Nap, mint nap kisebb és nagyobb cégek, bloggerek ezrei indítanak valamilyen nyereményjátékot a Facebookon, hogy növeljék a rajongói táborukat. Jómagam is több ilyen játék lebonyolításában résztvettem már. A legtöbben másoktól lesik el, hogyan kell játékot indítani, szájról szájra járnak a legendák a fantasztikus eredményekről, és ugyancsak szájhagyomány útján terjednek az erre vonatkozó szabályok is. Rebesgetik, hogy már nem szabad a Facebookon játékokat indítani – ezt a félinformációt már több embertől is hallottam, most utánajártam, hogy vajon tényleg nem szabad-e.
FIGYELEM: A cikk a 2011-es szabályokat tükrözi, ha az aktuális Facebook nyereményjáték szabályokról szeretnél olvasni, javaslom ezt a cikket
Egy kis történelem
Sokáig a Facebook a reklám célú játékok Mekkája volt, mert semmilyen komolyabb szabályozás nem kötötte a marketingesek kezét ezen a téren. 2009. októberében ez megváltozott, amikor egy nagyon szigorú szabályozást vezetett be erre vonatkozólag a Facebook. A játékok szervezéséhez ezt követően írásos (!) engedély kellett a Facebooktól, a havi minimum reklámköltésnek el kellett érni a 10.000 dollárt és egy harmadik féltől származó szoftvert kellett használni a játék lebonyolítására.
Nyilvánvaló, hogy ez olyan szigorú szabályozás volt, amit folyamatosan mindenki áthágott, és erről a Facebooknál is tudtak, ezért 2010. november 19.-én megváltoztatták a feltételeket: innentől kezdve nincs szükség írásos engedélyre, havi minimum reklámköltésre, azonban minden nyereményjátékhoz egy alkalmazást kell létrehozni a Facebookon itt: http://www.facebook.com/developers
Itt két lehetőséged van:
1) Saját alkalmazást készítesz
Ez lehet egy komplexebb Facebook alkalmazás (pl. egy teszt) vagy egy egyszerűbb HTML vagy PHP alapú oldal, amit a Facebook iframe alkalmazása jelenít meg a Facebookon. Ez utóbbit magad is elkészítheted.
A legtöbben úgy indítanak nyereményjátékot, hogy egy üzenőfali bejegyzésben vagy egy jegyzetben közzéteszik a szabályokat, az iframe alkalmazás révén azonban egy nagyon jó eszköz kerül a kezedbe, hiszen a rajongói oldaladon belül egy külön Facebook oldalon teheted közzé a játékod hírét, a részvételi feltételeket és a szabályokat. Ennek számos előnye van, pl. az, hogy a játék kiírása nem tűnik el a Facebook üzenőfaladon a süllyesztőben, a játékosoknak nem kell keresgélniük, hol vannak a feltételek, összeszedettebben tudsz kommunikálni és külön linkkel tudsz a játék helyére hivatkozni. Mivel az oldalt te magad készíted el, ezért bármilyen grafikát vagy külső funkciót megjeleníthetsz rajta, videót, flash játékot, szavazást, tesztet… bármit, ami egy Facebook oldalon elfér.
2) Külső alkalmazást használsz
Egy komplexebb nyereményjáték elindításában nagy segítségedre lehet egy külső alkalmazás, ahol szinte minden nyereményjáték típusra találsz kész, előre megírt megoldást. Ilyen pl. a Wildfire app, a Fanappz vagy az Easypromos. Ezeknek az előnye, hogy olyan játékokat tartalmaznak, amik már eleve megfelelnek a Facebook promóciós szabályzatának.
Mik a játékszabályok?
A Facebook promóciós szabályzata pontosan meghatározza, milyen játékokra érvényes a szabályozás.
Ide tartoznak a szerencsejátékok (minden olyan játék, ahol a végén sorsolással dől el, ki lesz a nyertes) és a tudás alapú játékok is (ahol a játékosok tudása, teljesítménye alapján dől el, ki kap díjazást).
A legfontosabb ezzel kapcsolatban, hogy a játék lebonyolításához nem használhatod a Facebook eszközeit, azaz:
- szavazatgyűjtésre (nem lehet szavazatokat gyűjteni a Like gomb segítségével)
- a nyertesek értesítésére (nem értesítheted a nyerteseket Facebook üzeneten keresztül, sem chaten és nem teheted ki a nyertesek nevét az üzenőfalra)
- fotók feltöltésére (nem lehet olyan versenyt csinálni, amiben fotókat kell feltölteni a falra és ezzel lehet résztvenni a versenyben)
- regisztrációra (nem mondhatod azt, hogy aki lájkolja az oldalamat, az vesz részt a versenyben)
Az alapszabály tehát összefoglalva annyi: nem használhatod a Facebook eszközeit nyereményjátékra.
A versenyed szabályait pontosan közölnöd kell a verseny oldalán és le kell írnod azt is, hogy a versenynek nincs köze a Facebookhoz, nem ő felel a lebonyolításáért, valamint, hogy a versenyre való jelentkezéskor átadott személyes adatokat nem a Facebooknak, hanem neked adják át a jelentkezők.
Nem kell bejelenteni azt az esetet, amikor a saját blogodon indítasz nyereményjátékot és azt közzéteszed, reklámozod a Facebookon, kivéve, ha a saját játékodban valamilyen Facebook eszközt használsz, pl. lájkolni kell, a Facebook saját funkciójával hozzászólni, tartalmat feltölteni a Facebookra stb.
Akkor mit lehet tenni?
Bármilyen versenyt csak egy harmadik alkalmazáson keresztül lehet elindítani, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a felhasználók csak ezen keresztül jelentkezhetnek, ezen keresztül tölthetnek fel fotókat, szavazhatnak stb. Nem lehet a játékban való részvétel feltétele, hogy a felhasználó bármilyen tartalmat tegyen közzé a Facebookon, fényképet töltsön fel stb. Ha van játékod, akkor a Facebook eszközeit (Like gomb, Megosztás stb.) a játék megosztására, reklámjára használhatod, de magára a játékra nem.
Például egy fénykép feltöltésről szóló verseny esetén feltölthetik a képeket a saját üzenőfalukra és belinkelhetik a verseny oldalára, vagy egy külső alkalmazásban kell megoldaniuk a feltöltést (pl. a Photo Contest App segítségével)
És mi a helyzet a „Lájkold az oldalam!” típusú játékokkal?
Ez nincsen megtiltva, de csak azoknak adhatsz díjazást, akik a játék ideje alatt első alkalommal lájkolták az oldaladat és ezt egy a verseny céljára elkülönített alkalmazás oldalon tették meg (ilyet te is készíthetsz HTML-ben, a Facebook Like gombjának felhasználásával).
Amire még használhatod a Facebookot (és nem nyereményjáték):
Az oldaladon gyűjthetsz e-mail címeket, kitehetsz megrendelő űrlapot, vagy akár egy komplett webshopot is felépíthetsz. Szabályosak azok az akciók is, amikor valamilyen tartalmat, vagy kedvezményt csak azoknak adsz, akik lájkolják az oldaladat, ezt olyan alkalmazások segítségével tudod megoldani, amik képesek kapuoldalakat kezelni (ilyen pl. a Wildfire és a 247 Grad, amit én is használok)
Mekkora a lebukásveszély?
Természetesen a Facebook nem fog minden egyes versenyt tüzetesen megvizsgálni, azonban soha nem tudhatod, mikor kerülsz megfigyelés alá. Amennyiben nem tartod be a szabályokat, büntetésül a játék minden egyes anyagát eltávolíthatják, letilthatják az oldaladat, az alkalmazást vagy akár a hozzáférésedet is.
Fontos továbbá, hogy a Facebook versenyekre vonatkozó szabályainak betartása nem jelenti azt, hogy a hazai törvényi előírásoknak nem kell megfelelned, azaz a bejelentésköteles nyereményjátékokat továbbra is ugyanúgy be kell jelentened.
Te szerveztél már nyereményjátékot a Facebookon? Mik a tapasztalataid?
37 Comments
Epeeke
2017. szeptember 13. szerdaKedves Ágnes!
Nekem olyan. Kérdésem lenne,ha facen indultunk 2 hónapja egy szavazz a képre több fordulós kép lájkolos versenyen. Megnyertük az első díjat. Azóta se kaptuk meg a nyereményt ilyen olyan kifogásokkal élve. Mit tudok tenni? Hova forduljak? Köszönöm szépen a segítséget előre is.
Vida Agi
2017. október 02. hétfőA legjobb, ha az ügyvéded keresi meg az illető céget hivatalos levélben, amennyiben pedig ez eredménytelen, a Fogyasztóvédelemhez lehet fordulni jogorvoslatért.
Fábi László
2016. december 23. péntekKedves Ági!
Sok helyen lehet olvasni arról, hogy a facebook milyen módon szabályozza a hirdetést.
Arra hol lehet bármilyen támpontot találni, hogy az ilyen szabályos játékok után kinek milyen adófizetési kötelezettsége van?
(A NAV 40. sz tájékoztató füzete szerintem nem elégséges)
Mit kell tenni ahhoz, hogy ne csak a facebook, hanem a NAV „játékszabályzatának” is megfeleljen a játék?
Köszönöm a segítséget!
Vida Agi
2016. december 26. hétfőBizonyos mértékű nyeremény után SZJA-t kell fizetni és azt be is kell vallani. Itt olvashatsz arról, mikor nem kell bejelenteni és adózni utána és mikor igen: http://ado.hu/rovatok/ado/mikor-adomentes-a-nyeremeny
És itt is: http://ado.hu/rovatok/ado/a-nyeremenyjatekok-szemelyi-jovedelemadoja
Fiserné Koplányi Eszter
2016. szeptember 19. hétfőKedves Ági!
Meghirdettem egy nyereményjátékot az fb-on, osszák meg a bejegyzést, és likolják az oldalt. Majd a megosztások megtekintésének sikertelensége után kezdtem böngészni, amikor is rátaláltam az írásodra. Az általad leírtak még mindig fennállnak? Mert ezek alapján törölnöm kellene a post-ot?! További szép napot, Eszter
Vida Agi
2016. szeptember 23. péntekEz egy régebbi cikk, a szabályozás azóta sokat lazult. Nyereményjátékot lehet szervezni, de néhány dologra oda kell figyelni.
Nem kérheted meg a felhasználókat, hogy a játékban való részvételhez:
– lájkolják az oldaladat,
– osszák meg a bejegyzést,
– jelöljék be magukat egy képen (kivéve, ha a fotón ő maga is rajta van, pl. egy rendezvényen).
Fontos, hogy igazságos legyen a sorsolás, tehát nem lehet benne olyan opció, ami nem nyújt egyenlő esélyeket. Pl. nem sorsolhatsz egy adott poszt megosztói között, mert a megosztók listáját nem tudod teljes mértékében elérni (csak azokat látod, akiknek az adatvédelmi beállításában nincs bekapcsolva ez az opció)
Amit megtehetsz:
– azok között sorsolsz, akik hozzászóltak vagy lájkoltak egy bejegyzést,
– feltöltöttek egy képet egy hozzászólásba,
– szavaztak a lájk gomb használatával egy bejegyzésre vagy hozzászólásokra,
– betaggeltek valakit egy hozzászólásba.
Ildikó
2011. december 09. péntekszia Ági!
A 2010.01.18-i bejegyzésedhez szerettem volna hozzászólni (sima nyereményjátékos), de oda már nem lehet.
Azt szeretném tőled kérdezni, hogy ha a blogomban saját nyereményeket (e-book-ot, kupont) ajánlok fel és úgy sorsolom ki, akkor az nyereményjátéknak minősül? Azazhogy kell hozzá közjegyző meg minden egyéb?
Tudsz erről valamit?
Köszi
Ildikó
Talabos Viktória
2012. augusztus 22. szerdaNem kell közjegyző, de ha hivatalosan és mai jogszabályoknak megfelelően csinálnád, értéket is megnevezve, akkor a nyereményadóval számolnod kell…
Balázs
2011. november 30. szerdaSzia Ági!
Egy kérdés: ha egy üzenet (kép) megosztásáért cserében kedvezményt adok ha rendel utána tőlem a megosztó, az most akkor játék?
Az egyértelmű, hogy használom a Facebook eszközét hozzá…
Köszi, Balázs
Vida Agi
2011. december 01. csütörtökHa automatikusan jár a kedvezmény és nincs sorsolás, akkor ez nem nyereményjáték.
Attila
2011. július 29. péntekKedves szabályos FB promóciókat indítani szándékozók!
Augusztus 20-ig nettó 1.000 Ft-ért tudtok a MyPromo kampányszerkesztővel 2 hetes Facebook nyereményjáték vagy kupon kampányokat indítani külön alkalmazásként, ahogyan azt a Facebook engedi.
Az üzemeltető minden kampányt közzétesz a lista oldalán http://apps.facebook.com/mypromo valamint reklámozza azokat a több, mint 13.000 fős rajongói falán is: http://www.facebook.com/mypromo.hu
Nézzetek utána, mert magyar nyelvű a szerkesztő, egyszerű, gyors és a legolcsóbb megoldás! Webcím: http://www.mypromo.hu
Sok sikert és eredményes kampányokat!
Angela
2011. július 02. szombatAkar valaki közös játékot velem?
Himer Csilla
2011. július 03. vasárnapIgen. Például én… 🙂 Az oldalon keresztül elérhetsz.
Angela
2011. július 02. szombatJajj, de nehéz, jajj, de nehéz!
Bernadett
2011. július 02. szombatÁgi, ismered ezt az oldalt? http://www.webnyertes.hu
A webynertes.hu –nak van egy szolgáltatása, aminek a lényege, hogy a weboldalad megismertetik a célpiaccal, Te felajánlasz valamilyen nyereményt, amiért tömegesen jönnek a látogatók, és a feliratkozók.
Szerinted ez jó megoldás a listaépítéshez?
Vagy inkább a facebook-os nyereményjáték hatékonyabb?
Vagy milyen másik és jobb megoldást tudnál javasolni?
Köszönöm válaszodat,
Bernadett
Vida Agi
2011. július 04. hétfőIgen, ismerem, jó az ötlet. Amit tudni kell, hogy a nyereményjátékok révén nem igazán lesz szűrt, minőségi listád, hiszen ilyenkor mindenki regisztrál, aki nyerni akar, és elég sok a visszaélés is, ezzel is számolni kell.
Z.Cs.Eszter
2011. július 01. péntekMost indítottam egy nyereményjátékot.
Elkezdtem elolvasni a facebook szabályait, elindításának lépéseit, és feladtam, mert túl bonyolultnak tűnt.
A nyereményjátékot nem tudom, hol fogom még reklámozni, mert ebből a szempontból a facebook tényleg nagyszerű lenne.
Vida Agi
2011. július 04. hétfőEszter, reklámoznod szabad a Facebookon a játékot, kiteheted az üzenőfaladra, hogy jöjjenek játszani az oldaladra, ez nincs megtiltva.
Talabos Viktória
2012. augusztus 22. szerdahasználd a FB hirdetését, mert olcsó és hatékony 🙂
Attila
2011. június 29. szerdaSzia Ági!
Nagyon tetszett az összefoglalód, igazán szakmai, de mégis érthető volt.
Kis kiegészítésként jegyzem meg, hogy van hazai fejlesztésű (magyar nyelvű) közösségi kampányépítő alkalmazás is, a neve MyPromo. Itt találjátok: http://www.mypromo.hu
Próbáljátok ki!
Sok sikert!
Attila
Ági
2011. június 27. hétfőSzia Ági!
Csatlakozom az előttem szólók „tömegéhez”. Nekem is nagyon bonyolult ez a FB! Egy ilyen kampány, pedig szinte elérhetetlen. De úgy vagyok vele, hogy szép sorban mindent…
Köszönöm azért rengeteget tanulok tőled.
Talabos Viktória
2012. augusztus 22. szerdaNem is bonyolult, ha én tudom kezelni, akkor bárki 🙂
Legfeljebb fura, mert folyton alakítják 🙂
drtoth
2011. június 16. csütörtökKedves Ági! Köszönjük a szuper tippet, éppen ilyen alkalmazást kerestünk a napokban! A Fanappz-t már ki is próbáltuk! :-))
http://www.facebook.com/lovasok?sk=app_19827163485
Noé
2011. június 16. csütörtökÁgi! Nagyon jó összefoglaló! Kétszer is elolvastam. Ami érdekes, hogy eddig csak olyan nyereményjátékokkal találkoztam, ami szabálytalan volt. 🙂
Nem tudsz esetleg linkelni szabályosan kivitelezett nyereményjátékokat Facebookon … magyarul? 🙂
Nekem egyébként kínai ezek a facebook alkalmazások. Nem tudom hova tenni. Egy ilyen cikk elolvasása után jövök rá, hogy a FB és a benne rejlő lehetőségek egy nagy homály számomra.
Egyébként meg most szeretnék létrehozni egy üzleti oldalt, hogy elkezdjem kitanulni. 🙂
Talabos Viktória
2012. augusztus 22. szerdaElhiszem, hogy kínai.
ha nem vagy programozó, akkor annyira kell csak átlátnod, hogy le tudd adni az igényed egy FB marketingesnek, azaz tudd, hogy
„azt akarom, hogy amikor rákattint, lájkolja az oldalat, adja meg a címét, a címet a program küldje a hírlevélszoftvernek, ami küldni neki a leveleket azután, majd prögesse meg a szerencsekereket vagy kaparja le a sorsjegyet, vagy törje fel a szerencsesütit stb (ez itt a te kreativitásod), végül a program megköszöni a részvételt, posztol a felhasználó üzenőfalára.”
Kb ha így meg tudod fogalmazni, ez alapján a programozó készíti el neked az alkalmazást, amit FB-barát tárhelyre rak, telepít és működtet.
Mindig konzultálj előtte FB marketingessel, mert a végén csak egy valamilyen hasraütésszerű programot kapsz és nem biztos, hogy kiszolgálja a marketingedet vagy azokat vonzza be az üzleti oldaladra, akiket te szeretnél.
Ajánlom magunkat 🙂
Barbi
2011. június 15. szerdaJajj, de nem tehetek róla, úúúúútálom a Facebook- ot.
Számomra abszolút átláthatatlan az egész. Minden héten változtatnak valamin, amit addig megszoktam, egyszer csak belépek és másként van…
Arról nem is beszélve, hogy kisvállalkozói fiókkal (ami nekem van a FB- on) nem lehet like-olni és gyakorlatilag semmit se enged csinálni, csak dísznek van 🙁
Utánajártam egyszer a Súgóban, hogy miért is van ez. Azt írták, hogy a Facebook alapvetően nem arra van, hogy a vállalkozásomat népszerűsítsem vele, hanem személyes használatra… No comment. Személyes használatra szerintem leginkább a tinik használják… Hiszen minden arról szól manapság, hogy hogyan marketingezz a FB- on ????!!!!
Személyes profilt meg nem szeretnék létrehozni, úgyhogy gyakorlatilag semmire nem tudom használni a Facebook- ot.
Noé
2011. június 16. csütörtökBarbi! Én úgy tudtam, hogy az üzleti oldalhoz kell személyes profil. Hm? Ezek szerint mégsem?
Noé
2011. június 16. csütörtökUtánanéztem. Rosszul emlékeztem. Helyesen: személyes profil nélkül nem tudsz üzleti oldalt teljes jogkörrel menedzselni. Hm? Mit jelent konkrétan, azt nem tudom, de nem lehet, hogy ez okozza nálad a problémát?
Talabos Viktória
2012. augusztus 22. szerdaKétféleképpen lehet céges oldalad (továbbiakban: klub).
1) vagy létrehozod a személyes profilod alól vagy
2) a FB kezdőlapján (bejelentkezés előtt) regisztrálod a klubot
A 2. változatnál nem készül hozzá személyes profil, ergo a profil létéhez nincs kötve a klub menedzselése.
Heni
2011. július 22. péntekEz nemrég megváltozott, és most már céges oldallal is lehet lájkolni oldalakat és bejegyzéseket, kommentelni, stb. Jobbra fent ki tudod választani, hogy „Use Facebook as page” – nekem eddig mindig sikerült, bár azt hiszem minimális lájkoló számhoz kötve van. Van más is, akinek ez nem megy?
Talabos Viktória
2012. augusztus 22. szerdaNincs minimál létszámhoz kötve.
Két üzemmód van: klub és magánszemély (hacsak a klubod nem önállóan regisztrált, nem profil alól menedzselt céges oldal). Most még egyszerűbben ki tudod választani a két üzemmód egyikét pl. többek között a timeline adminfelületén.
Csányi Andi
2011. június 14. keddÉn még nem szerveztem nyereményjátékot, de gondolkozom rajta. Most viszont elbizonytalanodtam, hogy is lehet jól csinálni. Ráadásul az is nehezít a helyzeten, hogy angolul csak nagyon alap dolgokat tudok.
Konkrétan olyan játékot szeretnék indítani, hogy a készülő 2012-es határidőnapló borítóterveire lehet szavazni, a szavazók között a játék végén 2 példányt szeretnék kisorsolni a naplóból ajándékként. A határidőnapló pedig azzal a borítóval készül el, amire a legtöbben szavaznak.
Most már végképp nem tudom, hogy lehet ezt a Facebookon megcsinálni.
Vida Agi
2011. június 15. szerda2 lehetőség van:
1. megcsinálod a blogodon a játékot, felteszed ide a képeket és egy külső szavazós alkalmazással lehet szavazni, mint amilyen pl. a http://micropoll.com A Facebookon pedig csak népszerűsíted a játékot.
2. Ugyanezt megcsinálod, de egy üres HTML oldalon, majd a Facebook Iframe alkalmazásával megjeleníted a Facebook oldaladon (itt jól le van írva, hogyan lehet az iframe alkalmazást beüzemelni: http://incendo.hu/iframe-alapu-egyedi-facebook-oldal-letrehozasa/ de vannak erre is alkalmazások, amik megjelenítik neked az elkészült HTML oldalt egy fül alatt, én pl. a fent említett 247 Gradot használom)
Noé
2011. június 16. csütörtökÁgi! A nyereményjáték FB-on való népszerűsítésére jó ötletnek találod a kapuoldal létrehozását erre a célra? … Bár alapvetően nem erre szokták asszem használni.
Vida Agi
2011. július 04. hétfőIgen, pontosan ezt kell tenni, egy kapuoldalon kell lenni a játéknak.
Kolozsi Mariann
2011. június 14. keddKöszönöm Ági! Van egy nagyon jó érzéked hozzá, mikor milyen témát érdemes elővenni és megvizsgálni.
Ez is pont egy ilyen. Aktuális, kérdéses és most már tisztább:)
További szép napot: Mariann
[…] Arra gondoltam, hogy Ági oldalát biztos mindannyian ismeritek, felesleges is szinte bemutatni, úgyhogy inkább a Facebook nyereményjátékos cikkére irányítom a figyelmet, bloggerként nem árt tudni, mik a hi…. […]