Hogyan tervezd meg a tartalommarketinged?

Amikor elkezdesz blogolni, vagy csinálsz egy Facebook-oldalt, tele vagy ötletekkel, hogy miről írjál, és nem okoz nehézséget folyamatosan gyártani az újabb és újabb szakcikkeket, feltölteni képeket Instagramra, készíteni időnként egy videót. Azt látom azonban, hogy egy idő után ez hatalmas púp tud lenni az ember hátán.

Én most már 11 éve rendszeresen blogolok, 2009 óta pedig rendszeresen készítek Facebook-posztokat. Tapasztalatból tudom, hogy egy idő után össze tudnak gabalyodni az ember fejében a dolgok, mert ezen a nyavalyás Facebookon – és tényleg haragszom rá emiatt ☺ -, nagyon adja magát a lehetőség, hogy az ember a számokat figyelje. Oda van tolva a képedbe, hogy hány lájk, hány megosztás, hány hozzászólás érkezett. Az embert elkapja ilyenkor a gépszíj, mindenképpen olyat szeretne írni, amit sokan lájkolnak. Mert az olyan jól mutat, hogy ha egy posztodat X ezren lájkolták.

Volt tavaly egy posztom, 18.000 lájkot kapott. Hú, gondoltam, ilyet kellene mindig írni, ugye? Ilyenkor azt hiszed, ha egyszer írtál egy jót, akkor már tiéd a világ. Aztán írsz egy olyat, amire csak száz, vagy 20, vagy csak néhány lájk érkezik, és nem érted, miért, amikor ez is olyan zseniális.

Tesztelj, mérj, tapasztalj!

Igazából senki nem tudja, hogy hogyan lesznek ezek a posztok ilyen nagyon jók, hogy miből lesz végül mém. Az egyetlen lehetőség, hogy ezt megtudd, és egyre jobban csináld, hogy folyamatosan készíted a posztokat és teszteled, méred, kitapasztalod, hogy mik azok a témák, amiket szeret a célközönséged, milyen üzenetekre fogékony, és mik azok a formátumok, amik tetszenek neki. Így az állandó posztolás, tartalomkészítés során rájössz, hogy mi az, ami nagy valószínűséggel jó eredményeket fog elérni.

Ahhoz, hogy ezt megvalósítsd, szeretnék neked adni egy tervet.

Miért van szükség tartalommarketing tervre?

Mert nagyon sokszor azt látom, és őszintén szóval nálam is probléma, hogy vagy rengeteg ötletem van, vagy éppenséggel egy sincs. Ilyenkor próbálom kiötölni, hogy mit tegyek ki, és egyre nehezebb a dolog, egyre inkább nehezemre esik posztolni, és végül véletlenszerű lesz a dolog.
Vannak időszakok, amikor úgy érzed, mindegy, mit posztolsz, mert ünnep van, munkaszünet, szabadság, nincs semmi különösebb célod vele. Mégis azt mondom, hogy csak azért, hogy sokan lájkoljanak, hogy jobb számot érjen el egy posztod, tehát véletlenszerűen felesleges dolgoznod. Csak úgy érdemes, ha célod van vele.

Ahhoz, hogy ezeket a célokat meg tudd valósítani, mutatok neked egy nagyon jó kis tervezési megoldást, ami nekem bevált.

Tervezd meg a tartalom típusát!

1. Hasznos tartalom


Értéket ad, érdeklődővé teszi a látogatókat és vásárlásra éretté az érdeklődőket.

Szedd össze azokat a témákat, amiket közölni szeretnél az ügyfeleidnek. Minél több értéket, hasznos posztot, ötletet, megoldást adsz nekik, annál jobban fogják magukat érezni, annál többet kapna tőled, és ez nagyon fontos.

Miről szól egy hasznos poszt? Ha pl. tanácsadó üzleted vagy szolgáltatásod van, szólhat bizonyos problémák megoldásáról. Ha terméket értékesítesz, akkor szólhat arról, hogy hogyan használd a terméket, adhatsz ötleteket, hogy pl. mihez vegyék fel a tőled vásárolt fülbevalót, mihez használják a tőled vásárolt fűszert, mibe csomagolják, hogy örüljön neki, akinek ajándékozzák a termékedet. Tehát egy csomó ilyen apró, praktikus dolgot el lehet mondani az olvasóknak.

2. PR tartalom

Bizalmat épít, erősíti a márkával való kapcsolatot. Például, mint amikor megmutatod, hogy pl. hogyan néz ki a boltod, a műhelyed, milyen az irodád, megvillantod, mi van a kulisszák mögött. Ebből a típusú tartalomból a legaranyosabb ötlet egy fodrászüzleté volt 2-3 éve. Kitettek két jácintot egy kisasztalra, látszott mögöttük az üzlet. Minden nap kiposztoltak egy-egy fotót az A jácintról és a B jácintról, és lehetett kommentben tippelni, hogy melyik fog hamarabb kivirágozni.

Egyszerű ötlet? Igen. Megmutatta az üzletet, ami mögötte van? Igen. Jófejség? Igen. És szerették az olvasók, tehát egy szórakoztató tartalom lett, amivel megmutatták azt is, hogy mivel foglalkoznak, de nem a fodrászatot tukmálták folyamatosan. 
PR tartalom az is, ha szerepelsz a sajtóban és megosztod, vagy ha bemutatod egy ügyfeledet, vevővéleményt teszel fel… ezek is tulajdonképpen a cégedről kialakult képet erősítik.

3. Értékesítési tartalom

Ez az a típusú poszt, amikor a termékedről írsz, kiteszed a képét, akciót hirdetsz. Ha nincs más ötleted, jelölj ki egy napot, amikor minden héten akciót csinálsz. Nem kell, hogy árengedmény legyen, kiteheted azt is, hogy Potya Szerda, piros színű fülbevalók érkeztek, vagy péntekenként raktárkészlet kisöprés.

Egy online turkáló kiírta Facebookra, hogy minden nap 11-kor van árufeltöltés. Ugyanúgy, mint az üzlettel rendelkező turkálóknál ki van írva, hogy minden szerdán árufeltöltés, ők kiírták, hogy minden nap 11-kor a Facebookon van árufeltöltés. Aki akkor ott van és figyel, gyorsan lecsaphat a legjobb ajánlatokra. Tök nagy ötlet.

4. Közösségépítő poszt

Ezek nagyon fontos posztok. Arról szólnak, hogy: többen vagyunk, van egy közös szemléletünk, és egyfajta csoportként működünk. Ezek a fajta posztok megpróbálják arra ösztönözni a követőidet, hogy szóljanak hozzá, tegyenek fel kérdéseket, megtudhatod, mi jár a fejükben, mit nem értenek a témáddal kapcsolatban. Sokat tudsz tanulni belőle, és ami a legfontosabb, valódi párbeszéd alakul ki a közönségedben.

Korábban a Vállalkozónői Kerekasztalon a Facebook marketing volt a téma. Többek között szó esett arról, hogyan lehet elérni, hogy elinduljanak ezek a hozzászólások, hogy elkezdjenek az emberek aktívan részt venni a Facebook-közösséged vagy a blogközösséged életében. Ahhoz, hogy a vevőid ne csak egyszeri vásárlók legyenek, hanem újra meg újra visszatérjenek, ajánlják a márkádat, a termékeidet, a cégedet, bizony nagyon fontos, hogy építsd a közösséget (a közösségépítésről itt beszéltem bővebben)

4. Küldetés típusú tartalom

Beszélj a céged küldetéséről! Minden cégnek vannak szakmai meglátásai, alapvetései, hogy miben hisz, mit szeretne adni az ügyfeleknek, milyen színvonalat képvisel, és ezt el kell mondani. Nem szabad megfeledkezni róla, hogy ezt elmondd. Első lépésként szedj össze 6-8 pontot, hogy mi az, amit a küldetésedről át szeretnél adni az embereknek, és erről írj vagy beszélj!

Ha ezt az 5 tartalomtípust elkészíted és naponta egyet posztolsz, máris sokkal könnyebb dolgod van. Itt találsz egy letölthető heti tartalom tervezőt, ami a segítségedre lehet ebben, de olyan online tartalomnaptár szolgáltatásokat is igénybevehetsz erre, mint pl. a Loomly.

Tervezd meg a tartalom formátumát!

Van, aki csak ír, van, aki főként képes tartalmakat gyárt, van, aki pedig a videóra esküszik. De vajon a közönséged mit kedvel leginkább? Ezt csak úgy tudhatod meg, ha többféle formátumot használsz és teszteled, melyik teljesít jobban.

Blog
 A jól megírt, hasznos, olvasmányos anyagok minden célcsoportnál népszerűek és a keresőből érkező forgalom megszerzésének is ez az egyik legjobb módja, ezért mindenképpen érdemes tesztelni. Előnye, hogy mobilról is könnyen „fogyasztható”, kis méretű, hátránya gyakorlatilag nincs (mondjuk autóban vezetés közben nem biztonságos blogot olvasni).

Videó Szintén népszerű formátum. A közösségi médiában is jól teljesít és a kereső is szereti (ha videómegosztó oldalakra teszed ki őket). Előnye, hogy sportolás, vezetés, jövés-menés közben is tudják nézni, hátránya, hogy nem mindenhol van mód videót nézni és gyengébb internetkapcsolatnál nem töltődik le olyan gyorsan, valamint nehezebb elkészíteni, mint megírni egy blogbejegyzést.

Élő videó Egyre népszerűbb formátum, sokan nézik, követik az élő videókat. Előnye, hogy élőben megy és interaktív, lehet kérdezni, azonnal reagálni a közönségre. Hátránya, hogy élőben megy, ezért profinak kell lenni a kamera előtt, nincs mód a vágásra, javításra és ehhez is kell sávszélesség, hogy jó minőségben meg lehessen nézni.

Kép+szöveg formátum
Nézd meg, mit érsz el vele, ha kép+szöveg formátumban posztolsz! Amit tudnod kell, az az, hogy itt a kép nem illusztráció, ezért ne egy magazin stock fotóját válaszd, ne is próbáld túl bonyolultan megcsinálni! Inkább azt javaslom, hogy figyelemfelkeltő legyen, hiszen az emberek görgetnek a hírfolyamban, mint az őrült, és ha látnak valami érdekeset, ott megállnak.

Képen szöveg formátum
Ezért nagyon jól működik, amikor van egy kép, és rajta egy szöveg, sőt sokszor maga a kép egy szöveg egyben. Nagyon szeretik az emberek, általában jól teljesítenek ezek a tartalmak. Ha ehhez írsz egy szöveget kommentárként, vagy mellé írsz egy hasznos tartalmat, sokan elolvassák, annak ellenére, hogy hosszú.

Amikor ezzel megvagy, párosítsd össze a poszt típust a formátummal! Írhatsz küldetés típusú tartalmat, de összefoglalhatod videóban is, vagy egy vevőd leveléről csinálhatsz screen shotot, rengeteg lehetőség van. A PR típusú poszt lehet videó, a hasznos poszt lehet egy link, a közönségépítés lehet csak szöveg , és így tovább.

Igen, igen, lehet csak szöveg a poszt! A múltkor volt egy ilyen teszt, valaki kiírta, hogy „általában a Fb-on az emberek nem olvassák el a kép nélküli szövegeket, lájkold, ha te mégis elolvastad”. Csomóan lájkolták. Tehát működhet egy jól megírt szöveg, lájkolják, megosztják, kommentelik.

Ezeket a párosításokat beoszthatod a napokra.

Az arányok úgy néznek ki, hogy minden 5 posztból 1 az eladás, hiszen kampány posztot is kiteszel minden 5 alkalomból egyszer. Adsz 4 hasznos, érdekes tartalmat, és egyetlen egyet, ami értékesítés. Ezért nem fogják úgy érezni, hogy állandóan tukmálod a termékedet, mert sok hasznosat adtál, és volt egy olyan is, ami egy termékről szólt vagy akcióról. Tehát nem folyamatosan csak a termékeidről kell beszélni.

Használd a tartalommarketing terveződet, teszteld a posztjaidat, tudd meg mit szeret a közönséged! Ha ügyesen csinálod, alig várják majd a következő bejegyzésedet.

Comments are closed.