Hú, eljött a nagy pillanat: elindult az első blogod, elkészült az első weboldalad, végre megnyílt a webáruházad. És most hogyan tovább? Hogyan találnak rá a vevők?
Sokan ilyenkor csak várnak-várnak, hátha a keresőből megtalálják majd az oldalt.
Mások elkezdik az ismerősök között terjeszteni.
Megint mások céges Facebook oldalt készítenek és elkezdenek posztolni.
Sokan vannak, akik elkezdik mindenhol terjeszteni a linkjüket, fórum-aláírásban, emailben, a tájékozatlanok hozzászólás-spamban, az okosabbak a témához kapcsolódó hozzászólásokban. Ez azonban rengeteg munka, alig hoz eredményt és még rontja is az éppen csak épülgetni kezdő hírnevedet.
Sokan vannak azok is, akik minden lehetőséget megragadnak, ahogyan ismertséget lehet szerezni: elindulnak minden honlap- és blogversenyen, beteszik a linket az email aláírásukba, a névjegyükbe, rendezvényekre járnak és bemutatkoznak, nyereményjátékot szerveznek, partnereket keresnek.
Ezek alapvetően nem rossz módszerek, de a fő gond velük az, hogy esetlegesek és véletlenszerűek. Nem tudhatod, melyiknek milyen eredménye lesz, nem igazán mérhető az eredmény, cserébe viszont rengeteg utánajárás és munka van bennük, kétes eredménnyel. Ahhoz, hogy a vállalkozásod stabilan és megbízhatóan fejlődjön, hogy folyamatosan, kiszámíthatóan legyenek vevőid, ennél többre van szükség. Mit is kell tenned?
1.lépés: Határozd meg a célcsoportot!
Még akkor is tudnod kell milyen célcsoportjaid vannak, ha úgy gondolod, a terméked mindenkinek jó. Gondolj bele, ha van egy puskád nem tudsz vele egyszerre mindenkire lőni. A pontos célzás nem csak olcsóbb és könnyebben kommunikáható, de a céged arculatát, pozicionálását is meghatározza.
Tehát:
– Írd le, kiknek lehet hasznos a terméked!
– Mire tudnák használni?
– Miért lenne jó a terméked nekik?
Ha ez megvan, akkor tudsz továbblépni a következő szintre:
2.lépés: Hogyan használja az internetet a célcsoportod? Hol találod meg őket?
– Van valamilyen egyértelmű problémájuk, amit beírnak a keresőbe? Amire választ keresnek?
– Milyen oldalakat olvasnak? A témához kapcsolódó oldalakon elérhetőek? Ha hírportált olvasnak, melyiket nézik inkább?
– Milyen szokásaik vannak? Van valamilyen hobbijuk? Milyen zenét hallgatnak vajon? Milyen könyveket olvasnak?
– Milyen magazinokat olvasnak? Néznek rendszeresen tévét? Melyik csatornákat nézik? Melyik műsorokat? Milyen rádióműsorokat hallgatnak vajon?
– Milyen eszközzel interneteznek? Mobilon? Asztali gépen? Tableten? Milyen alkalmazásokat használnak?
– ha ezeket a kérdéseket megválaszolod, megtudod, hol lehet elérni a célcsoportot az interneten, hol találod meg őket. Hogyan tudhatod meg ezeket?
Első körben a józan paraszti eszet ajánlom. Ha pedig a fantáziádat már kimerítetted, akkor például a Google Kulcsszótervező Eszköz segít megmondani, hogy az egyes szavakra, kifejezésekre keresők, mire keresnek még, a Google Trendsből megtudhatod az egyes szavakra keresők demográfiai adatait is, a Facebook Audience Insights segítségével pedig sokat tudhatsz meg arról, hogy az egyes oldalaknak kik a lájkolói, de érdemes statisztikák, infografikák után is kutakodni a keresőben, sok hasznos információt megtudhatsz így a célközönségedről. Ezek az adatok akkor is a hasznodra lesznek, ha elsősorban ingyenes eszközökkel szeretnél látogatókat szerezni és akkor is, ha hirdetni fogsz.
3.lépés: A stratégia
A látogatószerzéshez nem elég néhány eszközt véletlenszerűen kipróbálni, ahhoz, hogy jól működjön a látogatószerzésed, stratégiára van szükség és kitartásra.
2 lehetőséged van:
1. Kezdettől fogva hirdetsz és így építesz fel egy olvasótábort és csak később kezded el ingyenes eszközökkel kibővíteni a látogatószerző tervedet.
2. Ingyenes eszközökkel indulsz el és csak később, amikor már van bevételed, akkor kezdesz el hirdetni.
Ha az utóbbit választod, akkor pénz helyett sok munkát és kitartást kell befektetned abba, hogy stabil látogatottság alakuljon ki az oldaladon.
Annakidején, 9 évvel ezelőtt az induló blogomra minden egyes nap feltettem egy blogbejegyzést. Keresőoptimalizáltam és tudatosan regisztráltam az oldalt a linkgyűjteményekbe minden egyes nap az első hónap folyamán. Az első 4 hétben naponta 5-10 látogató fordult meg az oldalon. 1 hónap után az egyik nap 86 látogató látta az oldalt. Hurrá! Mára naponta átlagosan 12.000 ember olvassa az oldalt úgy, hogy egyáltalán nem hirdetem, ők azok, akik a keresőből jönnek. Ha az első 3 hét után abbahagyom, mondván, nem hozott elég gyorsan eredményt, soha nem jutok el idáig.
Ma sokkal könnyebb gyorsan látogatókat szerezni az oldaladra, ugyanis míg régebben szinte csak a keresőből érkező forgalomra hagyatkozhattál, a közösségi oldalak ma sokkal gyorsabban, több látogatót hozhatnak, ha ügyesen használod őket.
Ha nincs pénzed hirdetésre, a legfontosabb, amit az oldaladnak tartalmaznia kell: a jó tartalom.
Akár keresőből szeretnél sok látogatót szerezni (ez akkor hasznos, ha a célcsoportod problémái egyértelműen azonosíthatóak és azokra rá is keresnek a Google-ben), akár a közösségi médiából (ez különösen akkor hasznos, ha tömegterméked van, amit nem kell sokat magyarázni a célcsoportnak, vagy ha a célcsoport nem keresi tudatosan a megoldást a problémájára) jó tartalomra mindenképpen szükséged lesz.
A jó tartalom nem csak szakmailag jó, hanem az olvasó szempontjából is:
– jól olvasható,
– gyorsan áttekinthető,
– gyakorlatias,
– nem finomkodik, konkrétan adja át a tudást,
– a cím, az alcím és a lead (rövid összefoglaló a cikk elején) “eladja” az írást, annyira érdekes, hogy az olvasó tovább olvas.
Ahhoz, hogy minél jobb eredményeket érjél el, érdemes folyamatosan elemezned a saját statisztikáidat, így egyre jobb tartalmakat írhatsz:
– Melyek voltak a leginkább megosztott tartalmaid korábban?
– Milyen címsorokra kattintottak a legtöbben?
– Melyik témát nyitották meg többen a hírlevélben?
Sok okosat mondhatnék még a jó írásról, de az igazság az, hogy gyakorolni kell. Az elsők senkinek nem sikerülnek igazán jól, de minél többet írsz, annál inkább ráérzel majd arra, hogyan kell a te olvasóidnak írnod ahhoz, hogy megértsék, alkalmazni tudják, hasson rájuk, szívesen osszák tovább.
Ez az, amit nem lehet úgy megtanulni, hogy másokról próbálod másolni, hogyan csinálják, ezt csak a gyakorlatban tudod egyre tökéletesebbre csiszolni.
Írj tehát rendszeresen! Lehetőség szerint olyan témákról, amik a célcsoportod fő kérdései, amik a fejében járnak.
Tipp: Írd össze a legtipikusabb 10 kérdésüket a témával kapcsolatban és erről szóljon az első 10 blogbejegyzésed!
Ha rendszeresen írsz, a keresőből egyre több látogató talál majd rá az oldaladra.
És persze nem csak írva készíthetsz tartalmat, hanem készíthetsz podcastokat, videókat, csinálhatsz rendszeresen élő bejelentkezéseket, kitehetsz saját fotókat (Pinterestre, Instagramra, Facebookra), készíthetsz letölthető, kinyomtatható tervezőket, színezőket, naptárakat, recepteket, checklistákat: minél változatosabb a tartalmad annál jobb!
De önmagában a tartalom még nem elég. Ahhoz, hogy kihozd egy-egy tartalmadból a maximumot, el is kell “adnod” az olvasóknak, hogy olvassák el:
– Tedd ki a Facebook oldaladra! De ne csak a linket úgy magában, hanem írj hozzá egy rövid 1 mondatos kis beharangozót is (nagyjából annyit, hogy miben segít a cikk és kinek szól). Hatásosabb, ha cselekvésre is buzdítasz az ajánló végén, pl. “Olvasd el most!”, “Kattints ide:” És még hatásosabb, ha a linket ott hagyod a cikk végén és a Facebook által felkínált előnézetben is. Az előnézetbe a Facebook az oldal címét és első sorait teszi bele, ha akarod, ezt ilyenkor rákattintva még hatékonyabbra írhatod át.
– Készíts a cikkhez egy kiemelt képet, amit illessz be a cikkbe, ez fog majd megjelenni a Facebookon is a linkkel együtt! (többen osztják meg a cikket, ha kép is van hozzá)
– A cikk végére az oldaladon írd oda, hogy ha tetszett, akkor osszák meg!Az a tapasztalatom, hogy egyrészt, ha megkéred az olvasókat a megosztásra, akkor többen osztják meg, másrészt, ha nincs lájk gomb, csak megosztás van, több spontán megosztás jön, mert így akinek tetszik és komolyan tetszik, az megosztja a Facebookon a cikket, így többen látják, mintha egyszerűen csak sokan lájkolnák a cikket.
– A kész cikket oszd meg Pinteresten és tedd ki az Instagramodra is, hogy elkészült (tedd be a linkjét a bioba vagy használj linkrövidítőt és a rövid linket másold be a képhez a szövegbe!)
– Építs kezdettől fogva hírlevéllistát, így az új bejegyzéseidet ki tudod küldeni a feliratkozóknak is! (és meg is kérheted őket, hogy ha tetszett a cikk, küldjék tovább, ez is hozhat új látogatókat).
A tartalomfejlesztés nagyon jó módszer, azonban tudnod kell róla, hogy hosszú távra szól. Kicsi az esélye, hogy azonnal sok embert érsz el vele, viszont lassan, de biztosan növekvő látogatottságot eredményez.
A stratégia másik felébe tartozik a hirdetés, ami fizetős viszont azonnali megoldást jelent. Ha 15 vagy 20 évvel ezelőtt kezdtél volna vállalkozni, a hirdetés rengeteg pénzedbe került volna, most viszont a Google és a Facebook mérhető, optimalizálható hirdetéseinek révén fillérekért érhetsz el nagy tömegeket, vagy akár pontosan azt a szűk célcsoportot, akit szeretnél elérni. Nincs ma ennél gyorsabb és olcsóbb módszer egy új honlap elindítására és az első vevők megszerzésére. Ha biztosra szeretnél menni, ha mihamarabb szeretnél vásárlókat, bevételeket, akkor elkerülhetetlen, hogy hirdess.