Minden évben megnézem, mire érkeznek a látogatók a keresőből a blogra és ezzel a kérdéssel rendszeresen találkozom. Tényleg: hogyan? Íme néhány gyakorlatias ötlet
Az első gondolatom az, hogy mi járhat annak a fejében, aki rákeres erre. Te miért kattintottál ide?
Ha csak egy kis pénz kéne
Vajon csak egy kis pénzre van szükséged, mert megszorultál a hó végén? Esetleg elromlott a hűtő, érkezett egy nem várt számla, amit gyorsan ki kéne egyenlíteni?
Ilyen esetekben rövidtávú megoldásra van szükség, tehát a legkézenfekvőbb ahhoz nyúlni, ami már megvan és gyorsan megszervezhető: például szervezni egy garázsvásárt, vagy átválogatni a meglevő holmikat és feltenni a Vaterára, esetleg adok-veszek Facebook csoportokba. A használt holmik eladása egyébként évi 600.000 Forintig adómentes, efelett kell utána adózni (egy bizonyos értékhatárig kedvező feltételekkel, itt található erről részletes leírás)
Ha nincs mit eladni, akkor az első és legkönnyebben elérhető pénzszerzési lehetőség kisebb munkákat, szolgáltatásokat elvállalni, hiszen ez nem vagy csak minimális befektetést igényel. Vállalhatsz például takarítást, kisebb kerti munkákat, gyermekfelügyeletet vagy bármit, ami a képzettségednek, tapasztalatodnak megfelelő. Számos oldal van, ahova felteheted ezzel kapcsolatban a hirdetésedet a legtöbben a Jófogáson hirdetnek de, ha kisgyermekes családoknak szeretnél szolgáltatást nyújtani, a Családinetre is felteheted a hirdetésedet.
Gyors pénz a netről?
Sok oldal csábít a gyors internetes pénzszerzésés lehetőségével is. Engem is rendszeresen megkeresnek az olvasók, hogy érdemes-e némelyikbe belevágni, valós-e az ígéret. Összeszedtem a leggyakrabban előforduló ajánlatokat:
1. Csak kattintgatni kell és pénzt keresel (olvass pénzért reklámokat és hasonlók): ezek vagy nem fizetnek semmit vagy csak nagyon keveset, nagyon korlátozott feltételek között (pl. csak akkor fizetnek, ha egy hónapban összejött legalább 50 Euronyi kifizetés, ha viszont nem, a következő hónapra nem viheted tovább, tehát elveszett a munkád). Vannak, akik keresnek vele egy kis kiegészítő jövedelmet, de ez legalább annyi időbe és energiába kerül, mintha valamilyen valódi munkát végeztek volna.
Sajnos, mivel nagyon vonzó azt ajánlgatni az embereknek, hogy „csak kattintgatnod kell” vagy „csak reklámokat kell nézegetned” és pénzt keresel, nagyon sok olyan ajánlatot is lehet találni ezek között, amik soha egy vasat sem hoznak a mellékkeresetre áhítozóknak.
2. Online MLM, affiliate rendszerek: ezek a hagyományos üzletkötői/ügynöki munka online megfelelői. Gyakorlatilag más cégek termékeit árusítod jutalékért. Van, amikor egyértelműen ki is mondják, hogy MLM-ről van szó, máskor viszonteladói rendszerként, affiliate (partnerprogram) rendszerként vagy franchise-ként utalnak rá.
Mi a különbség? Az MLM-nél nem csak a termékértékesítésben vagy érdekelt, hanem abban is, hogy tagokat szerezz és az ő értékesítésük után is jár neked jutalék, a partnerprogramoknál a terméket vagy termékeket értékesíted, a franchise-nál pedig gyakorlatilag megvásárolod az értékesítési jogokat, de ezért cserébe nem csak értékesítesz, hanem sokoldalú támogatást kapsz, pl. a marketingben.
A pénzt egyik esetben sem dobálják utánad munka nélkül, hiszen a cégnek csak akkor éri meg, ha az üzletkötők valódi vásárlókat hoznak. Az MLM esetében foglalkoznod kell az új tagokkal, fejleszteni őket, hogy hatékonyak legyenek és mellette még értékesíteni is, ápolni a kapcsolatot a régi vevőkkel, hogy újra vásároljanak. Ehhez mindenképpen jó kapcsolatteremtő készségre van szükség és arra, hogy jól tűrd a visszautasítást.
Bár úgy tűnhet, a neten ezt könnyebb megvalósítani (nem kell személyesen az ismerősöket megkeresni vagy vadidegeneket hívogatni), valójában ez is egy szakma, amit ki kell tanulni és ez bizony időbe telik. Ha ilyesmivel szeretnél foglalkozni, ugyanúgy bele kell tanulnod az online marketing alapjaiba, mintha egy saját vállalkozást szeretnél elindítani. Arról se feledkezz meg, hogy „csak úgy” nem fogják kifizetni a keresetedet, ehhez számlaképesnek kell lenned. Tehát gyakorlatilag vállalkozó leszel.
Ha viszonteladója szeretnél lenni egy cégnek mindenképpen nézd meg:
– Valódi-e a cég, hol van bejelentve, mióta van a piacon?
– Mit mondanak azok, akik már beléptek (semleges felületeken: Facebook csoportokban, fórumokban, Gyakorikérdések-en)?
– Van-e valós termék a cég mögött (nem piramisjátékról van-e szó, ahol a beléptetésért szedett díjból vagy virtuális termék eladásából (pl. fektess be egy majdani termékbe, vagy fektess be egy kriptovalutába, ami még nem létezik, de ha bejön, mindenki jól jár) származó pénz forog a cégben?
– Mit mondanak azok a vásárlók, akik már kipróbálták a terméket? (azért az árulkodó, ha azt olvasod, hogy sokan használják és elégedettek, vagy ha még a kutya se hallott róla vagy kimondottan elégedetlenek a vevők)
– Te magad szívesen használnád a terméket? (nem tudod hitelesen értékesíteni azt, amiben nem hiszel és soha nem próbálnád ki)
– Van-e értelme a terméknek, tényleg olyan újszerű, különleges-e, mint ahogyan azt mondják? Tényleg nincs alternatívája? (pár éve pl. több videós szolgáltatásokat kínáló MLM is volt a piacon, amik gyakorlatilag azt csinálták, mint a Youtube-al is meg lehetett oldani ingyen)
– Szüksége van a termékre egyáltalán a vásárlóknak? (végezz egy kis piackutatást, hogy vajon az adott termék által megoldott problémára van-e keresés)
3. Tőzsde és egyéb befektetési lehetőségek Rengeteg hirdetés ígér gyors meggazdagodást a befektetésedért cserébe. Gyors pénzkereseti lehetőségnek azonban ezt sem nevezném. Ismerek olyanokat, akik évek óta élnek tőzsdézésből: mindegyikük évekig járt tanfolyamokra, mire eljutott erre a szintre és korántsem passzív jövedelemről van szó, napi szinten foglalkoznak a befeketetéseikkel, rendszeresen újratervezik a stratégiájukat és rendszeresen fejlesztik a tudásukat ahhoz, hogy egy tisztességes havi fizetésnek megfelelő és stabil összeget össze tudjanak hozni ebből. Lehetséges tehát ezt megvalósítani, de ha villanyszámlára kell a pénz gyorsan, akkor semmiképpen nem ez a te utad.
Meg lehet élni blogolásból?
Ha már netes pénzkeresés, sokaknak eszébe jut, hogy indítanak egy blogot vagy videóblogot és a hirdetési bevételekből élnek majd.
Az ötlet nem kivitelezhetetlen, de nem lehet könnyen és munka nélkül megúszni. Ahhoz, hogy hirdetőid legyenek 2 dolog kell:
1. egy adott téma iránt érdeklődő célcsoportot minél nagyobb számban összegyűjteni az oldaladon,
2. felvenni a kapcsolatot ügynökségekkel, potenciális hirdetőkkel, médiaajánlatokat készíteni, ott nyüzsögni mindenhol, ahol csak a lehetséges hirdetők megismerhetik az oldaladat.
Rendszeresen dolgozom ügynökségekkel és ők gyakran panaszolják, hogy 1-1 témában nem találnak jelentős követőszámmal rendelkező bloggereket, mert a keresőben nem érik el őket (mindenki a Facebookon nyomul és elfelejtik, hogy létezik keresőoptimalizálás is), az ismeretségi körükben sem tud senki ilyet mondani és a saját kapcsolati listáikon sincsenek rajta. Az ügynökségek többnyire ezt a 3 lehetőséget veszik alapul (kereső, ismerősök, meglevő kapcsolatok). Ha azt szeretnéd, hogy megtaláljanak, készíts egy alapos médiaajánlatot és keresőoptimalizálj, legyenek PR aktivitásaid (pl. felmérés az olvasóid körében), aminek a kapcsán a sajtóba is bekerülsz, keresd a lehetőségeket a személyes bemutatkozásra (kapcsolatépítő klubok, rendezvények, ahol bemutatkozhatsz, mint blogger, de akár egy TED rendezvény is jó lehet erre stb.) és keresd a kapcsolatot más bloggerekkel, partnerekkel is, hogy minél több szál vezessen hozzád.
Egy kellőképpen látogatott blog felépítése egyébként nem fél perc és egyáltalán nem megy máshonnan „kölcsönvett” vagy csak úgy néha-néha gyorsan odavetett írásokkal. Az átvett tartalmakat a Google gyenge keresőbeli helyezéssel jutalmazza (és az olvasók sem hülyék, felismerik, ha ugyanazt már máshol olvasták). A posztok minősége is fontos. Ha a témád vizuális (pl. divat, művészet, lakberendezés), különösen fontos, hogy jó minőségű és a szellemi jogokat sem sértő fotókat használj.
Egyébként bloggerként sem csak a hirdetésekből élhetsz (és vannak olyan témák, ahol annyira szűk a célcsoport vagy olyan kevés a hirdető, hogy nem is tudnál). Itt találsz további 9 ötletet arra (a hirdetésen kívül), hogyan lehet megélni egy blogból.
Vállalkozónak kell ehhez lenni? Bár sokan fű alatt csinálják pl. a háztartási kisegítő munkákat vagy a gyermekfelügyeletet, ha teljesen szabályosan szeretnéd csinálni, számlaképesnek kell lenned. Nincs kiskapu és nincs olyan, hogy „annyi minden van a neten, nem veszik észre, ha egy Facebook csoportban árulom a termékeimet”. De bizony észreveszik, sőt: még inkább észreveszik, mert a neten minden visszakereshető, visszakövethető és a NAV ellenőr átlagos csoporttagnak tűnik, amikor becsatlakozik a csoportba. Tehát, ha komolyan szeretnél akár kiegészítő jövedelemként értékesíteni, szolgáltatni, tessék kiváltani a vállalkozói igazolványt.
Jó hír, hogy ha mellékállásban csinálod, tehát van legalább heti 36 órára bejelentett munkahelyed, akkor nem kell kötelező járulékokat fizetned és csak a bevételed után adózol.
Ha főállásban csinálod, akkor fizetned kell a járulékokat, de választhatod a KATA adózást, így fix havi összeget kell befizetned és ezzel letudtad az összes kötelezettségedet (kiszámítható, követhető minden, nem érnek meglepetések) és szüneteltetheted a vállalkozást, ha pár hónapig nem tudsz vele foglalkozni és nem kívánsz adózni sem (pl. ha csak nyáron csinálod, akkor télen nem kell se adót, se járulékot fizetni)
Hogyan lehetne neked is működő online vállalkozásod? Tudj meg róla többet az ingyenes Vállalkozásindítás Online Mesterkurzusban! Csatlakozz itt!