– olvastam egy szoftver reklámozó honlapon a minap. Őszintén szólva nagyon találó ez a szlogen: bizony a legtöbb kezdő (vagy még csak keresgélő) vállalkozó azért bukik meg, mert ugyan tudja mit kéne csinálni, látja a lépéseket, tennivalókat, de lebeszéli magát róla.
„Ez nekem úgysem menne”
„Nem, én ezt nem tudom megtenni”
„Mindent megpróbáltam, de…”
Például a napokban olvastam egy hölgy levelét, aki kipróbálta az Adwords-öt, de nem vált be neki. Hirdetett egy portálon, de az sem vált be. Elkezdett listát építeni, de nem működött. Aztán a dolgok mélyére ástunk. És kiderült, hogy mindössze 1 hónapig hirdetett az Adwordsben, és hát jöttek a látogatók, de drága volt a kattintás. 2 hétig jelent meg a bannere egy portálon, de nem sokan mentek át. És feltette a hírlevél-feliratkozást az oldalára, de olyan kevés látogatója volt, hogy csak nagyon lassan épült a lista.
Akkor most az Adwords rossz eszköz? A bannerhirdetés nem működik? A listaépítés csupán egy mítosz?
Természetesen nem.
De a marketing arról szól, hogy kipróbálok egy eszközt, tesztelem, javítok egy kicsit rajta, megint tesztelem és megint javítok. Persze mielőtt eldöntöm, hol reklámozok, mit kezdek el tesztelni, finomítani, előtte megnézem, egyáltalán az adott felülettel el lehet-e érni a célcsoportomat. Az Adwordsnél ez nagyon egyszerű, hiszen meg tudom nézni, hány keresés van a témámat érintő szavakra, kifejezésekre. Azt is meg tudom nézni, vajon növekvő tendenciát mutat-e keresés a témámhoz tartozó kulcsszavakra.
Fel tudok kutatni olyan oldalakat, amiket olvas a célcsoportom (és ezek már nem feltétlenül a témámhoz kapcsolódnak), ahol el tudom érni őket. És, ha jónak tűnik, akkor tesztelem. Ha nem hoz megfelelő eredményeket, változtatok rajta, és csak akkor dobom ki teljesen, ha többszöri tesztelésre sem sikerült elérni azokat az eredményeket, amiket vártam tőle.
Apropó: tudod, hogy amikor kiválasztasz egy reklámeszközt, milyen eredményeket vársz tőle? Én annakidején valahol olvastam, hogy ezt így kéne, ezért ha új eszközt kezdtünk használni, mindig felírtam: mi az a szám, ahol nullszaldós az eszköz és mi az a minimum, amivel elégedett lennék. Aztán pedig azon dolgoztam, hogy ezt a minimumot el tudjam érni. Ha nem ment, akkor megváltunk egymástól, de azért nem írtam le az eszközt, hiszen lehet, hogy ami egy éve nem működött, azt most már az én célcsoportom is használja.
Hol a gond?
Nézzük, hogy egy online hirdetési felület miért nem hozza az elvárt eredményeket, hol lehet a gond:
1. Nem látják annyian, mint amennyire számítottunk (pl. az oldalnak, ahol hirdetsz, nincs akkora látogatottsága, az Adwords hirdetésed beállításai nem megfelelőek)
2. Nem kattintanak elegen a hirdetésre (ilyenkor a banneren kell változtatni egy kicsit, vagy az Adwords hirdetés szövegét átírni)
3. Elegen kattintanak a hirdetésre, de az érkezési oldalon (landing page) nem vásárolnak/iratkoznak fel elegen (ilyenkor az érkezési oldalon kell javítani)
„A rendszerek dolgoznak, az emberek elbuknak”
A mondat elejét megint kiemelném: rendszerek. Egy reklámeszköz, nem reklámeszköz. Egyetlen látogatószerzési forrás, nem forrás. A legszélsőségesebb esetben előfordulhat, hogy csak egyetlen hirdetésből jönnek a feliratkozóid és pont megszűnik az a hely. Mit tennél? (sajnos ez a szélsőséges eset gyakran előfordul azokkal, akik egyetlen eszközre építik a vevőszerzésüket)
Ahhoz, hogy jól működjön a vevőszerző „gépezeted” egy teljes rendszert kell felépítened, ami folyamatosan újabb és újabb látogatókat hoz. Ebben többféle eszköz van benne, például keresőoptimalizálás, Google Adwords, linképítés, bannerhirdetések, állandó partnerek, hirdetés egy szakmai lapban, szakcikkek egy nagy portálon stb. Ha jól építed fel, akkor nem kell az egyik vagy a másik miatt aggódnod, hiszen, ha valamelyik átmenetileg kevesebb látogatót hoz, akkor a többi még mindig működik.
És ez még csak a látogatószerző rendszered. Ahhoz, hogy a látogatókból feliratkozók, majd vásárlók legyenek, ki kell építened a vevőszerző rendszeredet is. Ez időbe telik: le kell ülni és meg kell írni sok-sok hírlevelet és értékesítési oldalt. Aztán pedig javítgatni kell az eredményeken. Egyszerű, nem? Mégis sokan elbuknak közben, de nem azért, mert a rendszer nem működik, hanem azért, mert ők maguk lebeszélik magukat közben. Megindokolják, miért nem működhet az ő esetükben anélkül, hogy valóban végigjárták volna az utat, és addig tesztelgettek, javítgattak, reszelgettek volna rajta, mire végre igazán felépült volna a rendszer.
Házat sem úgy építünk, hogy egy kicsit rakunk a cserepekből, aztán kiássuk az alapot, utána pedig abbahagyjuk, mert nem hiszünk benne, hogy ebből valaha ház lesz, különben is: befújt a szél. A saját házad építésénél pedig nem ér hanyag kőművesnek lenni…
32 Comments
Rita
2010. november 09. keddSziasztok,
segítséget szeretnék kérni. Szeretnék a megacp-n tárhelyet vásárolni, de sajna fogalmam sincs melyik csomag lenne a legmegfelelőbb egy blog oldalnak. Mekkora tárhely kell egy ilyen gazdagmami típusú oldalhoz? (kb: bejegyzés, képek, pdf, videók)
Nagyon megköszönném, ha segítenétek!
Rita
Vida Agi
2010. november 10. szerdaAz Induló 1 csomag megfelel az induláshoz, ha nem akarsz nagyon nagy méretű képeket/videókat feltölteni. De az sem gond, ha kinövöd, lehet utólag bővíteni. Amire figyelni kell, hogy adatbázissal rendelkező tárhelycsomagot vegyél.
Rita
2010. november 11. csütörtökIgazán köszönöm a segítséget! 🙂
Ideje a tettek mezejére lépnem!
Vida Ági
2010. szeptember 25. szombatAnna, ez bizony így van. Az ok egyszerű: túl jó a marketinged, valamint interneten rendelni egyszerű, meggondolni magamat, még egyszerűbb és mivel nincs személyes kapcsolat, ezért látszólag nem jár semmilyen konfrontációval.
Amit tehetsz:
– legyen fizetési határidő és ezt kommunikáld minél több helyen
– jelentkezés után azonnal kapják meg a fizetési adatokat és mondd meg, mit kell tenniük, hogyan kell fizetni, nagyon szájbarágósnak kell lenni, mintha egy 10 évesnek magyaráznád el, mit kell tenni,
– érdemes pdf-ben vagy postán proforma számlát küldeni, ez megerősíti a dolog komolyságát
– az internetes megrendelés elektronikus úton kötött szerződésnek számít, ami fizetési kötelezettséggel jár, ezt tüntesd fel a megrendelő űrlap alatt
– vannak egyéb módszerek is, pl. ajándék annak, aki időben fizet, ajándék a leggyorsabb fizetőknek stb.
Anna
2010. szeptember 24. péntekSziasztok!
Nekem mostanában merült fel az a probléma, hogy -mióta nagy örömömre több a megrendelés- több a nem fizető megrendelő is. Gondolom, ilyen mindenhol van, de Ti hogy kezelitek ezt? Hogy lehet ezt az arányt javítani? Miért fordul vissza sok vevő a „célegyenesben”? 🙂
Szép napot mindenkinek!
Anna
Vida Agi
2010. szeptember 08. szerdaManianyu, örülök neki, hogy tudtam segíteni 🙂
Manianyu
2010. szeptember 08. szerdaKedves Ági!
A hírleveleidben olvasott „buzdításra” kezdtem én is blogolni. A nagyszerű marketing ötleteidnek köszönhetően lassan-lassan kezdenek szállingózni az olvasók, már egy önálló honlap indításán is gondolkozom.
Eddig, csak ábránd volt, hogy Gyes után nem megyek vissza dolgozni a munkahelyemre, de a folyamatosan felmerülő ötletekkel kezd realizálódni a dolog.
Köszönöm Neked, hogy ez egyáltalán felmerülhetett bennem.
Erika
Barbara
2010. augusztus 31. keddKÖszönöm Ági!
Vida Agi
2010. augusztus 31. keddBarbara, van azóta egy jobb plugin (ilyen a technológia: egyik napról a másikra fejlődik): az ALO Easy Mail, ezt egyszerűbb használni http://wordpress.org/extend/plugins/alo-easymail/
Hajni
2010. augusztus 30. hétfőKedves Ági!
Megkaptam a választ a fizetési határidővel kapcsoaltban e-mailben.
Köszönöm szépen!
Eszter
2010. augusztus 28. szombatHát elég kiábrándító, mert a hetes adószámot nem használhatja az, aki állandó jelleggel árulja az anyagait (viszont lehet, hogy alig van párezer bevétele), tehát marad a vállalkozói, ami után 37ezret kell fizetni…….. Nincs más megoldás?
Barbara
2010. augusztus 27. péntekKedves Ági!
Lázasan szerkesztem a honlapomat…:) Szeretnék a nyitóoldalra egy hírlevelet betenni, de nem jelenik meg. Az Ajax plugint használom és útmutatód szerint a sidebar php code-os widget-ébe sikerült is betennem. Mi lehet a gond? MIért nem jelenik meg a statikus nyitóoldalamon?
Köszönöm előre is a segítséged!
Hajni
2010. augusztus 27. péntekKedves Ági!
Köszönöm a választ!! Megrendelte ma startcsomagot még tegnap este és nagyon tetszett, hogy amíg várom a csomagot, addig is küldtél tanulnivalót (webinárium). Izgatottan várom a folytatást. Még annyit kérdeznék, hogy 8 munkanap a fizetési határidő vagy 8 rendes nap?
Vida Agi
2010. augusztus 27. péntekGyöngyi, köszi 🙂 A tesztelés az nem technikai dolog: ha pl. arra vagy kíváncsi, hányan látogatták az oldaladat és abból hányan iratkoztak fel, akkor megnézed a statisztikában hány látogatód volt, utána megnézed hányan iratkoztak fel ebből és kiszámolod, hogy milyen a konverzió. Ha nem vagy elégedett vele, akkor változtatsz az oldalon. Nagy vonalakban ennyi 🙂
Vida Agi
2010. augusztus 27. péntekEszter, kell számlát adni. Panyi Zsuzsi nagyon jól összefoglalta az ezzel kapcsolatos tudnivalókat a blogjában: http://makgubo.hu/blog/7-es-adoszam-adoszamos-maganszemely/
Eszter
2010. augusztus 26. csütörtökÁgi, a hetes adószám esetében nem kell számlát adni?
Jakab Gyöngyi
2010. augusztus 26. csütörtökÉn is sokat köszönhetek Ági, Neked és a honlapodnak:)Amikor tehetem, akkor nemcsak az ingyenest veszem igénybe, sajn. a mostani helyzet épp nem kedvez, villámcsapás a laptopba, az első infótermék előtt…
Fél éve bloggolok, semmi bevétel, de elindultam, „hogy ne a partról nézzelek Titeket”, kellene egy ember, aki segítene, én totál koki vagyok a technikához, a fele kínai, amit itt írtok. Nem tudok pl. tesztelni, meg ilyen alapokat…
Erre mit lépsz?
Tegnap este is épp a szomszédnál, a Te oldaladon „tanulgattam”, erre éjszaka álmodtam Rólad. Nagyon megfogott az új dizájn, gyönyörű vagy rajta, nekem női szemmel, Ági!Gratula!
Kössz mindent:
Gyöngyi
Vida Agi
2010. augusztus 26. csütörtökHajni, azt megteheted, hogy csak akkor váltod ki a vállalkozóit, ha már beindult az oldal, elég nagy a listád, amikor már egyértelmű, hogy lesznek vásárlók is. Van egy átmeneti megoldás, ami után nem kell járulékot fizetned, de lehet bevételed: a hetes adószám kiváltása (azoknak szokott ilyen lenni, akik pl. bérbeadják a lakásukat, ezután nincs járulék (az adóbevallásodban viszont benne kell lennie, és adót is kell utána fizetni, de ez évente 1x van). Ez arra jó, hogy áthidalja azt az időszakot.
Hajni
2010. augusztus 26. csütörtökKedves Ági!
Azt a kérdést akartam feltenni, hogy ingyenes eszközökkel, lehet-e jelentős bevételre szert tenni. Mire a kommentek végére értem, látom a választ-Noémi pont erre válaszolt. Már régóta olvasom a hírleveleidet és eldöntöttem, hogy mindenképpen veszek egy start csomagot. Már fél éve nincsen munkám a tartalékaimat feléltem ,de időm és energiám lenne a saját vállalkozás elindításához. Ezt az összeget még rá tudom szánni (főleg hogy láttam- pont máig akciós az ára)
Ági, szerinted a van arra lehetőség, hogy a vállalkozóit csak akkor váltsam ki, amikor már vannak megrendelések? Hiszen a tanulás és az előkészítés alatt valószínűleg nem lesznek bevételeim. Van valami megoldás arra, hogy összegyűjtsem a vásárlókat és fizetni csak akkor fognak, ha összegyűltek elegen? Valahogyan késleltetni szeretné ma vállalkozói kiváltását, de szabályos úton. Tehát ha bevételem van akkor ki kell váltani, de amíg csak linket-építek, honlapot-indítok stb addig nem kell? Még akkor sem, ha már kint vannak az árak?
Kicsit félek attól ,hogy mínuszba megyek az első hónapban (járulékfizetési kötelezettség), mert már nincsen nagyon hova mínuszba menni. Van valami megoldás?
Noémi
2010. augusztus 26. csütörtökTeljesen egyetértek Ági írásával. Az elején nem kell feltétlenül a fizetős hírdetésekre hajtani. Mi magunk szépen lassan kitermeltük azt az összeget, amivel mostmár fizetős hírdetéseket is tudunk feladni és napi több mint ezer látogatónk van. De ez nem egyik napról a másikra megy, és nem egy kampány kell hozzá.
Sok vásárlónk már több mint egy éve van a listánkon, folyamatosan kommunikálok velük, végül meglesz az eredmény. Mindenkinek sok sikert és kitartást.
Vida Agi
2010. augusztus 26. csütörtökNelli, nem kell túlértékelni a Page Rank értéket. Csak az számít, elég látogatód jön-e a keresőből, de ehhez nem kell feltétlenül nagy PR-ű oldal.
Vida Agi
2010. augusztus 26. csütörtökEszter, regisztrációkor mindig kapsz egy Tárhely adatai tárgyú levelet, abban találsz minden adatot az FTP használatához.
Eszter
2010. augusztus 26. csütörtökAzt hiszem, még nem aktív, azért nem sikerült.
Eszter
2010. augusztus 26. csütörtökSzia, Ági!
Nem tudom, jó helyen kérdezem-e: megacp-n vettem tárhelyet és domain nevet, de az eddig használt FTP-vel nem tudok semmit feltölteni az oldalamra. Tudsz esetleg valami tanácsot adni?
Judit
2010. augusztus 26. csütörtökPénzügyi elemzők szerint, hazánkban az emberek többségéből hiányzik a pénzügyi intelligencia..
Én ezt megtoldanám a marketing intelligencia hiányával is..
Bár, minél több vállalkozó olvasná az ilyen blogokat..
Kiss Ida
2010. augusztus 26. csütörtökKedves Ági, kösz, ez most pont jókor jött, egy kampány közepén vagyok, és éppen kezdtem magam lebeszélni a folytatásról, mert nincs eredmény.
Reggel nekiveselkedek, és folytatom…
Ili
2010. augusztus 25. szerdaKedves Ági
Tetszett ez az írásod, elsősorban azért, mert igaz, hogy a vállalkozásokról írtad, de tanulságos az egyéni életekre is.
Az írásodról az jutott eszembe, hogy vannak, akik megvesznek különböző könyveket az önismeretről, elolvasnak írásokat és sikertörténeteket, hogy hogyan sikerült a könyv, a cikk írójának az életét, a kapcsolatait boldoggá tenni és kezdik használni a megismert technikákat egy két napig, hétig talán? Majd valahogy nem lett minden tökéletes az életben és elindul a szokásos mantra, ahogyan Te is írod:
<>
és jön a feladás a következő sikerkönyvig….
Mi a megoldás? az „apró betűs” részt is észrevenni, ami néha csak a sorok között olvasható. 🙂
Hogy kitartás, munka és eltökéltség szükséges hozzá!
Tetszik, hogy Te most sem mondod, hogy munka, odafigyelés, és kitartás nélkül a siker egyszer csak bekopog!
anna
2010. augusztus 25. szerdaKedves Ági!
Szemfelnyitó és elgondolkodtató az írásod, és mint mindig: tanulságos is!
A vállalkozás és a honlapindítás is idő-és munkaigényes tevékenység. Valamint nem csekély türelem és kitartás kell ahhoz, hogy az első eredmények eljöjjenek.
De megéri várni és tesztelni, mert a saját jövőnket építjük! 🙂
Christa Horvath
2010. augusztus 25. szerdaSziasztok !
Azt hiszem egy kicsit gázos már több mint tiz blogom van.
Már azt sem tudom, hol mi a jelszavam.
Eddigi tapsztalat,mindig rám akarnak valamit sózni mások,
vagy sziplán a Nemzeti Banknak néznek, hogy adjak pár dollár
támogatást. Eddig jó pár cyber támadást kaptam, de pénzt még csak Bill Gates adott nekem virtuálisan, meg egy bóhoc sapkás dinót is kaptam, hogy ezek vagyunk mi. Néha tényleg örültek házának gondolom az egész cyber világot.
De legalább virtuálisan az amerikai Nemzeti Gárda támogatását élvezem.
Sok sikert lányok, fiúk:)
Judit
2010. augusztus 25. szerdaSziasztok!
Most én is nagyon dolgozok azon, hogy növeljem a honlapom és a blogom látogatottságát. Egyelőre csak az ingyenes lehetőségeket használom ki, de egyszer eljutok majd a fizetős hirdetésekhez is. De addig is sokat tanulok, és tervezek, hogy jól működjön. Vagy egyre jobban. 🙂
Minden reggel izgatottan ülök a gép elé és máris nézem a Google Analytics-et vagy a honlapom beépített látogatási statisztikáját. Megnézem honnan jöttek a látogatók. Néha csalódás ér, mert többre számítottam, néha meg örülök, hogy milyen sokan, hogy a honlap, ha kell helyettem is dolgozik… 🙂
Bár az is igaz, hogy a látogatottság sem minden, hiszen az a legfontosabb, hogy a célcsoportom találjon meg!
Nelli
2010. augusztus 25. szerdaKedves Ági!
Neked mi a véleményed a Pagerank értékről?
Arwenvirag
2010. augusztus 25. szerdaNéha inkább nehéz tudomásul venni, hogy vállalkozásunk kis pont a nagy piacon, és azt is szokni kell, hogy egy-egy marketing eszközre nem olyan intenzív a reakció, mint szeretnénk. Türelem kell ide is, sok-sok tanulás, és lássuk be, pénz is. De egy vállalkozásba ugyebár befektetés is szükségeltetik.
Na, ezzel most magamat is vígasztaltam:)