Marketingezni lehet finoman és lehet az izomerődet fitogtatva is, de vajon melyik a hatásosabb?
Képzeld el: elmész egy buliba, a bárpultnál mellédtelepszik egy helyes srác, elbeszélgettek, nevetgéltek, a végén elkéri a telefonszámodat, másnap felhív, megbeszéltek egy randit, elmentek a moziba, aztán újabb randi, vacsora, beszélgetés…egy év múlva esküvő 🙂
De mi a végkifejlet, ha ugyanez a srác már a bulin erőszakosan nyomul, elmondja, hogy ő milyen jó fej, miért nem jók a többiek, egyébként is ő az egyetlen, ami tudja, mi kell neked… És a buli után azonnal meg is kéri a kezed. Nagy eséllyel nem mondanál neki „IGEN”-t. Akkor vajon miért próbálkozik sok vállalkozás a randi után azonnal az oltár elé tuszkolni a vevőit?
Az úgynevezett direct response marketing célja az, hogy a marketing üzenetekre azonnal mérhető választ kapjunk. Kisvállalkozások számára azért jó ez a fajta marketing, mert így kontrollálhatóak a reklámköltségek, mérhető, melyik módszer vált be és melyik nem. Ha például csináltatok egy szórólapot, amelyen van egy kupon, amit behozva a boltba 1000 Ft kedvezményt adok, akkor pontosan tudom mérni, hány szórólapra hány vásárló jutott, és ki tudom számolni, megéri-e további hasonló akciókat csinálni.
A marketingnek ez a formája azonban elhitetheti az újdonsült marketingesekkel, hogy ezentúl bármit el lehet adni, bárkinek, csupán néhány trükkre van szükség. Azt hiszik, hogy a marketing puszta hókuszpókusz, az első találkozás és az esküvő közötti időszak pedig elhanyagolható, nincs rá szükség. Ez a hozzáállás csalódott vásárlókat és kevés profitot eredményez:
-
– a vásárlók elégedetlenek, mert meg sem nézték rendesen, amit vásároltak,
– a termékkel elért eredmények többsége nem valósul meg, mert nem akkor vásárol a vevő, amikor ráérne foglalkozni vele (pl. fitness DVD-t akcióban veszi meg, de nincs ideje éppen sportolni, így a végén elfelejtődik az egész)
– az eredménnyel elégedetlen vevő nem fog ajánlani az ismerőseinek és nem fog újra vásárolni.
Éppen ezért hiba egy-egy újdonsült ötleten felbuzdulva azonnal eladásba fogni, annak reményében, hogy majd lesznek néhányan, akik megveszik. Mielőtt nekilátsz eladni a termékedet, érdemes végiggondolni néhány dolgot:
- 1. Szükség van-e a termékedre a piacon? (rossz válasz: „Hát persze, hogy szükség van, mert ilyen még nincs”)
2. Mit nyújt a terméked, milyen előnyei vannak, miért érdemes megvásárolni? (rossz válasz: „Mert ebben minden benne van és olcsó”)
3. Mit nyújt a termék a többi hasonló termékhez képest, miben más? (rossz válasz: „Ez egészen más, mert többet adunk benne olcsóbban.”) Igen, nézd meg, mi kapható a konkurenciánál, mielőtt piacra dobsz egy terméket, és gondold végig, vagy készíts egy felmérést, milyen termékeket vet össze a vásárló a tiéddel, mielőtt dönt, lehet, hogy nem az a konkurens jut az eszébe, akire te elsőként gondolnál…
Az első infotermékem konkurensei például nem más tanfolyamok vagy infotermékek voltak, hanem a könyvesboltokban található hasonló témájú könyvek, de ezt soha nem tudtam volna meg, ha nem beszélgetek el telefonon is az első vásárlóimmal, akik elmondták, hogy előttünk még a Bookline-on is körülnéztek hasonló témájú könyvek után. Ilyenkor ne az legyen az első gondolatod, hogy majd akkor olcsóbban adod, mint ők, hanem azt nézd meg, mit szeretnek a másik termékben és mi az, amin változtatnának és hozd létre azt a terméket, amilyenre igazán szükségük lenne.
4. Kinek szeretnéd eladni a terméket? Lehet, hogy csak a meglevő olvasótáborod, piacod egy részét érdekelheti, ilyenkor felesleges mindenkinek reklámozni, elég csak azokat elérni a listádról, akik számára érdekes lehet az ajánlat. Ezt többféleképpen tudod online megoldani. Például úgy, hogy regisztrációnál bekérsz a néven és az e-mail címen kívül egyéb adatokat is az olvasóidtól, így ezek alapján tudsz szűrni közöttük. De ha ezt nem tetted meg az elején, akkor később téma, érdeklődés szerint tudsz szegmentálni, például úgy, hogy elkészítesz egy blogbejegyzést, videót vagy tanulmányt az adott témáról, elküldöd a listádnak és akiket érdekel, azok feliratkozhatnak rá (jobb hírlevélszoftvereknél nincs szükség újbóli feliratkozásra, elég ha csak rákattintanak a linkre, hogy kérik és mintegy láthatatlanul egy új listára kerülnek át azok, akik a linkre kattintottak)
Ahogyan az első randin, úgy a marketingben sem ronthatsz ajtóstól a házba, hiszen sokkal könnyebb azoknak eladni, akik már ismernek, tisztelnek, akikkel kapcsolatot építettél és értéket adtál. De mi is az érték az olvasóid számára? Sokan úgy gondolják, elég valami kis ajándék letölthető tanulmányt odaadni és ettől máris megépül a bizalom hídja. Tévednek. Ez olyan lenne, mintha a randin elég lenne egy szál virág, hogy a nő a lábaid előtt heverjen.
Az olvasóidnak nem akármilyen irományra van szükségük, hanem értékes, új információkat tartalmazó, azonnal hasznosítható tudásra. Sokan ezt sajnálnak odaadni, félnek, hogy ha már az elején odaadják az értékes tudást, akkor mit fognak pénzért adni? Ez a félelem egy félreértésen alapul: nem azt kell nézned, hogy szerinted a te tudásodnak mi a legjava, vagy hogy a szakma mit tart annak, hanem azt, mi az, ami az ügyfél számára a legfontosabb probléma, az, ami neki a legnagyobb fejtörést okozza – és ezzel kapcsolatban kell neki adnod információkat, módszereket.
Van, aki nem ad ingyen semmit, mert fél, hogy ezzel is csökken a fizetős termékei értéke. Ez is megoldható. Vannak olyan típusú termékek, ahol eleve a vásárlással lehet indítani. Ilyen például a könyv. Ha van egy olcsó könyved, akkor eleve hirdetheted azt és a vásárlókból épített adatbázisnak értékesíthetsz tovább. Nyilván ezzel a módszerrel jóval kisebb konverzióval fogsz listát építeni, de kétségtelen, hogy ez a lista nagyon értékes lesz, hiszen eleve már vásárlókból áll.
Kombinálhatod is a két módszert: hirdeted a fizetős könyvet, és akik nem veszik meg, azoknak az oldalról való kilépéskor felajánlhatod, hogy adsz egy ingyenesen letölthető anyagot ugyanabban a témában – így őket sem veszíted el.
De térjünk vissza az izom marketingre!
Az izom marketing jellemzője, hogy nem nézi kinek ad el, nem nézi mit ad el. Csak elad.
Mindezt ráadásul általában alacsony profittal teszi, árakciózik, olcsóbban adja a terméket, leértékel – ezért nem keres eleget, így kénytelen mindig újabb olcsó terméket előhúzni a tarsolyból.
Hatékonyabb, ha az azonnali gyors eredmény helyett inkább a férj-jelöltek lassú módszerével próbálkozol:
- lépésenként építed ki a kapcsolatot a leendő vásárlóiddal,
- figyelsz az igényeikre, megtudod, miben segíthetsz nekik, mire van igazán szükségük,
- a termékeket a vásárlók igényeinek megfelelően alakítod (pl. ha ékszereket készítesz, akkor a webshopod segítséget adhat abban is, kinek való az adott ékszer, pl. szemszínhez, hajszínhez, korosztályhoz, kedvenc színhez lehessen választani ékszereket, és ne csak ékszert adj, hanem egyedi csomagolást is)
A két módszer között mérhető különbség van. Egy utcáról beesett vadidegen 1% vagy azalatti eséllyel vásárol a webshopodban, míg ugyanez az ember egy átlagos honlapon 20% valószínűséggel iratkozik fel a hírlevélre és a hírlevélolvasók 15%-ából idővel vásárló válik, tehát az első esetben 100 látogatóból legfeljebb 1, a másodikban 100 látogatóból 3 vásárol. Megéri, nem?
A házasságokat hosszú távra tervezik, tervezd hát te is az ügyfelekkel való kapcsolatodat hosszú távra. Gyakran az eladás gyönyörét élvező vállalkozók teljesen megfeledkeznek róla, hogy az eladás után is van valami, illetve két valami, ami meghatározza az ügyféllel való kapcsolatot: az ügyfélszolgálat és a termék. A marketing nem csak eladás, a marketing áthatja a termékfejlesztést és az ügyfélszolgálatot is. Gondolj bele: a szőke herceg hetekig udvarol neked, eldöntöd, hogy hozzámész, és az esküvő utáni reggel megjelenik szakadt melegítőben és felteszi a lábát az asztalra 🙂 Oda az idill 😀
Éppen ez a helyzet az ügyfélszolgálattal is: nem lehet 100%-ig tökéletesen csinálni, mindig lesz néhány elégedetlen vevő, de törekedni kell rá, hogy elégedetten távozzanak az ügyfelek – a jó híred és a vevők elégedettsége 50%-ban ezen múlik és nem magán a terméken! Ismerek olyan céget, akinek fantasztikus a marketingje, remek a terméke, de elhanyagolta az ügyfélszolgálatot és ezért a cég nevére keresve tele az internet az elégedetlen vevők véleményével.
Ha hosszú távon szeretnél építeni a vállalkozásodra, akkor az izomerő helyett inkább a lassú udvarlásra és az ügyfeleid igényeire helyezd a hangsúlyt – így a frigyetek holtodiglan holtomiglan tart majd.
Még, még, még ennyi nem elég! Folyt. köv. itt >>
37 Comments
Bernadett
2010. november 06. szombatKedves Ági!
Tanácsodat, személyes véleményedet, saját tapasztalatodat szeretném kérni a következővel kapcsolatban:
Létezik olyan is, hogy egy kevésbé látogatott oldal tulajdonosa ,,randizik,, egy nagy látogatottságú honlap-tulajdonossal. Mindkettőnek hasonló a célcsoportja, de más-más terméket kínálnak ugyanannak a célcsoportnak..
Hogyan célszerű ilyen esetben egy közös munkát elkezdeni?
Kampányszerűen célszerű csinálni, netán csak néhány hírlevél erejéig?
És bizonyos jutalékért cserébe, vagy egyszeri díjért, vagy barterbe…?
Mit javasolnál? Mik a személyes tapasztalataid?
Ha jól rémlik, nyár elején valami hasonlót Te is csináltál a másik blogodnál.. A ,,szállodaszobás Erikával,, közösen küldtetek ki hírlevelet..
Válaszodat előre is köszönöm.
Vida Agi
2010. november 07. vasárnapAz, hogy ezt milyen módon oldod meg, a cél dönti el. Többféle lehetőség létezik:
1. Egy frissen indult oldalnak jól jöhet más hasonló célközönséget elérő oldalon egy néhány leveles sorozat, ahonnan új feliratkozók jöhetnek.
2. Lehet állandó partneri együttműködés, ahol folyamatosan hirdet, ajánl téged (illetve a termékedet) a partner és az eladások után jutalékot kap.
3. Lehet olyat is, hogy teljesen beépíti a partner a termékstruktúrájába egy másik partner termékét (pl. mert kiegészíti a saját szakterületét)
4. És az is tökéletesen működhet, ha a partner csak egy ajándékot küld ki, és feliratkozók jönnek tőle (egy jó partnerprogram szoftver akár még fél évvel később is el tudja számolni a jutalékot utánuk a partner felé)
Nekem az a tapasztalatom, hogy a néhány hírlevelet kiküldök a termékről jutalékért cserébe, kevésbé hatékony, mint egy komplexebb együttműködési stratégia, pl. ha először csak egy ajándékot küldök ki a partner listájára.
Bernadett
2010. november 07. vasárnapÁgi, nagyon köszönöm részletes válaszodat. 🙂
Kereki Kriszta
2010. november 06. szombatÚjra visszatérő kérdéseimet fogalmaztad meg a 4 pontban. Lassan fél éve próbálok ezekkel megküzdeni, leginkább a „Miben vagyok más, mint a többi hasonló termék” foglalkoztat. Rájöttem, hogy ez az egy kérdés nálam összefügg a személyiségfejlődésemmel is, alkotóként muszáj magamba is néznem, amikor valamit előállítok, és ezt még összhangba is kell hozni a piaci igényekkel, ráadásul rengeteg a hasonló termék, nagyon-nagyon ki kell tűnni valami újjal, ha szeretnék elérni valamit. Online nem is megy a dolog, inkább az ismerősi körben mozgok, mert ott én vagyok az egyedüli, aki ezzel foglalkozik!
Azonban, most két régebbi ötletem is újjáéledt, olvasva az összefoglalódat, ennek kapcsán érdekelne a tuning is. Szavaztam, sajnos a gyerkőcök miatt nekem csak és kizárólag hétköznap kora délután lenne jó, hát remélem, hogy összejön 🙂
A Motivátornál volt egy kérdezős felület, esetleg ehhez nem lehet kapcsolni egy ilyet? Engem egy kicsit taszít ez a webináriumos-chatelős dolog… 🙂 Túl gyorsan pörögnek az események ilyenkor, nincs időm kellően átgondolni.
Vida Agi
2010. november 07. vasárnapKriszta, ehhez most nem lesz külön kérdezős felület, viszont hamarosan indul a tanfolyamokon résztvevőknek szóló fórumunk, ahol lesz lehetőség erre.
Ezenkívül mivel a Tuning előadások egymás után jönnek, ezért két alkalom között fel tudsz készülni a kérdéseiddel a következő alkalomra, így ott hatékonyabban tudsz majd kérdezni, ráadásul a letölthető változatban a kérdések és válaszok bennmaradnak, tehát utólag vissza tudod nézni, mi volt a kérdésed és arra, mi a válasz.
Zsú - Csodanő
2010. november 05. péntekAnnyira jól végigvitted ezt a hasonlatot… Főleg a lábat asztalra tevős részen nevettem nagyot!
🙂
Mariann
2010. november 04. csütörtökMost is beletrafáltál, mint mindig! :))
tikemi
2010. november 04. csütörtökaz előbb nem ment át az üzenet… 🙁
Pontosan mikor kezdődik ez a Tuning kurzus?
Ha nem tudok jelen lenni az élő egyenes adásban, lehetőségem van kérdezni letöltés után is?
Engem az a Motivátor szám érdekel, amiben ápr. 28-án azt írtad, hogy „mostani”. Megvan-e még, s mennyi az ára?
Timi 🙂
Vida Agi
2010. november 05. péntekA Tuning kurzus a november 22.-i héten kezdődik, attól függően, hogy melyik napot szavazzátok meg 🙂
Pontosan melyik anyagra vagy belőle kíváncsi, mert így most nem tudom visszakeresni (gondolom, az idén áprilisi szám lehet…)
tikemi
2010. november 05. péntekAz érdekel, hogyan lehet google.docs-ból tömegnek személyre szóló levelet küldeni. Valamelyik bejegyzésedben említetted, hogy ez benne van a Motivátor mostani számában. (Talán a Nem jó a szöveged, most lehet kérdezni-ben volt??? 😕 )
A kurzus folyamatos lesz (5 nap egymásután) vagy megszakításokkal tervezed (5 hét).
tikemi
2010. november 05. pénteka kérdőjel kimaradt. 🙂
szóval: ?
Vida Ági
2010. november 05. péntekNem, hanem heti egy webinárium lesz (az ünnepek kihagyásával)
Vida Ági
2010. november 05. péntekÍgy már tudom melyikre gondolsz 🙂
megnézem, van-e abból a számból még raktáron.
tikemi
2010. november 22. hétfőVan-e abból a Motivátorból még? Írhatok-e az Angyalnak már? 🙂
Szalkai Titi
2010. november 04. csütörtökKöszönöm!
Nagyon jót mosolyogtam a vőlegényes hasonlatodon. Igazán találó volt. 😀
gitta
2010. november 03. szerdaNagyon jó lett ez a bejegyzés, köszi Ági. Annyira szeretném, hogy ilyen problémám legyen, de én még mindig nem tudom mit adjak el 🙁 Egyre többen vannak, akik kérdeznek, meg mostmár csináltam olyat, hogy bizonyos infót csak hírleveleseknek küldtem ki, nem írtam meg a blogba. De valahogy mindig ott van bennem, hogy az egészségügy és ezen belül az információ az „jár”, pedig tudom, hogy ez nem igaz, mert az emberek megvesznek újságokat is a témában, meg fizetnek magánorvosnak csak azért, hogy személyesebb legyen az ellátás és feltehessék a kérdéseiket. Az a helyzet, hogy lehet hogy én akkor is írnék, ha az életben nem jön belőle pénz… De ha már annyi munkám van benne, jó lenne 🙂
tikemi
2010. november 04. csütörtökezt (http://think.transindex.ro/?p=5176) olvasva gondoltam arra, hogy milyen jó lenne egy olyan kis/nagy tanulmány, ami összefoglalja a háztartási balesetek miértjét s hogyanját (elkerülés, elsősegély, stb). Nem tudom, mennyire lenne rá igény, de hátha ebből kiindulva találsz más jobb ötletet. 🙂
gitta
2010. november 05. péntekMegléptem a rég halogatott tervemet, tegnap feladtam a levelet a SpringMed kiadó igazgatójának egy esetleges partnerprogram ügyében. Nem kis szerepe van ebben annak, hogy ma lesz Ágival konzultációm, és nem akartam élhetetlen libának tűnni, aki nem tett semmit az előző beszélgetés óta 😀
tikemi
2010. november 05. péntekHajrá, hajrá! 🙂
Kern Ági
2010. november 03. szerdaEz most nagyon tetszett! És megnyugtatott!
Faragóné Keserű Judit
2010. november 03. szerdaSziasztok!
Nagyon örültem a cikknek, és lám itt sem működik ez másként. Nyomulással sok embert rá lehet venni egy vásárlásra, de sokkal fontosabb, hogy visszatérő vevőket szerezzünk, akik elfogyasztják vagy elhasználják a termékeinket, és újra vásárolnak. A cél nem az eladás, hanem az ügyfélszerzés.
Kriszta
2010. november 03. szerdaKöszi Ági ezt az összefoglalót is!!
A Tuningban van átfedés a tanfolyam anyagával.Mennyibe fog kerülni? Mikor indul?
Én még a termékek előállításán dolgozom és néha tanácstalan vagyok a termékpiramist illetően.:-(
Vida Agi
2010. november 03. szerdaNem, ez egy vadonatúj anyag lesz, november közepén indul (jövő hét utáni hét) és 9900 Ft.
Heni
2010. november 03. szerdaÉn azok közé tartozom, akik akcióban megvették a Gazdagmami anyagot, majd berakták a szekrény mélyébe. Aztán jött az on-line tanfolyam lehetősége, éltem vele, és mára egy – számomra – szép kis honlapom van (ugyan termék nincs, de alapvetően nem is az volt a célom.) Lehetőségeim és ötleteim vannak.
Ezt csak azért írtam le, mert pl. a fitnesz dvd kapcsán is eszembe jutott, hogy ha valaki azt összeköti egy három hónapos közös edzéssel internetes felülettel, fórummal, zárt közösséggel, nulláról kezdve engem sportolóvá tesz, na nálam biztos sikere lenne:-)
De a legtöbb termék olyan, hogy már eleve olyanoknak kínálják, akiknek megvan a kellő tudásuk, nem a nulláról tanítanak meg valamira. Remélem érthető voltam – a cikked most is nagyon tetszett.
Vida Agi
2010. november 03. szerdaVan ilyen program, javaslom a http://www.csodano.hu -t 🙂
Zsú - Csodanő
2010. november 05. péntek:* Köszönöm!
Heni drága, gyere, épp jókor! Ha küldesz nekem egy emailt, küldök neked valami különlegeset!
Zsú
Manianyu
2010. november 03. szerdaÉn is köszönöm a tippeket, sokat tanulok belőlük.
Sajnos pontosan azért van több izom marketinges, mert úgy érzik, hogy ez vezet a gyors meggazdagodás felé, meg persze azért, mert nem képesek (eszükbe sem jut) a vevő fejével gondolkodni…
Szerintük jó a termék/szolgáltatás és kész.
Frei Anita
2010. november 03. szerdaNekem is nagyon-nagyon tetszik a cikk, jó ez a hasonlat! Jó összefoglalása ez annak, amiket már eddig is a cikkeidből össze lehetett szedegetni. Én alkalmazom is őket nemrég bevezetett termékünknél. Köszönöm a tippeket.
Vida Agi
2010. november 03. szerdaJó ötlet a terméked, gratulálok 🙂
Frei Anita
2010. november 03. szerdaKöszönöm:)
Ildikó
2010. november 03. szerdaIsmét egy nagyon jó írás, Ági! Köszönöm! Hihetetlen, hogy mennyi ötleted van. 🙂
Az a baj, hogy a cégek többsége izom marketinget folytat, ami általában árháborúban nyilvánul meg. 🙁
Én pedig pont tegnap tűztem ki (újból) célul, hogy úgy kell(ene) kialakítani az ügyfélkörömet, hogy ne legyek részese az árháborúnak. Valahogy el kellene érnem, hogy az én pácienseimnek ne az ár legyen a döntő tényező… A feladat adott, ezen gondolkozom most.
Más is érzi úgy, hogy az ő területe a legnehezebb, ahol ezt el lehet érni??
Nagy Éva
2010. november 03. szerdaabszolút… ahol konkurencia van, ott mindig nehéz..márpedig a hétköznapi ember szintjén mindenhol van konkurencia, elvégre nem atommag-hasításra szakosodtunk:)
a baj az, hogy ezt tudjuk, csak azt nem, hogy mit lehetne tenni.. mert az elmélet szép dolog, majd a gyakorlat igazolja..
tikemi
2010. november 02. keddKöszi Ági! Ez jó volt. 🙂
Minekután kellő csinosítgatás után „piacra dobtam” a letölthető füzetecskémet, most hirtelen azt érzem, még lehetne rajta változtatni… 🙂 De megnyugodtam, mert mindkét letölthető könyvedben még megvannak ugyanazok az elírások, amiket észrevettem, amikor először töltöttem le őket. 😉
Más: Motivátor ide, meg reklám oda, de a tanulni szeretnék oldalon nemigen látom a leírását, mert egy régebbi bejegyzésedre küld. Onnan (a kommentekből) kisilabizáltam, hogy talán 2ezer forint? Nem lehetne erről egy naprakész infót (hány szám jelent meg, visszamenőleg lehet-e kapni, egyáltalán egynek az ára) adni, mert nekem nem elég tiszta… A Gazdagmami tanfolyamból lehet-e csak bizonyos részeket rendelni? 😀
Timi
Nagy Éva
2010. november 03. szerdaa motivátor engem is érdekelne:)
Vida Agi
2010. november 03. szerdaTimi, az a helyzet, hogy a Motivátor megszűnt, tehát azt már nem tudod megrendelni. A tanfolyamból viszont lehet csak egyes részeket rendelni itt: http://www.gazdagmami.hu/kismama-tanfolyam/gazdagmami-lemezek-2
Vagy jöhetsz a legújabb képzésünkre, ami november közepén indul: http://gazdagmami.hu/tuning/
tikemi
2010. november 03. szerdaKöszi az infókat!
1. Hm, pedig már megírtam az angyalnak a tőled való listát. Ki is van téve a blogra, ha valaki meg akar lepni vele… 🙂
2. Motivátor régi számát sem lehet rendelni? Ha nem lehet rendelni, akkor lehet belőle kérdezni? 😕
3. A novemberi képzés érdekel, de árat nem írtál ki. Tudom, hogy elitképzés meg minden, de akkor is jó lenne tudni róla, mennyibe kerül.
4. Korrektúrázási együttműködés nem érdekel, Ági? Valahogy mindig megakad a szemem az elírásokon. Kekeckedés nélkül. „Milyen oldalakat kell mindenképpen elkészítenedd és mik azok, amikre nincs szükséged?” 1 d.
🙂
Vida Ági
2010. november 03. szerda2. De azt lehet majd, csak elég sok volt az anyag, meg kell nézni, mi van még raktáron Stb, addig nem tesszük ki.
3. 9900 Ft 🙂
4. Nem, köszi, általában másnap átolvasom és akkor észreveszem őket 🙂