sokféle lehet és életszakaszonként is változhat. Egészen más fiatalként, amikor még egymagad vagy és felfedezed a világot, tanulsz, sok mindent kipróbálsz és egészen más, amikor anyuka leszel, a családodat szeretnéd eltartani vagy mondjuk kirepülnek a gyerekeid és szeretnél valami újba vágni vagy valami nagy, új dolgot megvalósítani.
Milyen vállalkozói motivációk lehetnek? Ezekből gyűjtöttem össze néhányat:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
1. Életmód vállalkozó
Ő az, aki elsősorban anyagi függetlenségre vágyik, ki akar törni a 9-től 5-ig munkarendből, szabad akar lenni. Ide tartoznak a hátizsákos digitális nomádok és azok, akik lakóautóval vagy más módon járják a világot és a vállalkozás csak arra kell, hogy megteremtse számukra azt a bevételt, ami ezt az életmódot biztosítja.
Vannak köztük olyanok, akik kétlaki életet élnek, művészek, akik az alkotásra szeretnének időt teremteni maguknak egy automatizált vállalkozás és passzív jövedelemforrások révén, van, aki leköltözik egy tanyára vagy ki a természetbe és vannak olyanok is, akik egyszerűen csak nyugodtabb, szabadabb életet szeretnének elérni ezen a módon.
Az ilyen vállalkozások általában kicsik, mert nem a növekedésre való törekvés hajtja őket, hanem a tulajdonos életformájának biztosítása.
Mivel foglalkoznak az ilyen vállalkozások? Általában olyan tevékenységekkel, amiket online lehet nyújtani és lehetőség szerint nem kell hozzá se alkalmazottat, se alvállalkozót foglalkoztatni. Skype tanácsadás, online oktatás, online korrepetálás, ebook kiadás, dropshipping, fordítás, lektorálás, webdesign, grafikai munkák, programozás, közösségi média marketing stb.
Vállalkozási forma és adózás: legtöbben az egyéni vállalkozást választják ebben a kategóriában és a KATA adózást, de ha sokat vagy külföldön vagy sok külföldi ügyféllel dolgozol együtt, akkor felmerülhet az is, hogy esetleg külföldi egyéni vállalkozást alapíts (pl. sokan választják az osztrák vagy a német egyéni vállalkozás alapítást)
2. Munkakedvelő vállalkozó
Míg az életmódvállalkozók „élni” szeretnének és ezért dolgoznak, addig a munkakedvelők számára a munka maga az élet. Szeretnek sokat dolgozni és nincs számtalan hobbijuk, amivel elüthetnék az időt munka helyett (sőt: ezt egy kicsit felesleges időtöltésnek is érzik). Szándékosan nem neveztem őket munkamániásaknak, mert ez nem káros szokás, egyszerűen csak szeretik tevékenyen és értékesen eltölteni az idejüket. Hihetetlen munkabírásuk van, fókuszáltak és nem szeretnek kicsiben gondolkodni.
Ők elsősorban azért vállalkoznak, hogy a saját főnökük lehessenek és nem egy személyben, hanem vállalkozásban gondolkodnak, azaz alkalmazottaknak vagy alvállalkozóknak is adnak ki feladatokat.
Erősségük, hogy kitartóak és szorgalmasak, ezért általában ők azok, akik túlélik a versenytársaikat és bármilyen piaci nehézséget képesek megoldani egy kis extra munkával.
Nehézség számukra kiszervezni a feladatokat, mert úgy érzik, ők tudják a legjobban megcsinálni.
Mivel foglalkoznak az ilyen vállalkozások? Bármivel foglalkozhatnak a szolgáltatásokon át a termékkészítésen keresztül a kereskedelemig.
Vállalkozási forma és adózás: Kiválóan működhet egyéni KATA adózású vállalkozásként is, azonban a szorgalmas munkának köszönhetően (főként, ha a marketingen is szorgalmasan dolgozol :)) hamar sor kerülhet arra is, hogy kinövöd ezt a vállalkozási formát, ilyenkor érdemes váltani és pl. céget alapítani. Azonban, ha tudod mit szeretnél, konkrét terveid vannak és munkakedvelő típus vagy, akkor indíthatsz rögtön cégalapítással is.
3. Családi vállalkozó
Ha a pároddal vagy más családtagoddal közösen vállalkoznátok vagy az a terved, hogy a gyerekek mellől kezdenél el egy vállalkozást és a fő motivációd az, hogy olyasmit végezz, amiben megférnek egymással a gyerekek, a családi élet és a munka is, akkor te tipikus családi vállalkozó vagy!
Milyen egy ilyen vállalkozás? Elsősorban az időbeosztás tekintetében rugalmas! A gyerekek néha felébrednek, máskor betegek, iskolai szünetek is vannak és közben át kell szaladni néha a nagymamához és a kerttel is foglalkoznál… Tehát olyasmit kell csinálnod, ami megoldható akkor, amikor a gyerekek alszanak, oviban/suliban/táborban vannak és akár éjjel kettőkor, akár délután 1-kor is.
Mivel foglalkoznak az ilyen vállalkozások? Többnyire olyasmivel, ami részben vagy egészben az interneten végezhető tevékenység vagy szakaszosan hoz nagyobb bevételt. Ez lehet rendezvényszervezés (pl. sok anyuka vállalkozó szervez havonta-kéthavonta egy nagyobb rendezvényt, amihez csak 1-2 napig kell elmenni otthonról személyesen, minden mást otthonról meg tud szervezni, el tud intézni hozzá), kézműves tevékenység vagy webáruház, de akár beleférnek az olyan személyesen nyújtott szolgáltatások is, mint a tanácsadás vagy szépségipari szolgáltatások (fodrász, kozmetikus, masszőr stb.). Sok anyuka foglalkozik helyi szolgáltatásokkal is (pl. partidekor, partiszerviz, esküvőszervezés, fotózás, mezőgazdaság).
Vállalkozási forma és adózás: a GYED Extra keretében már a baba 6 hónapos korától vállalkozhat az anyuka és a GYES valamint a főállású anyaság mellett is lehet vállalkozni. Ha van alkalmazott, vagy a munka ellátására alkalmas cégtárs, akkor a CSED ideje alatt is üzemelhet a vállalkozás, csak ezidő alatt nem származhat jövedelme az anyukának a vállalkozásból, de ha a vállalkozás bevétele magasabb, mint a CSED összege, akkor le lehet mondani a CSED-ről, helyette az első 6 hónapra GYES-t igényelni, így tovább üzemelhet a vállalkozás.
Sok anyuka választja az egyéni vállalkozást KATA adózással, azonban jó megoldás lehet a családi vállalkozásoknak a közös cégalapítás is, különösen, ha együtt végzitek a tevékenységet. Ha a családon belül van olyan családtag, akinek legalább heti 36 órás munkahelye van, mellette lehet mellékállású vállalkozó Kft-ként, így nem kell havi szinten kötelezően sem járulékot, sem más költséget fizetnie, csak a bevétel után adózik a cég, ami sokat segíthet a kezdeti időkben, amikor még nem elég vagy ingadozik a vállalkozás bevétele.
4. Az elhivatott vállalkozó
Ő az, akinek a célja, hogy nyomot hagyjon a világban. Akár művészként, akár szolgáltatóként, tanácsadóként. Általában a segíteni akarás és a küldetéstudat hajtja előre, a vállalkozás, a pénzszerzés mellette mellékes, de azért fontosnak tartja azt is, hogy meg tudjon élni abból, amit csinál.
Gyakran szerepel a tervei között a növekedés lehetősége is, elsősorban azért, hogy még több embert érjen el, még több embernek segíthessen. Lehetséges, hogy tanácsadói franchise-ban gondolkodik, országos előadói körutat szervez vagy egy nagy rendezvényt szeretne szervezni. Lelkesen és meggyőzően beszél mindarról, amiben hisz, amit szeret, és mindig abban gondolkodik, hogyan adhatna értéket másoknak. Az üzleti filozófiája, hogy ha ő sok értéket ad, akkor biztosan sok értéket kap majd vissza.
Az ilyen vállalkozót általában a küldetéstudata átsegíti a nehézségeken, azonban hajlamos arra, hogy csapongjon és elvárja a segítségéért cserébe az anyagiakat, ezért nehéz anyagi helyzetbe kerülhet, ha nem figyel. Ha te is ilyen vagy, a legnagyobb lecke számodra megtanulni, hogy merd elkérni a munkád ellenértékét és hogy olyan üzleti modellt építs fel, amiben van passzív jövedelem forrás és tudsz értéket adni azoknak is, akik kispénzűek és azoknak is, akik mindenből a legjobbat akarják, így soha nem maradsz bevétel nélkül.
Mivel foglalkoznak az ilyen vállalkozások? Tanácsadás, oktatás, művészetek, segítő szakmák és szolgáltatások. Akit a küldetéstudat hajt, az általában nem elégszik meg az online jelenléttel és keresi a személyes kapcsolódási pontokat, ami lehet személyes oktatás, tréningek, nagyobb rendezvények vagy személyes tanácsadás, kezelés is.
Vállalkozási forma és adózás: Egyéni vállalkozásként is remekül üzemelhetsz ebben a formában, de ha szeretnéd bővíteni a tevékenységedet vagy terjeszkedni, akkor később érdemes lehet céget alapítani, amikor már kinőtted az egyéni vállalkozás korlátait.
5. A szaki
Ő az, aki elsősorban csak a szakmájával szeretne foglalkozni, de mivel rendes munkahelyen nem végezheti (nem talált állást vagy valami miatt nem is akart), ezért vállalkozóként végzi. Nem a világuralom a célja, szimplán csak egy egyszerű életet szeretne, ahol azzal foglalkozhat, amit szeret.
Ha te is ezt tartod fő motivációdnak semmi gond! Tanácsadók néha azt sugallják, hogy minden vállalkozásnak kötelező növekedni és nagyra nőni, de nyugi, akkor sincs semmi, ha te a saját szakmádat végzed egyre magasabb fokon. Persze azt nem igazán úszhatod meg, hogy mellette beletanulj kicsit egy vállalkozás irányításába és marketingjébe, de ezeknek egy részét ki is szervezheted másoknak.
Mivel foglalkoznak az ilyen vállalkozások? Többnyire szolgáltatásokkal (szépségápolás, szerelés, kertészet, tervezés, művészet, tanácsadás, oktatás stb.) vagy termékkészítéssel (pékség, kézműves tevékenységek, kozmetikumkészítés stb.)
Vállalkozási forma és adózás: Mivel egy ilyen vállalkozásnak nincs több tevékenysége vagy kiemelkedően magas bevétele, ezért általában az egyéni vállalkozás és a KATA adózás itt is elég, ha azonban a cég nagyobbra nő, bővül a tevékenységi kör és amíg te a szakmai tevékenységet végzed, addig alkalmazottak foglalkoznak a többivel, akkor szükség lehet Kft alapításra is.
6. Mellékállású vállalkozó
Van munkahelye vagy tanul és mellette vállalkozik. A motivációja sokféle lehet. Talán csak ki szeretné egészíteni a keresetét. Olyan is van, hogy nagyon szereti a munkahelyén végzett munkáját és emiatt nem szeretné otthagyni, ugyanakkor van egy hobbija, amire vállalkozást épít.
Olyan is van, hogy nem szereti a munkáját, de nem meri elengedni a havi bevétel nyújtotta biztonságot.
Gyakori motiváció az is, hogy szeretne végre megszabadulni a munkahelytől, amit utál.
Egy vállalkozás jó „láb” lehet anyagilag, amire támaszkodhatsz, anyagi stabilitást biztosíthat a munkahelyed mellett és biztonságot adhat, ha esetleg elveszítenéd a munkahelyedet.
Ha mellékállásban vállalkozol vagy még csak tervezgeted fontos tisztáznod magadban a céljaidat. Hosszú távon mit szeretnél? Megmaradni mellékállásban? Vagy a cél az, hogy teljes idődben a vállalkozásodon dolgozhass?
Ha ez utóbbi, akkor mindenképpen tervezésre és következetes munkára lesz szükséged ahhoz, hogy munka mellett a szabadidődben el tudd érni azt a jövedelemszintet, amivel már ott tudod hagyni az állásodat. Az első feladatod, hogy számold ki pontosan mekkora lenne ez az összeg! (beleértve az adókat és a vállalkozással járó egyéb kiadásokat is). A második: írd össze pontosan mikor és mennyi időt tudsz a vállalkozásodra fordítani (szabadnapok, szabadság, este, munka után stb.). A harmadik: készíts magadnak mindig feladatlistát, hogy amikor van időd a vállalkozással foglalkozni, akkor tényleg a munkával tudj foglalkozni, ne csábítson el a hobbid vagy egy kis semmittevés ígérete 🙂
Van, akinek pár hónap is elég, másoknak 1-2 év kell ahhoz, hogy a vállalkozásuk annyit termeljen, amennyivel már ott merik hagyni a munkahelyüket, de nem lehetetlen megcsinálni.
Mivel foglalkoznak az ilyen vállalkozások? Általában olyan tevékenységekkel, amiket online lehet nyújtani, de sokan vannak kézművesek is, akik online vagy vásárokon értékesítenek, szolgáltatók (tanácsadás, oktatás, tervezés stb.), akik munkaidő után és hétvégenként dolgoznak és rendezvényszervezők is.
Vállalkozási forma és adózás: Mellékállású vállalkozóként főállás mellett (legalább heti 36 óra munkavégzés) van egy olyan nagy előnyöd, hogy nem kell semmit rendszeresen fizetned, csak a bevételeid után fizetsz, tehát ha nincs bevétel, nem kell se adót, se járulékot fizetni, ha meg van, akkor minden évben egyszer befizeted. Ezért nem feltétlenül éri meg a KATA adózás, különösen ha a bevételeid nem havonta jelentkeznek, hanem mondjuk negyedévente keresel egy nagyobb összeget (bár ezt érdemes egy könyvelővel is átbeszélned, hiszen lehetnek kivételek).
Természetesen egyik típus sem feltétlenül csak önmagában létezik, a legtöbben általában 2 vagy 3 típusban is magukra ismernek. Az ember menet közben sokat fejlődik, változik is. Talán az elején mellékállásban még a rossz munkahelytől való szabadulás a cél, utána pedig már az életmódváltás, az anyagi függetlenség megteremtése lesz. Egy családi vállalkozásban gondolkodó anyuka pedig később rájöhet, hogy valójában küldetést szeretne betölteni. És olyan is van, aki idősebb korára úgy dönt, inkább életmódvállalkozó szeretne lenni. A vállalkozói életmódban az a fantasztikus, hogy ezerféle lehet és idomulhat hozzád úgy, hogy a te igényeidet, a te aktuális életstílusodat szolgálja! Elsőként tehát ismerd meg magad és ebből fog fakadni majd a vállalkozásod legnagyobb erőssége is! 🙂