Az érzelmek felkeltésének egyik legélvezetesebb módja,
amit sokan használnak a neten, csak a legtöbben rosszul csinálják.
Pár napja meghallgattam Negin Farsad előadását, aki egy humorista, de nem csak egy sima standupos, hanem kifejezetten a társadalmi egyenlőtlenségekre hívja fel a nézőközönség figyelmét, mégpedig a humor segítségével.
Nem teketóriázik: határozottan (és sok humorral) nekimegy azoknak a témáknak, amiket mások csak félve mernek említeni, amiken a gyűlölködők szócsatáznak.
Ő azt vallja: a humor a meggyőzés egyik legjobb eszköze, mert
– amikor a közönség nevet, befogadó állapotba kerül,
– a humor sokoldalúvá tesz, nyitottá teszi a gondolkodást,
– a viccek általában sztereotípiákra épülnek, ezért egyszerűen megérthetőek, ugyanakkor nem csak feketék vagy fehérek lehetnek: színesíthetik az emberek nézőpontját, segítik másként szemlélni a saját helyzetüket és az embertársaikat,
– a humor segít megérteni komplex helyzeteket is,
– míg a vita, az érvelés, az álláspont mindenáron való védelme széthúzza az embereket, addig a humor összehozza.
Hogyan segíthet neked a humor a meggyőzésben?
Ahogyan biztosan nem:
ha csak kiteszel mindenféle viccet, vicces posztot az oldaladra, csak azért, mert azt sokan osztják meg.
Ahogyan igen:
– Segíts, hogy saját magán nevessen! (írj bénázásokról, első lépésekről, bizonytalanságról, tévedésből elkövetett bakikról – egy ügyfelünk például azért kért garanciát a CD-re mert feltette az íróasztallámpa tetejére és a spotlámpától megolvadt. Mi persze kicseréltük, de légyszi ne süssétek ki a lemezeket – köszi! :))
– Hadd nevessen rajtad! (bátran írj a saját tévedéseidről, ballépéseidről, bénázásaidról, ez nem csak humoros, hanem emberi is egyben – Azt meséltem már, hogy az egyik legeredményesebb hírlevelem az volt, amiben bocsánatot kértem, hogy az előző hírlevél hibásan ment ki? Rengetegen nyitották meg, kattintottak és vásároltak :))
– Írj fura szokásokról, amik csak a célcsoportodra jellemzőek!
(Az a sztori például ismerős, amikor odatetted főni mondjuk a virslit, leültél, hogy befejezed a blogbejegyzést és mire felkeltél, lefőtt a víz? Ha igen, akkor te is otthon dolgozó anyuka-kórban szenvedsz :))
– Találtál egy jó viccet? Akkor ne csak kiposztold, hanem kapcsold a témádhoz! Írd le a viccet, aztán mondd el egy blogbejegyzésben mit lehet tanulni belőle! Vagy még jobb, ha átírod a saját célközönségedre vagy a saját témádra! A jó mémekkel is megteheted ugyanezt: írd át a saját célközönséged nyelvére, így nagyobbat fog ütni.
– Készíts vicces összehasonlításokat (pl. előtte-utána képek az olvasóid életéről) vagy „ki hogyan lát minket”-sorozatot! Ez összehozza az olvasóidat, közös értékeket közvetít és még nevezni is lehet rajta.
– Mondd ki, amitől fél, amitől tart, nevessetek együtt a félelem képébe!
A kampányodban is alkalmazhatsz humoros elemeket:
– jópofa képeket arról, mi történik a vevővel, ha lemarad az akcióról,
– kiküldhetsz egy viccet, amiben arról írsz, mi kerül ezen a terméken olyan sokba (ismered a paraszt bácsi és a tehén esetét?),
– kiküldhetsz egy skót viccet azoknak, akik sajnálják a pénzt a legjobb megoldásra,
– múltkor egy kampány utolsó levelének utolsó sorában ezt olvastam: „Na, nem győzködlek tovább: vagy tiéd lesz ez a klassz oktatóanyag, vagy nem. Így is úgy is meghalunk. De te talán egy kicsit okosabban.” 🙂
– kiugraszthatod a nyulat a bokorból, pl. a notórius inaktívaknak és nem kattintóknak küldhetsz ilyen levelet: „Nehogy megnyisd! Hú, mégis megnyitottad? Hurrá! Akkor végre elmondhatom, hogyan tud neked segíteni a …” és „Nehogy rákattints a linkre! Még a végén segíteni fog neked a … ”
És végül: az olvasóid szeretnék jólérezni magukat!
Szívesebben beszélnek olyasvalakivel, akivel együtt nevethetnek, mint aki karót nyelt.
Inspirálja és jókedvre deríti őket a mosolyod – még az is számít, ha mosolyogva írod a hírlevelet: átjön rajta a jókedved!
A humor a marketing sója:
használd bátran! 😀
A meggyőzésről szóló sorozat első részét itt olvashatod: http://bit.ly/hogyan-gyozd-meg-az-embereket