Most indultál el az Instagramon és nem tudod, hogyan kéne követőket szerezned? Már régebb óta használod, de alig követ valaki? Összegyűjtöttem egy helyre a lehetséges módszereket, amivel nagyobb nézettséget és több követőt tudsz szerezni a fiókodnak.
Mielőtt belevágnánk: Miért érdemes használni az Instagramot a vállalkozásod marketingjében és kinek érdemes egyáltalán belefogni?
- Az Instagramon jelenleg kb. 3 millió magyar felhasználó van
- Túlnyomórészt 18-24 évesek, de egyre növekvő számban vannak jelen a 25-34 évesek is, és az elmúlt évben megnőtt a 34-45 éves korosztály körében is a használati arány.
- A többség (79%) minden nap használja a felületet, 19% pedig legalább heti 3-4 alkalommal felnéz.
- Nagy számban érhetőek el itt azok, akik a Facebookot egyáltalán nem használják vagy már csak ritkán használják
- Alapvetően a trendi, modern, fiatalos témák és a látványos témák iránt érdeklődnek itt a legtöbben (divat, lakás, kert, utazás, szépség stb.), de a komolyabb témákkal is lehet jó nézettséget elérni (üzlet, lélek stb.), ha megtalálod a megfelelő posztolási módokat
Miben más az Insta, mint a Facebook?
Az Instagram nagyban különbözik a Facebooktól (attól, hogy egy a tulajdonos, a megközelítés nagyon más, ezért mindenképpen érdemes külön marketing eszközként kezelni) és ez elsősorban az algoritmus különbözőségében mutatkozik meg, azaz abban, mit mutat meg a nézőknek a két felület. Míg a Facebook algoritmus egyre bonyolultabban működik és egyre inkább csak azokat a tartalmakat mutatja meg, amik vagy egy ismerősöd posztjai vagy pedig erős aktivitást mutatnak (sok hozzászólás van), ezért nem igazán látod azokat a posztokat, amik valóban érdekelnek. Hiába kezdesz el követni egy téged érdeklő csoportot vagy oldalt, a posztok többségéről lemaradsz, hacsak nem mész be direktben az adott felületre. Ezenkívül a felületen elharapózott a negatív párbeszéd, ami miatt sokan már nem szívesen mennek fel az oldalra. Eközben az Instagram algoritmusa úgy épül fel, hogy többet látsz a téged érdeklő tartalmakból, kevesebbet az „egymást gyilkoló” párbeszédekből és a képek minősége miatt alapvetően egy pozitív életszemléletet sugárzó felület. Pont emiatt a felhasználók úgy nézegetik az Instát, mintha egy magazint lapozgatnának (tele érdekes cikkekkel), míg a Facebookot inkább úgy, mint egy hírlapot (amiben vannak rossz hírek és jó hírek is).
Hogyan érj el több emberhez az Instagramon?
Az Instagram algoritmusa másként működik, mint a Facebooké. Azért érdemes alaposabban, mert így tudhatod meg, hogyan érhetsz el itt a posztjaiddal több embert és szerezz több követőt.
Az Instagramon azt a posztot látják a követők, ami:
1. A korábbi aktivitásuk alapján valószínűleg érdekli őket
2. Olyan embertől származik, akivel szorosabb kapcsolatban vannak
3. Frissen lett feltöltve
Ahhoz, hogy sok új követőt szerezz, elsősorban arra van szükség, hogy azok, akik elkezdtek követni, gyakran lássák a posztjaidat. Mi segít ebben?
1. Aktivitás
Minél aktívabbak a követőid, annál többször látják a posztjaidat. Az aktivitás lehet lájk vagy pedig hozzászólás (itt találsz néhány ötletet arra, hogyan veheted rá hozzászólásra a követőidet)
Íme egy saját Instagram poszt, amihez sokan szóltak hozzá:
2. Hasonló témák érdekeltek-e mostanában?
Ha egy adott téma foglalkoztat, az Insta „rejtélyes módon” mindig kitalálja és több bejegyzést mutat meg az adott témában. Például, ha követsz több futós oldalt és mostanában rendszeresen nézegeted őket, elkezdesz több futós posztot látni. Az algoritmus ugyanis nem csak azt figyeli, ha lájkoltál egy-egy posztot vagy hozzászóltál-e, hanem azt is, rákerestél-e az adott témára és mennyi ideig nézted az egyes posztokat, képeket. Amit tovább nézel, az jobban érdekel – és ez így is van.
Ha tehát azt szeretnéd, hogy többen lássák a posztjaidat, érdemes olyan tartalmakat készíteni, amiket alapból tovább lehet nézni. Néhány ötlet, mik lehetnek ezek:
- videók és élő adások,
- galéria típusú posztok (több képből állóak),
- szavazások, párbeszédre buzdító posztok (különösen, ha olyanok a hozzászólások, hogy érdemes őket elolvasni, pl. tapasztalatmegosztás, linkek, humor)
- nyereményjátékok,
- hosszú szöveges posztok, történetek.
3. Mikor lett kitéve az adott poszt?
Az Instagram algoritmusa sokáig idő alapon működött, azaz azokat a posztokat láttad, amik a legfrissebbek voltak. Ez a tényező részben továbbra is megmaradt. Ez azt jelenti, hogy rendszeresen kell posztolnod ahhoz, hogy többen lássák a bejegyzéseidet és érdemes kifigyelni azt is, mikor van fent a legtöbb követőd a felületen (ha céges fiókod van, a statisztikáidban ezt megnézheted), hogy nagyobb hatékonysággal érhesd el őket.
4. Kapcsolatok
Minél szorosabb a kapcsolatod valakivel, annál több posztot látsz tőle. Céges oldalként ez azt jelenti, hogy érdemes összekötni a Facebook oldaladat az Instagram fiókoddal (a Facebook oldalad beállításaiban tudod megtenni) és a Facebook követőidet kérd meg, hogy kövessenek az Instagramon is, valamint időnként oszd meg az Instagram posztjaidat a Facebookon is.
5. Mennyi rákeresés volt a profilodra
Ha rákeresel egy profilra, mert érdekel, az az algoritmus szemében jelzés arra, hogy kíváncsi vagy az illető posztjaira és átmenetileg többet mutat meg belőlük. 3 okból kereshet rá valaki a profilodra:
1. Ismeri a márkanevedet és kíváncsi rá (pl. mert egy másik platformon írtál róla, hogy van Insta fiókod vagy pl. rajta van a linkje a névjegyeden, szórólapodon, honlapodon stb.)
2. Rákeres egy adott szókapcsolatra és a te oldaladat találja meg (ahhoz, hogy ez megtörténjen érdemes olyan nevet adni az oldaladnak, amiben szerepel a tevékenységed pl. kozmetika, de ha a névben nem is, legalább a névjegyben használni a céged tevékenységének leginkább megfelelő szókapcsolatokat és hashtageket)
3. Egy hashtagen keresztül találja meg az oldaladat.
Ahhoz, hogy többen nézzék meg a profilodat és kezdjenek el követni, érdekesen és egyértelműen kell kitölteni a névjegyedet. A miénk (ez a felvétel 2018. októberében készült):
A névjegy sikeressége tovább fokozható a Highlightok használatával (ennek a használatáról itt írtam)
TIPP: Ha megnézed mások profilját, soha nem a követőszám alapján ítéld meg! A követőszám önmagában semmit nem mond el arról, mennyi aktív és valós felhasználó van (sokan botok révén, követővásárlással vagy éppen ki-bekövetős módszerrel szereznek követőket, de az így szerzett követők egyáltalán nem biztos, hogy a valódi célcsoportba tartoznak és bevételt is jelentenek az adott profilnak). Ami sokkal többet árul el az adott profilról, az a követők aktivitása: a követők hány %-a szól hozzá vagy lájkol? Milyen hozzászólások érkeznek? A profil gazdája reagál-e a hozzászólásokra? Üzleti profiloknál az is fontos kérdés, vannak-e termékek, ajálatok, kampányok a posztok között és ezekre milyen reakciók érkeznek? Az igazán jó profilok gyakran kisebb követőtáborral is képesek sok új ügyfélre szert tenni és értékes, aktív közösséget teremteni.
Hogyan szerezz új követőket?
1. Legyen több párbeszédes posztod!
Többen látják a posztjaidat, ha érdekes beszélgetések vannak alattuk és ezért több új követőt is hoz.
2. Tegyél fel több videót!
A rövidebb videókat sokan szívesen nézik meg és osztják meg másokkal is. Az IGtv különösen jó felület arra, hogy az Instagramot videómegosztóként is elkezd használni, ráadásul ide hosszabb videókat is feltölthetsz (akár 1 órásakat is)
3. Használj hashtageket!
Minden posztodnál használj legalább 3-5 hashtaget! Ezek között lehetnek olyanok, amiket kevesebben követnek, de pontosabban fejezik ki a posztod mondanivalóját, olyanok, amik kicsit tágabban kapcsolódnak a témához és kifejezetten kulcsszavakra koncentráló hashtagek is, amik a keresőben való megtalálhatóságot növelik.
4. Használd rendszeresen a sztorikat!
Bármilyen posztot is teszel ki, mindig tegyél ki egy vagy több hozzá kapcsolódó sztorit, amivel az adott posztra irányítod a figyelmet.
5. Élőzz!
Ahogyan a Facebookon, úgy az Instagramon is nagy elérést kapnak az élő videók, érdemes használni őket.
6. Szervezz nyereményjátékokat!
Egy-egy jól szervezett és érdekes játék növelheti az oldalad népszerűségét, de ne vidd túlzásba (ne legyen minden héten nyereményjáték) és tartsd be a szabályokat is.
7. Tedd ki más felületeidre is!
- Ha van blogod, tegyél ki egy Instagram widgetet az oldalsávba (ilyet nálunk a láblécben találsz) és a blogbejegyzéseidbe is beágyazhatod az Instagram posztjaidat.
- A rólunk oldalon, a Facebook oldaladon és más közösségi média felületeken a névjegy részben mindenképpen tüntesd fel az Instagram oldalad elérhetőségét is.
- Kösd össze a fiókjaidat és oszd meg más felületeken (Facebook, Pinterest) is az Insta posztjaidat!
- Ha van hírleveled, küldd ki, hogy elindult a fiókod! A bejegyzéseidben is linkeld be rendszeresen az elérhetőségét.
- Ha nyomtatott felületen is hirdeted magad, oda is felkerülhet az Instagram oldalad linkje, például a névjegyedre vagy a katalógusodba.