Az, hogy a vállalkozásod marketingje érdekes legyen, a weben sokkal fontosabb, mint a „hagyományos” vállalkozások világában, hiszen itt egyetlen kattintás és már tovább is megy a vásárló – és ha nem emlékszik rád, nem biztos, hogy vissza fog térni. Mégis kevés az igazán eredeti ötlet, amire felkapják a fejüket a rohanó, figyelmetlen látogatók. Ilyen ötletekről lesz most szó.
Kreatív domainnevek
A domainnév a honlap márkája, egyáltalán nem mindegy hát, mit választunk. Lehet olyan nevet választani, ami tartalmazza a kulcsszót és olyat, amit nem. Egy jól optimalizált honlapnál nem feltétlenül jelent hátrányt, ha nem tartalmazza a domainnév a kulcsszót, de olyan témáknál jó lehet, ahol egy bizonyos szóra egyértelműen sokat keresnek az emberek.
Régebben elsősorban a megjegyezhetőség számított a domainnévnél, manapság inkább a keresőbarát elnevezést részesítik előnyben, de azért én még nem írnám le az előzőt sem: ha olyan területen dolgozol, ahol sok az ellenfél, és mindenki nagyjából hasonlót kínál, egyáltalán nem mindegy, a sok felkeresett webshop, a számtalan végigolvasott weblap után emlékeznek-e rád még az ügyfelek.
Néha egészen humoros játék indulhat meg a honlaptulajdonosok között, ha mindenki a keresőszót tartalmazó domainnevekre hajt. Például valaki lefoglalja az akármilyenwebshop.hu domaint, mire megjelenik az akármilyenwebshop.com, az akármilyenshop.hu, az akármilyen-webshop.hu, majd ha már minden elfogyott, akkor megjelennek a kulcsszóhalmozó verziók, mint amilyen az akármilyen-akármi-webshop.hu és a többi hasonló, néha egészen megjegyezhetetlen formát öltve (annyira megjegyezhetetlen, hogy ehhez a bejegyzéshez elkezdtem megkeresni az egyiket, amit nemrégiben láttam és nem emlékeztem rá, csak arra, hogy hosszú volt 🙂 Ja, meg is van: web-excel-word-tanfolyam.hu) Általában mindegyik ugyanazt árulja – és még a stratégia is hasonló, mi alapján döntsön hát a vevő, ha nem ár alapján?!
Persze ez nem azt jelenti, hogy ne legyen benne a domainnévben a kulcsszó, de ha úgy döntünk igen, akkor érdemes kreatív megoldásokon elgondolkodni, ami tartalmazza a kulcsszót, mégis mást jelent: például, ha angoltanfolyamot tartasz, akkor a domainnév olyan szó vagy szóösszetétel lehet, ami tartalmazza az „angol” szót: hangol, csatangol stb., de választhatsz olyan szósszetételt is, ami a márkanevet, helyszínt vagy egy jelzőt (kerüljük a túl általános jelzőket pl. szuperangol.hu, miniangol.hu nehezebben megjegyezhető) és a kulcsszót tartalmazza pl. izgiangol (gyakorlatias angoloktatás életszerű helyzetekkel), blahaangol (angoloktatás a Blahánál), fotelangol (angoloktató CD) stb.
Kreatív alapötlet
Ha szeretnél kitűnni a vetélytársak tömegéből, sokkal izgalmasabb, ha valami egészen egyedi ötletre épül a vállalkozás, olyasmire, ami könnyen megérthető, könnyen megjegyezhető, mégis egészen egyedi – és utána már a nevét is ehhez lehet igazítani.
A kedvenc ilyen ötletem a Karla Használtruha Boltja. Hány és hány használtruha-bolt van a neten (és „offline” is), ami csak arról szól, hogy olcsó és nagy a választék, esetleg minőségi a használtruha. Ez az ötlet azonban egészen más: adott egy lány, akinek van egy szekrénye, és abból válogathatsz, a barátnőd szekrényéről pedig nem az jut eszedbe, hogy ez ciki, olcsó dolog, hanem az, hogy innen származnak az igazán egyedi darabok, amikben aztán tündökölhetsz 🙂 nincs olcsó használtruha-feeling, van helyette „egyedi cuccaim vannak, de menő vagyok”-érzés).
Ezt az ötletet te is felhasználhatod a webshopodban: nem olcsó szerszámok webáruháza, hanem „Válogass Sanyi bácsi műhelyéből!”, nem használt babaruha shop, hanem Elegáns Babaruhák Boltja, nem olcsó könyváruház, hanem Peti könyvespolca (ezt egyébként még továbbfejlesztheted úgy is, hogy minden könyvedet egy családtag alá sorolod be (Nagyi könyvespolca, Julcsi könyvespolca, Anya könyvespolca, Apa könyvespolca, Nagyapó könyvespolca stb.)
Egy jó alapötlet nemcsak megjegyezhetővé teszi a vállalkozásodat, hanem még a sajtó is felfigyelhet rá. Ebben a műfajban a szállodák és az éttermek sok jó példát nyújtanak, pl. nincs olyan tél, hogy ne hallanál a jégből épült szállodáról a tévében, vagy ott az a portugál hotel, ahol a szobák kis kunyhók a fa tetején. A legjobban nekem az a dán hotel tetszik, ahol ha kb. egy órát tekersz a szálloda halljában található kerékpáron, annyi energiát termelsz a hotelnek, hogy ingyen kapsz érte egy éjszakát.
Kreatív pozicionálás
Érdemes alaposan körüljárni, hogy a terméked/szolgáltatásod kinek lehet még hasznos, akikre mások még nem gondoltak. Szólhat a szolgáltatásod más célcsoportnak, például adhatsz el szakácskönyvet férfiaknak, férfi öltönyt nőknek (általában a feleségek segítenek választani a férjüknek), babaruhát ikres szülőknek vagy szobabiciklit 50 felettieknek (csak fiataloknak árulják, pedig idősebb korban az egyik legjobb sporteszköz). Ékszereket sem csak nők vesznek, hanem gyakran a férfiak is (pl. ajándékba a feleségnek, barátnőnek), és nem csak a fiatal divatmániás nőkre lehet célozni az ékszerwebshopot, hanem az idősebbekre is, ők is szeretnek szép, koruknak, ízlésüknek megfelelő ékszereket vásárolni maguknak.
Kabalafigura – Jópofa ötlet lehet valamilyen kabalafigurára építeni a honlapot. A cica, aki segít megmozgatni az elmacskásodott nyelvtudásodat, a dinó, aki megmenti a gyepedet a kihalástól, a dokibácsi, aki segít meggyógyítani a vállalkozásodat, de lehetnek a honlapod állandó lakói a célcsoportod jellemző tagjai is: pl. nyelvtanfolyam esetén az örökös újrakezdő. De még csak nem is kell feltétlenül valami újban gondolkodni, akár a terméked is lehet kabalafigura Kevin Monger mérnök oldalán pl. az általa tervezett gépek beszélnek.
Kreatív tartalom – Ha másoknak csak szöveg van a blogjában, akkor neked miért ne lehetne képregény, receptkönyv (bármelyik szakmában le lehet írni a „hogyanok” receptjét), rádióadás, képes magazin-szerű anyagok, rejtvények stb. A tévé egyébként szuper ötleteket adhat videók készítéséhez: talk show jellegű interjúk, beszélgetések, időjárásjelentés…
Hogyan?
Sok cég, miután rájött a NAAAGY ötletre, megörül neki, aztán pedig nem csinál semmit. Jobb esetben kiírja szlogenként a honlapjára, aztán csodálkozik, miért nem működik a dolog. Néhány elem, amibe bele kell építened a fő üzenetedet ahhoz, hogy megmaradjon az ügyfelek fejében:
1) Design – Úgy kell megtervezned a honlap kinézetét, hogy tükrözze az alapötletet. Ne a saját ízlésednek akarj megfelelni (de ne is a konkurens weboldalaknak), hanem a látogatókénak. Vajon ők mire gondolnak, amikor a te témádról van szó? Milyen képek vannak a fejükben?
Ha fogalmad sincs róla, akkor gyűjts ötleteket: nézz meg inspiráló külföldi honlapokat a témában, keress magazinokat és hirdetéseket, keress rá az adott témára a Google képkeresőjében, beszélgess el a leendő vevőiddel: milyen kép jelenik meg a fejükben pl. a nyelviskoláról.
2) Usability – A honlap funkciói, betűmérete, menüstruktúrája illeszkedjen a célcsoportodhoz. Ha pl. 50 felettiek olvasnak, akkor jól jöhet a nagyobb betűméret, a könnyen kattintható nagygombos menü és ne 20 éves topmodellek legyenek a képeken. De nem csak az életkort kell megnézned, hanem azt is, hogyan, honnan érkeznek a honlapra: pl. ha gyors információt keresnek, legyen átlátható a navigáció és fejleszd maximális hatékonyságúra a hírlevél-feliratkoztatást, különben sokan fordulnak meg, de kevesen találnak vissza a honlapodra (pl. az egészségügyi témáknál ez jellemző)
3) Termékek elnevezése – Ha a kabalaállatod egy dinó, lehet a haladó csomagod T-Rex, a kezdő pedig Denver, vagy lehet Kiscica és Oroszlán csomagod, mint az ügyfeleknek szóló Mentor programomban, de hívhatod a kreatív termékeidet fantázianeveken is, ez a termékválasztásban is segít (pl. pasztell nyaklánc helyett „Tavaszi zsongás”, ilyen elnevezéseket használ pl. a hegymászásból származó szavak felhasználásával a 37Signals oldala)
4) Szöveg – Ne félj a szövegeidben is használni az ötletedhez kapcsolódó gondolatokat! Ha például a „dokibácsi meggyógyítja a vállalkozásodat” az alapötlet, akkor nyugodtan használj közismert szakszavakat a szövegeidben (kórházsorozatokat sokan néznek, innen lehet ötleteket meríteni) pl. Újraélesztésre szorul a marketinged?
A csalid elnevezésébe, szövegébe is be lehet építeni ezeket az elemeket, egyedivé, hangulatossá teszi az oldalt és érdekesebbé a marketinget.
5) Látogatószerzés – Ha van egy jó pozicionálásod, egy jópofa alapötleted, akkor ne félj azt a látogatószerzésben is felhasználni. A bannereiden megjelenhet a kabalafigurád vagy a célcsoportod (ez utóbbi főként akkor jöhet jól, ha a témádtól teljesen elütő vagy nagyon általános témájú honlapon hirdetsz). Az Adwords hirdetéseidnél is gondolkodhatsz a szokásosnál kreatívabban: ne csak arra a néhány szóra hirdess, amire a konkurenseid is, hanem keresd meg azokat a témákat, amikre keresnek a látogatóid, de egészen más területhez tartoznak. Pl. ha adventi koszorúkat készítesz és adsz el, akkor nem csak azok tartoznak a célcsoportodba, akik konkrétan rákeresnek az adventi koszorúval, karácsonyi lakásdíszekkel kapcsolatos témákra, hanem minden lakberendezés, lakásszépítgetés iránt érdeklődő nő. Készíts egy csali-anyagot arról, hogyan passzoljon a koszorú a lakás színeihez, milyen asztalterítőt válasszunk, hogyan és hova tegyük a koszorút és ezt hirdesd azoknak, akiknek még nem jutott eszébe a koszorúvásárlás.
Szavaztál már? Neked mikor lenne jó résztvenni az Online Vállalkozás Tuning online előadásain? (eddig a szombat délután vezet) Szavazás már csak ma itt >>
37 Comments
Nagy Éva
2010. november 12. péntekÁgi, láttam, hogy nálatok leht paypallal fizetni.
A cégünknek is szeretnék egy ilyen lehetőséget, mert a külföldi gyártóknak gyorsabban megy át a pénz. De nem tudom, hol lehet vmi szlakivonatot lekérni. Mivel azzal meg a könyvelő nyúz:)
Tudsz nekem ebben segíteni?
Vida Agi
2010. november 15. hétfőErről itt találsz részletes leírást: http://www.azuzlettars.hu/kiveteles_bevetelek
Ágni
2010. november 11. csütörtökTimi,
van egy olyan, hogy blogbajok.blogspot.com, ott ilyen problémákra kapsz választ.
tikemi
2010. november 11. csütörtökKöszi!
tikemi
2010. november 14. vasárnapnem találtam gyógyírt a bajomra 🙁
tikemi
2010. november 11. csütörtökÉn ki is fizettem volna ma délelőtt a Tuning-ot, hogy első legyek, de nincs meg a bank IBAN kódja a proforma számlán, ami miatt külföldiek, pl. Romániából nem tudnak utalni. Így akkor már csak holnap tudok menni, s nem az én hibám, hogy nem fizettem ma be. :(( S tutira én lettem volna az első, mert Románia egy órával előrébb van. 😀 Ide azzal mentor csomaggal! 😀
Írtam az ügyfélszolgálatnak is. 😉 Amire nem kaptam választ, de a visszaigazoló levélben is rákérdeztem: kérdezni lehet letöltés után is, mert tudom, hogy pl. az első előadást nem tudom élőben nézni…?
Más: meg tudja nekem mondani valaki, hogy a blogspot.com-on hogyan oldható meg a bejegyzés egy részének a megjelentetése úgy, hogy a főoldalon több bejegyzés legyen s egy TOVÁBB gombbal legyen olvasható egy adott bejegyzés többi része?
Köszönöm, Timi
Vida Ági
2010. november 11. csütörtökA fórumon lehet majd kérdezni bármikor, de azt is megteheted, hogy összeírod a kérdéseidet és a következő előadás után felteszed.
tikemi
2010. november 11. csütörtökKöszi!
S az IBAN kód? 😕
Vida Agi
2010. november 11. csütörtökÉn ezt nem tudom, Szilvi küldi majd.
Hajni
2010. november 11. csütörtökKedves Ági!
Megrendeltem a tuning-ot tegnap és annyira meglepődtem amikor rákattintottam a rendelés gombra. Egy köszönő felirat jelent meg felette egy képel rólad. Azon az arckifejezésen kb egy percig nevettem még a barátomat is odahívtam a géphez, hogy nézze meg. Gratulálok a képhez, jól sikerült.
Vida Agi
2010. november 15. hétfőKöszi 😀
Anna
2010. november 10. szerdaA kunyhós és a biciklizős hotel nagyon jó ötlet, nem hallottam még róluk!
Ha több időm lesz, én is kitalálok valami hasonló zseniálisat! 🙂
Adrienn
2010. november 09. keddKedves Ági!
Fogalmam sincs, lehet-e még. Múltkor nagyon hasznos tanácsokat adtál, ezért most újra próbálkozom.
Teljesen kezdő vagyok, a blogírást is csak egy hónapja kezdtem. Ha ránéznél és véleményt mondanál, azt megköszönném.
Szeretnék saját honlapot, csak nem tudom, hogy kell nekiállni. Láttam, a wordpress-t ajánlod másoknak is. Azzal teljesen kezdők is el tudnak indulni? Először elkészíted a honlapot, aztán át lehet rá tenni a blogot? Hol kezd el az ember tárhelyet keresni? Az drága? A többi kérdésemet feltehetném privátban?
Terveim vannak csak nem tudom, hogy kezdjem el.
Köszönöm, ha segítesz.
Vida Agi
2010. november 10. szerdaJó a blogod, jó stílusban írsz, gratulálok!
Igen, a WordPress kezdőknek tökéletes, ez blogmotor is egyben, tehát honlapot és blogot kapsz rögtön az elején, amit még plusz funkciókkal kiegészíthetsz.
Tárhelyszolgáltató rengeteg van, amire a WordPresshez szükséged lesz, az az adatbázis (MySQL) és a Php. Induláshoz elég kisebb tárhely is (50-100Mb), később, ha szükséges, lehet bővíteni.
A beatrix@gazdagmami.hu-ra írhatsz nekünk.
Adrienn
2010. november 10. szerdaKedves Ági!
Köszönöm a dicséretet és persze a segítséget! Hiszem, hogy az a sok jó, amit másoknak adsz, visszaszáll Rád! 🙂
Írok a megadott címre is a további kérdéseimről.
Adrienn
Anna
2010. november 10. szerdaAdrienn, szerintem jó az oldalad! Én is nyelvtanítással foglalkozom, tetszik, amiket írsz!
Sikeres munkát!
Adrienn
2010. november 14. vasárnapKedves Anna!
Köszönöm a gratulációt!
Adrienn
Cica
2010. november 09. keddÁgi, ez a tuning anyag különbözik az akadémiától? Kiknek nem ajánlod?
Vida Agi
2010. november 09. keddAz anyag kezdőbb szint, mint az Akadémia, de lesznek benne újabb öletek is. Aki tisztességesen végigcsinálta az Akadémiát és már működő online vállalkozása van, annak nem ajánlom.
Nagy Éva
2010. november 08. hétfőAzt hiszem a mi domain nevünk jó lett, de mivel a feltöltés folyamatában vagyunk, így még nem árulhatom el;)
elég fura látvány a honlap félig készen:)
Vida Agi
2010. november 09. keddKíváncsi leszek 🙂
Nagy Éva
2010. november 09. keddjóóóóvan na, pontosítok, Nekünk nagyon tetszik:):)
pulykakakas
2010. november 08. hétfőMindennel egyetértek, de a doménnevekkel nagyon! Ezt a cikket minden kezdő vagy nem is annyira kezdő seósnak el kéne olvasnia. Aki most indít oldalt, akkor is gondoljon majd erre, amikor megkapja az első tanácsokat a „szakemberektől” a kulcsszavas domén regisztrálására. Külön szép, ha egy hasonló oldaltól egy kötőjel vagy egy többesszám különbözteti meg.
Áginak higgyetek, neki van igaza!
Bajna Zsóka
2010. november 08. hétfőNincs konkurenciám,mert úttörő vagyok, nem a pályatársakkal kell megharcolnom a piacért. Számomra határtalan jó érzés üldögélő alkalmazottak egészségéért dolgozni, de láthatóan a társadalom felkészületlen erre, vak-süket-néma majom a témával kapcsolatban. Nagyon tetszenek a marketinges infók, sok mindent elolvasok és megrendelek és talán be is megy a szürkémbe…de csak egy ember vagyok, fizikailag vagyok kevés, egyelőre, képtelen vagyok egyszemélyes online biznisznek beállítani és ilyen módon felfuttatni azt amit csinálok, – és hát,nem is az. Szerintetek hogy lehet megtalálni azt,aki képes hozzáértően belenyúlni a munkahelyi egészségmegőrzés darázsfészkébe – mint marketinges – és ezáltal mindannyiunk számára besegíteni a jólét megteremtésében? Egyáltalán: ti mozogtok kompjuterezés közben?
üdv.
Zsóka
Vida Agi
2010. november 08. hétfőKözben legfeljebb csak az ujjaim mozognak, ahogy gépelek 🙂 De előtte-utána sokat mozgok 🙂
Dr. Kovácsné Erika
2010. november 08. hétfőSok jó ötletet tudsz adni még mindig! Köszönjük!!
Igen, egy weboldalnak egyedinek kell lennie és nem lehet unalmas.
Károlyi Anita
2010. november 08. hétfőKedves Ági!
Még nagyon az elején vagyok az ötletelésnek. Fél éve rendeltem meg a gazdagmami start-ot és eleinte lelkes voltam, most pedig leengedtem. A sok ötlettől ezerfelé osztottam magam és nem tudom mi lenne a legjobb. Amiben tapasztalatom van azt nem szeretem, amit szeretek abban pedig kezdő, és ez utóbbival sokan is foglalkoznak. A domain nevem és a figurám nevét már kitaláltam, de a kezdéstől félek. Ezzel az írásoddal nagy lökést adtál. Köszönöm!
Faragóné Keserű Judit
2010. november 08. hétfőMennyi kreativitás, és mennyi ötlet! 🙂 A mi feladatunk megvalósítani! Ez az írás, egyre jobban ösztönöz arra, hogy végre megcsináljam a WordPress oldalaim az én témámban, és tegyem azt minél egyedibbé. Valóban nagyon fontos, hogyha megvan az ötlet, akkor érdemes minél előbb cselekedni és megvalósítani. A konkurenciától nem kell félni,(bár jó példát venni érdemes tőle), hanem azon kell dolgozni mivel tudok kitűnni közülük, és mivel tudom felkelteni a potenciális ügyfél figyelmét, és elnyerni bizalmát. 🙂
Horváth Judit
2010. november 08. hétfőEddig azt gondoltam, ha az alapötletem megvan és nem a cég neve a domainnév + egy kicsit különbözök a hasonló lapoktól az elég…
Hát most törhetem a fejem, hogy a sok ötleted közül melyikkel lehetnék még egyedibb.
Manianyu
2010. november 08. hétfőÁgi, Nálad aztán lehet tanulni és ötleteket szerezni! 🙂
Most készülök indítani egy svédmasszázzsal kapcsolatos oldalt (vagy blogot, még nem tudom), és már biztos vagyok benne, hogy a „családtagos” ötletedet, mindenképpen beépítem valahogy.
A lap nevénél kicsit megakadtam, de az olvasottakat figyelembe véve, talán eszembe jut valami…
Köszönöm 🙂
Angela
2010. november 08. hétfőIstenem, micsoda béna megfogalmazás! Bocsánat a rengeteg szóismétlésért. Ez annyira ciki!
Angela
2010. november 08. hétfőKicsit ide kapcsolódik, ami foglalkoztat. Mostanában gondolkodtam el, hogy talán kicsit ciki, hogy a figyelemzavarral és a mozgásterápiával foglalkozó oldalon a saját gyerekem fotói jelennek meg. Éppen ma kérdezte valaki, hogy nem ciki- e. Nekem eddig nem is fordult meg a fejemben, de most kicsit elgondolkodtam, hogy ez ciki, vagy nem ciki? Érdemes egy ilyen témát ennyire személyesre venni? A másik ötletem nekem is egy kabalafigura volt, talán még nem késő lecserélni arra a kis rajzolt legénykére, aki amúgy az ide kapcsolódó mesék szereplője is lesz. Mondjuk az valami elképesztő mennyiségű munka lenne, de mindenképp egyedi.
Ági, mit gondolsz ezekről a kérdésekről?
pulykakakas
2010. november 08. hétfőSaját gyerekeid képeit ne. Rengeteg felelőtlen, eszement ember jár a neten hülye ötletekkel a fejében.
(Ne csak a pedo… dolgokra gondolj. Vicces képet keres a majom és a te gyereked képit leli meg, pirosra fotosopolja az orrát és felteszi valami vicces képek, vagy anigif oldalra.)
Vida Agi
2010. november 08. hétfőCikinek nem ciki, de tényleg nem érdemes nagyon személyesre venni a dolgot. Írhatsz néha a saját csemetéről, tehetsz ki néha 1-2 képet, de többségében mások gyerekeiről írj, és más gyerekekről is tegyél ki képet.
Heni
2010. november 08. hétfőAz on-line használtruha-üzlet nekem is eszembe jutott. Először azt hittem, hogy feltaláltam a spanyolviaszt, aztán rövid piackutatás után szembesültem vele, hogy kissé naív voltam… De ez így tényleg jó ötlet:-)
Nagyon jó írás volt, köszönöm!
zsu
2010. november 08. hétfőSziasztok!
először is Ági! nagyon inspiráló ez a bejegyzés! ismét! köszönöm!!
ezzel a spanyol viasz esettel én is gyakran összefutok. kigondolok valamit, örülök, hogy milyen jó, aztán rákeresek, és kiderül, sokan már meg is valósították…. és elmegy a kedvem. 🙁 pedig csak új köntösbe kellene öltöztetni, egy kis kreativitás, és már le is körözted a konkurenciát. ugye?? nem kell kihátrálni azért valamiből, mert már más is gondolt rá?
Vida Agi
2010. november 08. hétfőPontosan!